مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 

استرس بیش از حد منجر به عدم تعادل هورمونی و سطوح بالای کلسترول بد گردد که باعث ایجاد مشکلات مختلفی در زمینه ی سلامتی می گردد. بنابراین، برای افزایش کلسترول خوب نیاز به استفاده از مواد غذایی سالم و ورزش منظم می باشد.
رژیم غذایی سالم به منظور افزایش سطوح کلسترول خوب
سن، جنس، سابقه ی خانوادگی، وزن، رژیم غذایی و سبک زندگی عوامل اصلی هستند که سطوح کلسترل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. البته، شما نمی توانید سن، جنس و سابقه ی خانوادگی خود را تغییر دهید، اما می تواند وزن خود را کنترل کرده و یک زندگی بدون استرس را نیز داشته باشید. مطالعات نشان می دهد که استرس روانی بیش از حد منجر به افزایش سطوح کلسترول می گردد.
سطوح کلسترول نرمال
کلسترول یک متابولیت استروئیدی مومی بوده که در سلول های بدن ما وجود دارند. کلسترول در کبد سنتز می شود. بدن ما برای تولید هورمون های مختلف و صفرا نیاز به کلسترول دارد. این ماده برای سنتز ویتامین D نیز ضروری می باشد.
کلسترول موجود دز غشاهای سلولی به افزایش نفوذ پذیری سلول کمک می کنند. بدن شما کلسترول تولید می کند، بنابراین نیازی به مصرف کلسترول از طریق مواد غذایی وجود ندارد. کلسترول ماهیت مومی داشته و در خون و آب حل نمی شود. هنگامی که این ماده در رگ های خون جمع شد، به شکل پلاک در آمده و منجر به قطع جریان خون به اندام هایی مانند قلب و مغز می گردد. بنابراین، تجمع بیش از حد کلسترول باعث افزایش احتمال مرگ بر اثر حملات قلبی و سکته ی مغزی می گردد.
دو نوع کلسترول به نام های لیپو پروتئین با چگالی پایین یا کلسترول بد و لیپو پروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب وجود دارد.
شما نیاز به افزایش سطوح کلسترول خوب و کاهش سطوح کلسترول بد دارید. سطح کلسترول خوب به طور طبیعی باعث کاهش کلسترول بد می گردد. مطابق با انجمن قلب آمریکا، سطوح کلسترول نرمال کلی بدن باید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطوح کلسترول هنگامی که در محدوده ی 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر باشد، لب مرز می باشد. سطوح کلسترول بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر به عنوان کلسترول خون بالا در نظر گرفته می شود.

کلسترول بالا و استرس

چگونگی عمل استرس که منجر به سطوح بالای کلسترول خون می گردد، هنوز یک موضوع برای تحقیق می باشد. مطالعات بسیاری به منظور درک ماهیت ارتباط بین استرس و کلسترول مورد نیاز می باشد.
اعتقاد بر این است که بدن در تلاش به منظور تولید انرژی بشتر به منظور مبارزه با استرس می باشد. در این فرایند تولید انرژی بیشتر از اسیدهای چربی و گلوکز، بدن نیاز به میزان بالاتری از سطح کلسترول بد از کبد دارد.
سیگار کشیدن منجر به تاثیر بر عملکرد غدد بدن شده و در نتیجه باعث عدم تعادل هورمونی و مشکلات جسمانی می گردد.

مواد غذایی ناسالم باعث افزایش کلسترول بد می گردد.

افرادی که تحت استرس قرار دارند، تمایل به استفاده از رژیم غذایی ناسالم دارند. بنابراین استرس بیش از حد منجر به رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت شده که همه ی این ها منجر به افزایش سطح کلسترول می گردد.
تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به حفظ وزن و سطوح کلسترول نرمال کمک کند. نه تنها رژیم غذایی متعادل، بلکه ورزش منظم نیز برای حفظ سطح کلسترول نرمال ضروری می باشد. ورزش باعث بهبود تعادل هورمونی می گردد، همچنین به کاهش تجمع کلسترول در بدن کمک می کند.
تاکید می شود که افراد از سیگار کشیدن دوری کنند.
افرادی که تحت استرس هستند، غذاهای چرب مانند شکلات و شیرینی جات مصرف می کنند، که باید از این عادت غذایی اجتناب کنند.
ورزش های هوازی برای سلامت بدن مفید می باشد. این ورزش ها به کاهش استرس کمک می کند.
انجام تمرینات هوازی، یوگا و تنفس عمیق باعث کاهش استرس می شود. افراد باید از خوردن شامل و دسرهای سنگین در اواخر شب خودداری کنند. عادات خوابیدن و خودرن بد می تواند باعث بدتر شدن شرایط شود.

کنترل رژیم غذایی برای کلسترول بالا

یک برنامه ی غذایی مناسب می تواند به کاهش سطوح کلسترول در خون کمک کند. محصولات لبنی، ماهی، گوشت و مرغ حاوی میزان بالایی از کلسترول هستند و باید از مصرف بیش از حد آن ها خودداری شود. شما نیاز به قرار دادن محصولات لبنی کم چرب، گوشت بدون چربی، ماهی بدون چربی به میزان محدود در رژیم غذایی خود دارید.
افراد چاق با دنبال کردن رژیم های غذایی کاهش وزن و ورزش می توانند وزن خود را کاهش دهند. یک برنامه ی رژیمی حاوی کلسترول بالا باید شامل مواد غذایی مختلفی بوده که به کاهش کلسترول خون و جذب کمتر کلسترول از غذا کمک کند. رژیم غذایی سالم باید شامل گوشت کمتر و میزان سبزیجات و میوه های بیشتر حاوی فیبر غذایی باشد. فیبر به کاهش سطوح کلسترول و کاهش وزن کمک می کند. ماده ی کاپسیسین موجود در فلفل تند و ویتامین نیاسین نیز به کاهش سطوح کلسترول کمک می کنند.
در صورتی که تمایل به کاهش کلسترول بدن خود بدون استفاده از دارو دارید، باید غذاهایی که به افزایش کلسترول خوب بدن کمک می کنند، مصرف کنید. آجیل هایی مانند بادام زمینی، بادام، گردو و پسته و سبزیجات غنی از فیبر، میوه ها، سیر، پیاز و دانه ی کتان، روغن دانه ی کتان، روغن آووکادو، روغن زیتون، روغن کانولا، روغن فندق، روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان و غیره نیز می توانند به افزایش سطوح کلسترول خوب کمک کنند.
برای کاهش استرس، شغلی را انتخاب کنید که بتوانید از آن لذت ببرید. سعی کنید حداقل نیم ساعت از وقت خود را در خارج از منزل، در باغچه و یا یک مسیر پیاده روی در خیابان، گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، انجام ورزش، صحبت با دوستان، انجام ورزش های ساده مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا بگذرانید. همه ی این کارها به کاهش سطوح کلسترول و استرس بالا کمک می کند. در صورتی که تمایل به استفاده از مکمل های کاهش دهنده ی کلسترول دارید، حتما باید در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.