« جریان تاریک » ، کهکشان ها را به سمتی واحد می کشد !

نويسنده:علی رضا تاج آبادی
پژوهشگران مشاهده کرده اند که 700 مجموعه از کهکشان ها ، گاز و غبار در مناطق بسیار دور دست همگی در راستای مشابه و یکسان کشیده می شوند . به نظر می رسد که این مجموعه ها به سوی چیزی نامرئی و احتمالا بسیار بزرگ در حرکت هستند که مدل های فعلی کیهانی را تحت تاثیر قرار می دهد . کیهان شناسان معتقدند که مدت کوتاهی پس از وقوع پدیده انفجار بزرگ که حدود 7/13 میلیارد سال پیش رخ داد ، کائنات وارد دوره مختصری شدند که قوانین فیزیک فعلی را توصیف می کند .
در کنار « ماده تاریک » و « انرژی تاریک » ، اختر شناسان هم اکنون می توانند« جریان تاریک » را نیز به فرهنگ لغات اسرار کائناتی بیافزایند
براساس این نظریه ، در این دوره که « دوره تورم » نام دارد ، فضا با سرعت بیشتری بسط یافته که بسیار سریع تر از سرعت نور بوده است ؛ در نتیجه برخی از موادی که با پدیده انفجار بزرگ شکل گرفته اند بیش از 7/13 میلیارد سال نوری دورتر کشیده شده اند ، به طوری که نور آن هنوز به ما نرسیده است . در نتیجه این ماده را نمی توان دید و یا حداقل کیهان شناسان این گونه تصور می کنند ، اما گروهی از محققان در مراکز پرواز فضایی « گودارد » ناسا در مریلند چیزی که دریافته اند که می تواند مدرکی غیر مستقیم درباره دوره تورم باشد پژوهشگران حرکت 700 مجموعه از کهکشان ها را مورد بررسی قرار داده اند تا یک پدیده اختری نا مرتبط را در هنگام کشف آن ها ، آزمایش کنند تمام 700 مجموعه اساسا در راستای یکسان و با سرعتی بیش از یک هزار کیلومتر در ثانیه در جریان هستند این سرعت حرکت بیش از 30 برابر سرعت چرخش زمین در اطراف خورشید است .
این مجموعه ها به سمت منطقه ای در آسمان و محل سکونت صورت فلکی سنتائوروس جاری هستند که اگر شتابشان تنها به دلیل انرژی تاریک باشد ، بسیار وسیع تر از آن چه که انتظار می رود در حال حرکت می باشند .
انرژی تاریک ، نیروی اسرار آمیزی است که دهه قبل کشف شد و به آرامی کائنات را از هم جدا می کند .
کشف جریان تاریک اختر شناسان را شگفت زده کرده و سوال مهمی که ذهن آن ها را مشغول کرده ، عامل تولید کننده این جریان است . اختر شناسان می گویند که با مطالعه و آزمایش این حرکت در نمونه های بزرگ تر در هزار و 500 مجموعه کهکشانی پاسخ سوال خود را پیدا خواهند کرد .
منبع: مجله دانشمند