عاشورا در فقه اسلامی
عاشورا در فقه اسلامی
فقه نگاههای ما را به عاشورا همیشگی میکند و سوز دل ما را ابدی مینماید. فقه عاشورا از زوایای بسیار این حادثه عظیم پرده بر میدارد. روابط خانوادگی، اوج گذشت، لحظههای درهم فرو ریختن و نگاههای پر رمز و راز.
امروز فقه دریچه نگاه ما به جهان است. اگر فقه نبود عاشورا احساس را بر میانگیخت و اندیشه را تغذیه مینمود. اما آیا ماندگاری مییافت و ژرفنای احساس و عمق اندیشه را در مسیر پر فراز و فرود تاریخ، فتح میکرد؟
و در یک کلمه فقه، نور عاشورا را به گستره تاریخ تاباند و فقه عاشورا قالبی است که برداشتهای ما را از عاشورا به نفع تاریخ تعریف میکند.
و اما امروز امروز هم فقه عاشورائی کرانههای دیگری از افق آن حماسه را بر ما میگشاید. عاشورائیان ناگزیر از فقه عاشورا درس آموختهاند.
با اینهمه، بسیاری با فقه عاشورا بیگانهاند. چه آن که فقه با زمان میبالد. فقه عاشورایی نیازهای امروز را از دل عاشورا بر میآورد.
آنچه در زیر به فهرست میکشیم فراخور برداشت عمومی است و نه حیطه مباحث تخصصی. بحث از فقه عاشورا بحثی کلان است که مجال کاوشهای بسیار دارد که پرداختن به آن نظریات کاربردی فراوان به ارمغان میآورد.
1- زیارتهای حسینی
از شب قدر که فرصتبیبدیل هستی برای نیل به عرفان الهی است، گرفته تا کمترین بهانه زمانی با زیاراتی مخصوص برای سردار کربلا آراسته شدهاند. دین از هر سوی و به هر سان، لحظهای میجوید تا از لایههای زمان به روان دینداران رخنه کند و اندیشههای حسینی را در خونشان جاری سازد.
آنچه در زیر به فهرست میکشانیم فرصتها و زمانهایی است که هریک زیارتی مخصوص را به خود اختصاص داده است. شرح هر یک را میتوان از مفاتیح و یا غیر آن به دست آورد:
- اول رجب.
- نیمه رجب.
- نیمه شعبان.
- اول رمضان.
- شب بیست و سوم رمضان. (شب قدر)
- روز عید فطر.
- روز عید قربان.
- شب عرفه.
- روز عرفه.
- روز عاشورا.
- روز اربعین.
و این همه، غیر از زیارتهای متعدد و متنوعی است که برای زائر حرم حسینی(علیه السلام) وارد شدهاند.
2- زیارت قبر امام حسین علیه السلام
فضای مسجد الحرام پر از جلوه گاههای نمادین و پر از خاطره است. مروه و صفا منظری روحانی از صبر و مقاومت را در چشم انسان مینشاند. زمزم سخنی دارد، طواف کلامی و حجر الاسود پیامی.
حرم حسینی نیز گوشه گوشه آن با زائر سخن میگوید. جایگاه خیام، فاصله تل زینبیه و خیمهها، علقمه، فرات، قتلگاه و... همه و همه منظرههایی از مقاومت و مظلومیت را ترسیم میکنند.
ماندگاری و بسط دو ماجرای کعبه و کربلا و ابراهیم(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) را باید در مناسک نمادین هر دو واقعه جست. مناسک حج ماجرای توحیدی ابراهیم(علیه السلام) را به گونهای دیگر برای حجاج بازآفرینی میکند. مناسک حرم حسینی نیز ویژگیها و پیامهای حسینی(علیه السلام) را هر دم بازمیآفریند.
امامان شیعه (علیهم السلام) در توصیه به زیارت امام حسین(علیه السلام) اصراری کمنظیر و در نوع و زمینه خود بینظیر داشتهاند که برخی شبهه وجوب کرده و گفتهاند. شاید بتوان گفت زیارت امام حسین(علیه السلام) در هر سال یکبار واجب است در برخی روایات این زیارت برابر با هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول قرار داده شده است. (1) آنچه در زیر فهرست میکنیم اشارهای گذرا به برخی از مناسک حرم حسینی; مناسکی که برخی از آنها تداعیکننده مناسک زیارت خانه خداست.
1- با پای پیاده رفتن به سوی مرقد حسینی.
پیاده رفتن به مکه، آموزهای از فقه عظیم حج است. پیمودن مسیر با پای پیاده در مناسک زائر کربلا نیز به چشم میآید. (2) چه آنکه خداوند خواسته است هر دو دیار هوای افئدهای از ناس را به سوی خود داشته باشند. (3) پرنده قلبها رنجخار مغیلان و خستگی راه را برای رسیدن به منزل دوستبه جان میخرد.
2- سرمه نکشیدن.
3- به فرات رفتن با تکبیر و تهلیل و غسل کردن و وضو گرفتن با آن.
4- لباس پاکیزه پوشیدن.
5- ترک مجادله و منازعه.
6- ترک قسم.
7- با پای برهنه رفتن به سوی حرم.
8- راه رفتن به صورت متواضعانه و با حالت دلشکستگی.
9- کم سخن گفتن.
10- احسان به سایر زوار حرم.
11- صلوات بر لب داشتن.
12- وارد شدن از جانب مشرق حرم.
13- آب دادن و سقایت کردن در روز عاشورا.
14- از غذاهای ساده استفاده کردن.
15- خواندن سلامها و زیارتها و نمازهایی که وارد شده است.
زیارتهایی که وارد شدهاند سرشار از اندیشهها و مفاهیم بارور انقلابی و عرفانی است. از زائران خواستهاند که هنگام رائتبا توجه و معرفت کامل به امام(علیه السلام) زیارت را بخوانند تا احساس و اندیشه همپای هم بشکفد.
16- حاجت طلبیدن.
17- نفرین کردن مظلوم بر ستمگر که در این خصوص دعای مخصوصی وارد شده است. (4)
3- تربتحسینی
تربتحسینی علاوه بر سجده کردن، احکام دیگری نیز دارد و از جمله:
1- نهادن قدری از آن در کام نوزاد. (6)
2- استشفای مریض به آن. (7)
3- ذکر گفتن با تسبیح ساختهشده با آن. (8)
4- تبرک جستن به آن. (9)
5- نهادن قدری از آن با میت در قبر (10)
4- گریه کردن
شنیدن رویدادهای عاشورا گرچه بیاختیار اشک را جاری میکند ولی آنچه جریان گریه را در تاریخ مستمر ساخته، فقه عاشورا است.
امامان شیعه (علیهم السلام ) گریستن بر حسین(علیه السلام) را شانی فقهی بخشیدند و آن را در زمره مستحبات موکد جای دادند. مصائب دلخراش و نفسگیر، همه در برابر عاشورا بیرنگند و فراموششدنی.
چتر عاشورا به گستره تمام غمهااست. هر غم بهانهای برای مرور دوباره عاشورا است. امامان (علیهم السلام) در هر ماتم مصیبتحسین(علیه السلام) را به یاد میآوردند و بر هر مصیبتی لباس گریه بر حسین(علیه السلام) را میپوشاندند.
امام رضا(علیه السلام) به یکی از یاران خود فرمود: اگر میخواهی بر چیزی گریه کنی، بر حسین(علیه السلام) گریه کن (11) و نیز فرمود: (فعلی مثل الحسین(علیه السلام) فلیبک الباکون) بر مانند حسین(علیه السلام) باید گریهکنندگان بگریند. (12)
5- نماز
حسین(علیه السلام) از دل نماز برخاست و نماز ما مردمان از دل نهضت او سر برافراشته است. (13) محرم و کربلا زمان و مکانی هستند که بر چهره، رنگ دلنشین حسین(علیه السلام) را دارند. دین در این دو بذر نماز را افشانده است. شرح این داستان فرصتی بلند میطلبد. در اینجا تنها از یک زاویه به موضوع مینگریم و آن فهرستی از برخی از احکام نماز در ارتباط با کربلا و محرم است.
1- پیرامون نمازهای واجب.
ب- مسافر در حرم حسینی مخیر میان تمام و یا شکسته خواندن نماز است. (15)
2- پیرامون نمازهای نافله
ب- در ارتباط
با محرم و کربلا نمازهای مستحبی خاصی وارد شده است.
یکم: نماز صدر رکعتی.
دوم: نماز چهار رکعتی در آخر شب.
سوم: نماز چهار رکعتی دیگر.
در این زمینه نمازهای فراوانی وارد شده است که تنها به دو مورد اشاره میشود:
یکم: نماز دو رکعتی که در بالای سر مقدس خوانده میشود.
دوم: نماز چهار رکعتی که برای رفع حاجتخوانده شود. (17)
6- مقتلخوانی
7- شعرسرایی
شعر شیعه را اگر ردیابی کنی به عاشورا خواهی رسید. بغض شیعه در عاشورا میشکند و اشک و خون، بیتبیتبر صفحات تاریخ فرو میریزد. شعر عاشورایی تجلیگاه شعار، خاستگاه شور و خیزش شعور و در یک کلمه، نقطه به هم رسیدن احساس و اندیشه شیعه است. شعر عاشورا تجسم و نمود عینی جانبازی و جانگذاری شیعه را پاس میدارد. قلمها و زبانهای عاشورائی با زمان سخن میگویند.
عاشورا را در گذشته نمی بینند. هر روز را در عاشورا مییابند و عاشورا در هر روز. شعر عاشورا شیعه را برای انتقامگیری مترصد نگه میدارد. امامان شیعه (علیهم السلام) شعر گفتن برای عاشورا را ارجی بزرگ مینهادند. دست نوازشگر امامتشاعران عاشورایی بسیاری را پرورش داد.
آنان شعرسرایی را شانی فقهی بخشیدند و لباس استحباب بر آن پوشاندند. (18) شعر عاشورایی را باید با سوز سرود و با سوز خواند. امام صادق(علیه السلام) به ابو هارون شاعر فرمود: شعری در باره حسین(علیه السلام) بخوان. او خواند. امام فرمود: آنگونه که در جمع خود میخوانی بخوان. ابو هارون این بار قصیدهای را با سوز خواند.
امام(علیه السلام) با صدای بلند گریست و صدای گریه زنان نیز از پس پرده برخاست. (19)
8- نپرداختن به امور دنیا
9- برپایی مجلس ماتم
امام(علیه السلام) با دیدن آن وضع، گریهاش شدت گرفت و در نتیجه جلسه پرشورتر شد. (22)
10- تعزیت گفتن
(اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین(علیه السلام) و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد (علیهم السلام)» (23)
11- خودداری از طعام
در این روز عاشورا از خوردن غذا خودداری کن اما روزه نگیر. (24) مستحب است در عصر با خوردن آب این امساک را بشکنیم. (25) و بعد از آن از غذاهای ساده استفاده کنیم. (26)
12- پوشیدن لباس پاکیزه
13- لعن کردن قاتلان
14- ترک خنده و شادی
15- ترک لهو و لعب
16- قمهزنی
قمهزنی به نهضت عاشورا ضربه میزند و چهره نادرستی از عاشورا در اذهان بسیاری میآفریند هر چند که قمهزنان نیت پاک داشته باشند. داشتن نیتحسینی کافی نیستباید رفتارها نیز حسینی شود. از این رو امام خمینی(ره) فرمود:
«در شرایط کنونی قمه نزنید.» همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام این کار را به شدت منع کردند.
17- شبیهسازی
«شبیهسازی اگر مشتمل بر محرمات نبود و سبب تضعیف مذهب نباشد بلا مانع است.»
پي نوشت :
1- سفینه، ج 2، ص 564
2- روایتی که این عمل را مستحب کرده از امام صادق(علیه السلام) است (مفاتیح، ص 754)
3- امام صادق(علیه السلام) به خداوند عرض کرد: یا من ... جعل افئده الناس تهوی الینا اغفر لی و لاخوانی و زوار قبر ابی الحسین بن علی صلوات الله علیهما...(سفینه، ج 2، ص 564)
4- میتوان برای دریافتشرح بیشتر این اعمال به مفاتیح و سفینه و اقبال سید و غیره مراجعه کرد.
5- سفینه، ج 1، ص 121.
6- وسائل الشیعه.
7- سفینه، ج 1، ص 121. (امام کاظم(علیه السلام) فرمود: «ان الله عزوجل جعلها شفاء لشیعتنا و اولیائنا»
8- همان.
9- همان.
10- همان.
11- بحار، ج، 44، ص283.
12- وسائل، ج 14، ص 504.
13- «اشهد انک قد اقمت الصلاه»
14- مفاتیح، ص 760.
15- رسالههای عملیه.
16- مفاتیح، ص 760.
17- به مفاتیح مراجعه شود.
18- وسائل الشیعه، ج 14، ص593.
19- همان.
20- سفینه البحار، ج 2، ص196.
21- بحار، ج 45، ص257; الغدیر، ج 2، ص 192.
22- ماساه الحسین، الخطیب الکاشی، ص 151، چاپ منشورات رضی.
23- مفاتیح، ص 524 و 830.
24- بحار، ج 45، ص257.
25- سفینه البحار، ج 2، ص196.
26- مفاتیح، ص 525.
27- همان، ص526.
28- مفاتیح الجنان، ص527.
29- همان.
30- همان.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}