مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 
علائم اولیه ی ایدز در زنان و مردان شبیه بیماری های دیگر می باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با علائم ویروس HIV بعد از 1 و بعد از 10 سال در زنان ارائه شده است.
دانشمندان هنوز هیچ درمانی برای اچی آی وی یا ایدز پیدا نکرده اند. در جهان مدرن و پیشرفته، هنوز نیاز به ایجاد آگاهی در میان مردم درباره ی نحوه ی جلوگیری از بیماری ایدز و چگونگی درمان افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد. این بیماری ترسناک هنوز هم یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان زمان و مردان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می باشد. علائم ویروس اچ آی وی و ایدز در زنان و مردان تقریبا مشابه می باشد.
ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV متعلق به خانواده ی رتروویروس می باشد. اچ آی وی یک نوع لنتی ویروس بوده و مسئول توسعه ی بیماری ترسناکی به نام سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا همان ایدز می باشد. اچ آی وی ویروسی بوده که از طریق مقاربت جنسی انتقال یافته و در مایعات بدن فرد آلوده وجود دارد. بنابراین، احتمالا این ویروس از طرق خون، مایع واژینال، شیر مادر آلوده و منی مردان آلوده انتقال می یابد. ویروس اچ آی وی در زمان انتقال خون از فرد آلوده به فرد سالم، رابطه ی جنسی محافظت نشده و یا از طریق سوزن مشترک مورد استفاده برای تزریق داروهای داخل رگ انتقال می یابد. در زول دوران بارداری و شیردهی نیز این بیماری از مادر آلوده به کودک انتقال می یابد.
همانطور که می دانید، سلول های سفید خون بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می دهند. سلول های سفید خون با انواع عفونت ها و بیماری ها مبارزه می کنند. ویروس اچ آی وی شروع به تخریب این سلول ها در بدن کرده و از این رو باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می گردد. این امر باعث حساسیت بدن به عفونت ها و بیماری های مختلف می گردد. یک الگوی ثابت در رابطه با علائم و نشانه های ویروس اچ آی وی و ایدر در بیماران بزرگسال یده می شود.

علائم اولیه: صفر تا 1 ماه اول

توسعه‌ی علائم آنفولانزا در یک هفته یا یک ماه به عنوان عفونت حاد اچ آی وی نامیده می شود. سیستم ایمنی به عنوان بخشی از سیاست دفاعی خود شروع به تولید آنتی بادی هایی بر علیه ویروس اچ آی وی می کند. فرایند توسعه ی سطح قابل توجهی از آنتی بادی ها به عنوان توسعه ی آنتی بادی نامیده می شود. تب، سردرد، درد و ضعف بدن، گلو درد، تورم غدد لنفاوی، خارش پوست، مشکلات دستگاه گوارش و غیره برخی از علائم اولیه ی ابتلا به ویروس اچ آی وی می باشند. این علائم احتمالا به عنوان علائم بیماری های دیگر تفسیر می شود. آزمایش اچ آی وی قبل از توسعه ی آنتی بادی به تشخیص این ویروس کمکی نمی کند. در برخی زنان، توسعه ی آنتی بادی در یک ماه اول اتفاق افتاده، در حالی که در برخی دیگر ممکن است این علائم بعد از 6 ماه ابتلا به ویروس اتفاق افتد.

علائم 1 ماه تا 10 سال

بعد از این که علائم فوق با دارو کاهش یافت، بیماری وارد مرحله ی جدیدی شده که بدون علامت می باشد. بنابراین، علائم اچ آی وی بعد از یک سال در زنان نشان داده نمی شود. این مرحله ی بدون علامت ممکن است حداقل برای 10 سال به طول انجامد. بنابراین اکثر زنان حامل ویروس اچ آی وی بعد از اینکه علائم اولیه ی بیماری مانند آنفولانزا را نشان دادند، برای مدت 10 سال هیچ نشانه ای از بیماری را بروز نمی دهند. اما از آن جایی که ویروس در بدن فرد بیمار وجود دارد، آن ها به صورت ناآگاهانه ویروس را از طریق رابطه ی جنسی یا انتقال خون و یا از طریق سرنگ مشترک به افراد سالم منتقل می کنند. در صورتی که این زنان باردار شوند، کودک آن ها نیز مبتلا به این ویروس خواهد شد. بعد از 5 تا 6 سال، زنان حامل اچ آی وی ممکن است شاهد تغییراتی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها، مشکلات سیستم گوارش و عفونت پوست گردند، اما این تغییرات معمولا نادیده گرفته شده و یا بد تفسیر می شود.

علائم 11 تا 13 سال

در این هنگام مرحله ی سوم بیماری اچ آی وی شروع می شود. بعد از مرحله ی بدون علامت که حدود 10 سال طول کشید، بیماری دوباره با علائمی مانند علائم آنفولانزا شروع می شود، برای مثال فرد دچار تب خفیف تا شدید، سرفه و سرما خوردگی، لرز، تعرق شبانه، اسهال و غیره می گردد. در این مرحله زنان دچار کاهش وزن شده و از عفونت های قارچی، ویروسی و باکتریایی که عمدتا شامل عفونت های واژن، پوستی، دستگاه ادرار، مثانه، دستگاه تنفس و غیره است، رنج می برند. این زنان در این مرحله مشکلات تنفسی را نیز تجربه می کنند. زنان حاول ویروس اچ آی وی به احتمال زیاد از مشکلات مربوط به زنان مانند اختلال در قاعدگی، بیماری التهابی لگن، جوش های پوستی مکرر، زگیل و زخم تناسلی، تورم غدد گردن، زیر بغل، کشاله ی ران، گلو درد، تهوع، اسهال، استفراغ و اختلالات خواب رنج می برند. وضع چربی در بدن تغییر کرده و بیمار دچار خستگی و کاهش وزن می گردد. برخی از زنان ممکن است در آزمون پاپ اسمیر نتایج غیر طبیعی را دریافت کنند، که این امر نشان دهنده ی دیسپلازی گردن رحم می باشد. زگیل و زخم تناسلی و عفونت های شدید مخاط نیز از دیگر علائم ابتلاء به ویروس اچ آی وی بعد از 10 تا 10 سال در زنان می باشد. لکه های سفید و غیر طبیعی در دهان زنان حامل ویروس اچ آی وی نیز دیده می شود.

علائم بعد از حدود 13 سال

ضعف کامل سیستم ایمنی بدن به دلیل کاهش شدید گلبول های سفید خون یکی از علائم اصلی ایدز می باشد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به طور کامل توانایی خود را به منظور مبارزه با عفونت ها از دست داد، ویروس اچ آی وی به ایدز تبدیل می شود. اما این فرایند چندین سال طول می کشد. ایدز یک سندرم بوده که در طی آن فرد مبتلا از بیماری های عفونی کشنده مانند سل، تبخال، ذات الریه، برفک و حتی بیماری های مغزی، کاهش وزن شدید و مداوم در طول سال ها، سرطان های مختلف و اختلالات عصبی کاهش عقل که به شدت تحت تاثیر فکر کردن قرار می گیرد، و همچنین تحلیل حرکات و رفتار می گردد.
همه ی علائم بیان شده به طور کلی در بیماران بزرگسال مبتلا به اچ آی وی دیده می شود. اما ممکن است علائم از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشد. معتادانی که از سرنگ مشترک استفاده می کنند، احتمال آلوده شدن آن ها به ویروس اچ آی وی بالاتر است. استفاده از سرنگ استریل و استفاده ی صحیح از کاندوم به منظور پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی ضروری می باشد. یک آزمایش خون ساده به تشخیص بیماری اچ آی وی کمک می کند.
به خاطر داشته باشید که هیچ کس با بوسیدن، بغل کردن و یا لمس فیزیکی عادی افراد آلوده در طول زندگی، استفاده ی مشترک از ظروف غذا، عرق و یا بزاق فرد آلوده مبتلا به اچ آی وی نمی شود. بنابراین نیاز به تنفر و یا دوری کردن از افراد مبتلا به ایدز نیست. آن ها به منظور مبارزه با بیماری خود نیاز به دوست داشته شدن و حمایت خانواده دارند.