مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

کلم از انواع سبزیجات برگ سبز بوده که سرشار از چندین ماده‌ی مغذی حیاتی مانند ویتامین A، C و E، آهن، منیزیم، گوگرد و پتاسیم است. این سبزی ارزان بوده و تقریباً در تمام فصول سال در دسترس می‌باشد و به طور گسترده‌ای در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کلم از سبزیجات برگ سبز و از خانواده‌ی چلیپائیان یا کروسیفر (کلم سانان) بوده و دیگر اعضای مهم آن کلم بروکسل، بروکلی و کلم کِیل می‌باشند. کلم یکی از ارزان‌ترین و قابل دسترس‌ترین سبزیجات در سراسر جهان است. آن قسمت از این سبزی که معمولاً خورده می‌شود را «سر کلم» گویند که چیزی جز مجموعه‌ای از لایه‌های روی هم قرار گرفته از برگهای نرسیده نیست. همانند دیگر اعضای خانواده‌ی کلم سانان، این سبزی همچنین به دلیل ارزش غذایی و خواص شفا بخشی آن بسیار باارزش است.

اطلاعات تغذیه‌ای

این سبزی به عنوان منبعی عالی از برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای خوراکی ضروری، شناخته شده است. کلم یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C، K، E، A و فولیک اسید است. این سبزی حاوی سطح به طور قابل توجه بالایی از گوگرد، کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم می‌باشد. از سوی دیگر، دارای هیچگونه کلسترول و چربی‌های اشباع شده‌ی مضر نبوده و میزان کالری آن نیز بسیار پایین است.
70 گرم کلم حاوی حدود 15 کالری، 3ر4 گرم کربوهیدرات، 2ر2 گرم فیبر خوراکی، و 1ر0 گرم چربی است. همچنین حاوی حدوداً 7ر21 میلی‌گرم ویتامین C، 2ر48 میکروگرم ویتامین K، 1ر0 میلی‌گرم ویتامین E، 700 واحد بین المللی ویتامین A، 56 میکروگرم فولات، 5ر24 میلی‌گرم کلسیم، 6ر19 میلی‌گرم منیزیم، 3ر0 میلی‌گرم آهن و 161 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد.

فواید سلامتی بخش آن

در طب سنتی، برگ کلم به منظور کاهش التهاب مورد استفاده قرار می‌گرفت، در حالی که مطالعات جدید نشان می‌دهند که این سبزی می‌تواند خطر ابتلاء به چندین نوع سرطان از جمله سرطان معده و روده‌ی بزرگ را کاهش دهد. این سبزی دارای خواص سم زدایی بوده که می‌تواند خون را با از بین بردن سموم پاک سازد. آب تازه تهیه شده از برگ کلم می‌تواند بهبود زخم‌های گوارشی یا معده را تسریع بخشد.
این سبزی حاوی ترکیبی تحت عنوان سولفورافان بوده که مشخص شده است خواص ضد سرطانی و ضد میکروبی را از خود نشان می‌دهد. این ترکیب می‌تواند تولید آنتی اکسیدان‌ها را تحریک سازد که می‌توانند از سلول‌ها و بافتهای بدن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. مواد مغذی برگرفته از گیاهان یا فیتونورینت‌های قوی موجود در این سبزی می‌توانند همچنین محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد مضر را فراهم سازند.
فیتونوترینت‌ها (phytonutrients) همچنین دارای توانایی تحریک تولید آنزیم‌های خاصی بوده که می‌توانند بدن را سم زدایی سازند. کلم قرمز به ویژه سرشار از این فیتونوترینت‌های مفید می‌باشد. علاوه بر آن، حاوی رنگدانه‌ی آنتوسیانین بوده که خود یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از سلول‌های مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.
این سبزی مغذی همچنین می‌تواند موجب تسکین از یبوست، بهبود بینایی، کاهش سطح کلسترول سرم خون، جلوگیری از بیماری آلزایمر، و مانع از رشد تومور شود. محتوای بالای فیبر آن برای دستگاه گوارش بسیار سودمند می‌باشد. ویتامین K که در این سبزی دیده می‌شود به دلیل داشتن نقش مهم در فرایند لخته شدن خون شناخته شده است.
به دلیل فوائد بسیار زیاد آن در سلامت، کلم به عنوان «داروی افراد مستمند» در قرون وسطی نامگذاری شد. به راستی، تنها تعداد معدودی از سبزیجات وجود دارند که سرشار از این اندازه مواد مغذی ضروری مانند کلم می‌باشند. علاوه بر آن، این سبزی مغذی می‌تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید از آن جهت تهیه‌ی سوپ و سالادهای خوشمزه استفاده کرده و یا می‌توانید آن را جهت تهیه‌ی ترشی مورد استفاده قرار دهید. به هر طریقی از آن استفاده می‌کنید، سلامت شما را بهبود بخشیده و سلامت و رفاه کلی شما را افزایش خواهد داد.