حضرت زهرا (س) در اندیشه امام راحل
حضرت زهرا (س) در اندیشه امام راحل
اینک سخنان حضرت امام; را تحت عناوینی چند به شما خواننده گرامی تقدیم میداریم:
در دنیایی که در آن زندگی میکنیم، از گذشته تا حال، انسانها بر حسب دیدگاه خود از جهان و انسان و زندگی، به اشیاء یا اشخاصی افتخار میکردهاند و آنها را مایه فخر و مباهات خود دانستهاند، اما حضرت امام; فاطمه زهرا(سلام الله علیها)را مایه افتخار میدانند، ببینیم چه کسانی به زهرای مرضیه(سلام الله علیها)افتخار میکنند.
الف) افتخار جهان هستی
زنی که عالم به او افتخار دارد. (2)
ب) افتخار خاندان وحی
تاریخ اسلام گواه احترامات بیحد رسول خدا(صلی الله علیه وآله)به این مولود شریف است. (4)
ج) افتخار پیروان او
امام ;: تمام هویت انسانی در او جلوهگر است. (6)
تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا(سلام الله علیها)جلوه کرده و بوده است. (7)
یک انسان به تمام معنی انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان،... تمام حیثیت زن، تمام شخصیت زن فردا [روز میلاد] موجود شد. (8)
تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد، تمام، در این زن است. (9)
نکته: حضرت امام; در بیان اینکه چرا در آیه (انا انزلناه) به شکل جمع ذکر شده است فرمودهاند: بدانکه نکته آن تفخیم مقام حق تعالی به مبدئیت تنزیل این کتاب شریف است... بعبارت دیگر این صحیفه نورانیه [قرآن کریم] صورت اسم اعظم است چنانچه انسان کامل نیز صورت اسم اعظم است، بلکه حقیقت این دو در حضرت غیب یکی است و در عالم تفرقه از هم بحسب صورت متفرق [هستند]. (10)
نتیجه: با توجه به اینکه حضرت امام;، حضرت زهرا را انسان کامل معرفی نمودهاند و از سویی انسان کامل را صورت اسم اعظم میدانند، نتیجه میگیریم که:
«حضرت زهرا(س) صورت اسم اعظم الهی است».
الف) نور او قبل از خلقتبشر آفریده شده است. (11)
ب) موجودی ملکوتی و جبروتی
معنویات، جلوههای ملکوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای ملکی و ناسوتی همه در این موجود است. (14)
ج) مجمع اوصاف انبیاء(ع)
د) حقیقت لیلة القدر
اما «حم» محمد(صلی الله علیه و آله) و اما «کتاب مبین» امیرالمؤمنینع) است و اما اللیلة، فاطمه(س) است. (16)
و در روایتی لیالی عشر به ائمه طاهرین از حسن تا حسن تفسیر شده است و این یکی از مراتب لیلة القدر است که حضرت موسی بنجعفر(ع) ذکر فرموده و شهادت داده بر آنکه لیلةالقدر تمام دوره محمدیه است روایتی که در تفسیر برهان از حضرت باقر(ع) نقل میکند و این روایت چون روایتشریفی است و به معارف چندی اشاره فرموده و از اسرار مهمه کشف فرموده ما تیمنا عین آن حدیث را نقل میکنیم:
قال (رحمه الله) و عن الشیخ ابی جعفر الطوسی عن رجاله عن عبدالله بنعجلان السکونی قال سمعت اباجعفر(ع) یقول:
بیت علی و فاطمة حجرة رسول الله(ص) و سقف بیتهم عرش رب العالمین و فی قعر بیوتهم فرجة مکشوطة الی العرش معراج الوحی والملائکة تنزل علیهم بالوحی صباحا و مسائا و کل ساعة و طرفة عین، و الملائکة لا تنقطع فوجهم، فوج ینزل و فوج یصعد و ان الله تبارک و تعالی کشف لابراهیم(ع) عن السموات حتی ابصر العرش و زاد فی قوة ناظره، و ان الله زاد فی قوة ناظر محمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین(ع) و کانوا یبصرون العرش و لایجدون لبیوتهم سقفا غیر العرش، فبیوتهم مسقفة بعرش الرحمن و معارج الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام، قال قلت: من کل امر سلام؟
قال: بکل امر
فقلت: هذا التنزیل؟
قال: نعم (×)
و تدبر در این حدیثشریف، ابوابی از معرفتبه روی اهلش باز کند و شمهای از حقیقت ولایت و باطن لیلة القدر به آن مکشوف شود. (17)
ه) تسبیحات فاطمه زهرا بهترین تعقیبات نماز
و) مراوده با جبرئیل، بالاترین فضیلت زهرا(س)
فاطمه(س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند، در این دنیا بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد.
ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراودهای بوده استیعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاء عظام در باره کسی اینطور وارد شده باشد. ... مساله آمدن جبرئیل برای کسی یک مساله ساده نیست، خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم استبین روح آن کسی که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، چه ما قائل بشویم به این که قضیه تنزیل، تنزل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولی استیا پیغمبر است، او تنزیل میدهد او را و وارد میکند تا مرتبه پایین، یا بگوییم که خیر، حق تعالی او را مامور میکند که برو و این مسایل را بگو... تا تناسب ما بین روح این کسی که جبرئیل میآید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا، و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیاء درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده است... در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند، با این که آنها هم فضایل بزرگی است، این فضیلت را من بالاتر از همه میدانم،... و این از فضایلی است که مختصات حضرت صدیقه(س) است. (19)
ز) صحیفه فاطمیة
ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را قرآن صاعد میخوانند از ائمه معصومین ما است، مناجات شعبانیه امامان و دعای عرفات حسین بنعلی(علیهما السلام)، و صحیفه سجادیه این زبور آل محمد و صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است، از ما است. (20)
در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده است، مسائل را ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده استحضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است - و البته وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم - کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است. (21)
و شاید یکی از مسائلی که گفته است راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب(عج) است، برای او ذکر کرده است، که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است. (22)
امام;: مکتبی که میرفتبا کجرویهای تفاله جاهلیت و برنامههای حساب شده احیای ملیگرایی و عروبتبا شعار «لا خبر جاء و لا وحی نزل» محو و نابود شود و از حکومت عدل اسلامی یک رژیم شاهنشاهی بسازد و اسلام و وحی را به انزوا کشاند که ناگهان شخصیت عظیمی که از عصاره وحی الهی تغذیه و در خاندان سید رسل محمد مصطفی و سید اولیاء علی مرتضی تربیت در دامن صدیقه طاهره بزرگ شده بود قیام کرد و با فداکاری بینظیر و نهضت الهی خود واقعه بزرگی را بوجود آورد که کاخ ستمکاران را فرو ریخت و مکتب اسلام را نجات بخشید. (23)
این خانه کوچک فاطمه(س) و این افرادی که در آن خانه تربیتشدند که به حسب عدد، چهارپنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند، خدمتهایی کردند که ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب درآورده است. (24)
زنی که در حجرهای کوچک و خانهای محقر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی میدرخشید، صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوهگاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. (25)
در ناحیه معنویات آنقدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتیها هم به آن نمیرسید و در جنبههای تربیتی آنقدر بوده است که هر چه انسان میبینند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصا در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست. (26)
زنی که دخترش در مقابل حکومتهای جبار ایستاد و آن خطبه را خواند. (27)
حضرت امام;:
ما برای اینکه وحدت امت اسلام را تامین کنیم، برای این که وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهای دستنشانده آنها خارج و آزاد کنیم راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومتبدهیم ... چنانکه حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه خود میفرماید که امامتبرای حفظ نظام و تبدیل افتراق مسلمین به اتحاد است. (28)
امام خمینی(رحمت الله علیه)
الگو حضرت زهرا است، الگو پیغمبر اسلام است. (29)
ما باید تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار دهیم. (30)
ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم، بانوان ما از بانوانشان و مردان ما، از مردانشان، بلکه همه، از همه آنها، آنها زندگی خودشان را وقف کردند از برای طرفداری مظلومین و احیای سنت الهی. (31)
این خاندان ... برای ملتها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که میخواستند مستضعفین را از بین ببرند. (32)
خطبه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مقابل حکومت و قیام امیرالمؤمنین و صبر امیرالمؤمنین و ... و فداکاری دو فرزند عزیزش ... اسلام را زنده کردند و برای ما و شما برادرهای عزیز الگو شدند ... ما هم الگوی آنها را، تبعیت از آنها را میپذیریم. (33)
همه باید به او (حضرت زهرا سلام الله علیها) اقتدا کنیم و همه باید دستورمان از اسلام را بوسیله او و فرزندان او بگیریم و همان طوری که او بوده استباشید. (34)
تا توجه به آنچه تا بحال بیان شد به این نتیجه میرسیم که الگویی برای زنان مسلمان مناسبتر و ارزشمندتر از فاطمه زهرا(س) نمیتوان پیدا کرد و بنابر این روز ولادت آن حضرت، بهترین انتخاب به عنوان روز زن خواهد بود.
حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)
اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. (35)
روز ولادت سرتاسر سعادت صدیقه طاهره که والاترین روز برای انتخاب روز زن است، به ملتشریف ایران، خصوصا زنان محترم تبریک و تهنیت عرض میکنم. (36)
مبارک باد بر ملت عظیمالشان ایران بویژه زنان بزرگوار، روز مبارک زن، روز شرافتمند عنصر تابناکی که زیربنای فضیلتهای انسانی و ارزشهای والای خلیفة الله در جهان است. (37)
برای زنها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار دادهاند، افتخار است و مسؤولیت. (38)
روز شنبه 8 بهمن1367، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مصاحبهای با برخی خانمها پیرامون زن و الگوی زنان پخش شد از آن جمله، یکی از خانمها در باره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مطلبی قریب به این مضمون گفت که «فاطمه زهرا تعلق به چهارده قرن قبل داشتهاند و ما زنان امروز باید طبق زمان خود زندگی کنیم» روز بعد حضرت امام; در باره پخش اینگونه مصاحبهها در نامهای به مدیر عامل وقت صدا و سیما، چنین مرقوم داشتند:
با کمال تاسف و تاثر روز گذشته (روز شنبه 8 بهمن) از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید، فردی که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج میگردد و دستاندکاران آن تعزیر خواهند شد، در صورتی که ثابتشود قصد توهین در کار بوده استبلاشک فرد توهینکننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از اینگونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدی مسؤولین بالای صدا و سیما خواهد شد، البته در تمامی زمینهها قوه قضاییه اقدام مینماید.» (39)
امام راحل درباره شخصیت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: فاطمه زهرا(سلام الله علیها) زنی که افتخار خاندان وحی و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد، زنی که فضایل او همطراز فضایل بینهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود، زنی که هر کس با هر بینش در باره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده، که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزهای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفتهاند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او، پس اولی آنکه از این وادی شگفت درگذریم! (40)
پي نوشت :
1 - صحیفه نور، ج16، ص 125، چاپ وزارت ارشاد اسلامی.
2- همان، ج6، ص187.
3- همان، ج 12، ص 72.
4- همان، ج 14، ص 201.
5- همان، ج19، ص 278.
6- همان، ج6، ص 194.
7- همان، ج6، ص 185.
8و9 - همان.
ء10 - آداب الصلوة، ص347 چاپ آستان مقدس رضوی. برای اطلاع از مطالبی در باره اسم اعظم به تفسیر دعای سحر امام خمینی، ص123 تا 158، انتشارات نهضت زنان مراجعه شود.
11- به گفتار علامه امینی در باره فاطمه زهرا، ص39 و107 مراجعه شود.
12- ولایت فقیه، ص 58، انتشارات آزادی قم.
13و14 - صحیفه نور، ج6، ص 185.
15- همان.
16- آداب الصلوة، ص356.
× حضرت باقر(ع) میفرمود: خانه علی و فاطمه حجره رسول الله است و سقف خانهشان عرش ربالعالمین است و در عمق خانههاشان شکافی است، رو باز تا عرش که معراج وحی است و فرشتگان هر صبح و شام و هر ساعت و هر چشم بهم زدن بر آنان با وحی فرود میآیند و دستههای فرشتگان از هم گسیخته نمیشود، دستهای فرود میآیند و دستهای بالا میروند. و همانا خدای تبارک و تعالی برای ابراهیم(ع) از آسمانها پرده برداشت تا آنکه عرش را دید و خداوند نور دیده او را نیرو بخشید و همانا خداوند به نور دیده محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین نیرو بخشید، آنان عرش را میدیدند و سقفی برای خانه خودشان بجز عرش نمییافتند، پس سقف خانههای آنان عرش رحمان است و معراجهای ملائکه و روح در این خانهها است و با اذن پروردگارشان از هر امری سلامت است، راوی گوید: گفتم: از هر امری سلامت است؟ فرمود: به هر امری. گفتم: این چنین نازل شده؟ فرمود: آری.
17- همان، آدابالصلاة، پاورقی، ص357.
18- همان، ص 408.
19- صحیفه نور، ج19، ص 278.
20- همان، ج 21، ص 171 از وصیت نامه سیاسی - الهی امام(ره)
21و22 - همان، ج19، ص 278.
23- همان، ج 12، 181.
24- همان، ج16، ص167.
25- همان، ص 125.
26- همان، ج17، ص216.
27- همان، ج6، ص187.
28- ولایت فقیه، ص36.
29- صحیفه نور، ج7، ص17.
30و31 و32 - همان، ج 5، ص283.
33- همان، ج16، ص67.
34- همان، ج19، ص 120.
35- همان، ج 12، ص 72.
36- همان، ج 14، ص 201.
37- همان، ج16، ص 125.
38- همان، ج19، ص 278.
39- همان، ج 21، ص76.
40- همان، ج 12، ص 72.
و پیامها و سخنرانیها، ج 1، ص 68.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}