مبانی، اصول، روش ها و اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه
مبانی، اصول، روش ها و اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه
مقدمه
اندیشمندان شیعی درباره صحیفه سجادیه تحقیقات زیادی در قالب شرح و ترجمه نگاشتهاند و میراث علمی گرانبهایی به یادگار گذاشتهاند که با این تلاشها مقداری از راه را هموار نمودهاند؛ ولی اکثر این مطالعات بر اساس دقتهای ادبی و شرح و توضیح واژهها در عرصههای مختلف صورت گرفته است، نظیر شرح "ریاض السالکین"، که در هفت جلد نگاشته شده است و یکی از شرحهای معتبر و مهم صحیفه به شمار میآید. ولی بیشتر به جهات ادبی و شرح و توضیح واژهها از نگاه اعتقادی و اخلاقی پرداخته است.
بنابراین، ناگفته پیداست که اولا،ً تحقیقات ارزشمند علمای سلف درباره صحیفه سجادیه، بیشتر در قالب شرح و توضیح لغات و جملات بوده و در آنها کمتر به تجزیه و تحلیل تربیتی مطالب پرداخته شده است.
ثانیا، با وجود ابعاد تربیتی که صحیفه سجادیه دارد، حتی آن دسته از شرحهاییکه به طور تحلیلی به شرح و تفسیر صحیفه سجادیه پرداختهاند، با یک دید تربیتی، به تجزیه و تحلیل دعاهای صحیفه نپرداختهاند.
ثالثا، علاوه برخلاء موجود در پژوهشهای پیشین، نیازهای فعلی مربیان و جوامع شیعی در برخورداری از اندیشههای تربیتی امام سجاد علیهالسلام توجیهگر ضرورت بررسی و اصطیاد برخی از عناصر نظام تربیتی آن است. این مقاله مروری کوتاه بر یافتههای یادشده در زمینههای مبانی، اصول، روشها و اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه است.
مبانی تربیتی در صحیفه سجادیه
با مروری بر صحیفه سجادیه به نکاتی بر میخوریم که گرچه به شکل دعا از سوی امام بزرگوار به ما رسیده است، ولی به روشنی ویژگی انسان را تبیین نموده و اساس و مبنای اصول تربیتی را ارائه
میدهد. با پیجویی دعاهای صحیفه سجادیه، به کشف و بررسی مهمترین مبانی تربیتی صحیفه سجادیه از جمله "خود دوستی"، "خدا دوستی"، "کمال خواهی"، "میل به جاودانگی"، "خوف و رجا"، "غفلت"، "دنیا دوستی" و "اختیار"، دست یافتیم. در این مقال، به برخی از مبانی تربیتی اشاره میشود.
خود دوستی (حب ذات)
گرچه عنوان دقیق "حب ذات" یا خود دوستی مستقیما در صحیفه سجادیه نیامده است، ولی جلوههایی از آن بهصورتهای مختلف در بعضی از دعاها مشاهده میشود. از جمله دعای هفتم صحیفه است که حضرت به هنگام کار دشوار و دل آزار یا پیشامدهای سخت یا غم و اندوه، آن را چنین میخواند:
ای آن که گرههای ناگواراییها بهوسیله او باز میگردد، و ای آن که تندی سختیها به او شکسته میشود، و ای آن که رهایی یافتن از گرفتاریها و رفتن بهسوی آسایش فراخی، از او درخواست میگردد.(2)
همچنین دعاهایی که امام علیهالسلام در آن درخواست رفع فقر و تنگدستی و در مواردی درخواستهایی در مورد سعادت، کمال، قدرت، نعمت و... از خداوند دارد، همه ناشی از خود دوستی است و این که انسان همیشه بهدنبال خوبیهاست و از ناراحتیها و سختیها گریزان است، پس این ویژگی امری فطری است و به خودی خود، مطلوب است.
بنابراین، یکی از مهمترین ویژگیهای انسان که منشأ بروز رفتارهای انسان میشود، خود دوستی است. خود دوستی غریزهای است که اگر به آن توجه شود و در مسیر صحیحی قرار داده شود، منشأ عزتخواهی، کمال خواهی، سعادت و... میشود. اما اگر غریزه خود دوستی به انحراف کشانده شود، روح استکبار و طغیان و سرکشی بر انسان چیره میشود و منشأ رفتارهای ناپسندی از قبیل خودپرستی، عجب و غرور، حرص میشود.
خداخواهی و خداجویی
حضرت امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه در نخستین دعا بیانی دارد که به فطرت خداجوی انسان اشاره میکند:
به قدرت و توانایی خود آفریدگان را آفرید، و آنان را به اراده و خواست خویش به وجود آورد بی این که از روی مثال و نمونهای باشد، سپس آنان را در راه اراده و خواست خویشتن روان گردانید، و در راه محبت و دوستی به خود بر انگیخت.(3)
امام علیهالسلام در دعاهای بیست، بیست و یک، بیست و هشت، پنجاه و دعاهای بسیار دیگر،(4) بیاناتی دارند که اشاره به خدا خواهی و خدا جویی انسان به هنگام اضطرار و تنگناها دارد. ایشان در یکی از این دعاها به خداوند عرضه میدارد:
بار خدایا مرا چنان قرار ده که هنگام اضطرار به (کمک و یاری) تو (بر دشمن) حمله آورم، و هنگام نیازمندی از تو بخواهم، و هنگام درویشی (یا ذلت و خواری) بهدرگاه تو زاری کنم، و مرا چون بیچاره شوم به یاری خواستن از غیر خود و چون فقیر گردم به فروتنی برای درخواست از غیر خویش و چون بترسم به زاری کردن پیش غیر خود آزمایش مفرما.(5)
هدف امام علیهالسلام از طرح مفهوم خدا خواهی، که از مبانی تربیتی در اسلام به حساب میآید، توجه دادن انسانها به فطرت خداجویشان است، این گرایش، از طریق توجه دادن انسان به خدا، در اصلاح رفتارهای وی تأثیرگذار است. انسان خداجو بهخاطر فطرت خدا خواهیاش همیشه خدا را در نظر دارد و در اثر همین توجه، آلوده به گناه و معصیت خدا نمیشود و رفتارهایش با نیت خالص و در جهت تقرب به خدا انجام میپذیرد.
دنیا دوستی
امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه، بیانات فراوانی در مورد نگرش به دنیا دارد که از مجموع آنها دو نوع نگرش به دست میآید: نخست مذمت دنیا دوستی، بهخاطر زیانهای آن، نظیر:
و دوستی دنیای پست را که از آنچه (سعادت و نیکبختی که) نزد تو است منع مینماید، و از طلبیدن وسیله و دستآویز بهسوی تو باز میدارد، و از تقرب و نزدیک شدن به (طاعت) تو غافل و بیخبر میگرداند، از دلم برکن.(6)
در این فراز امام علیهالسلام به یکی از مهمترین زیانهای دنیادوستی که همان جلوگیری از تقرب به خداست، اشاره میکند و از این جهت دنیا دوستی را مورد مذمت قرار میدهد.
نگرش دوم، درخواست دنیا برای عبادت و بندگی خدا، حضرت امام سجاد علیهالسلام در این زمینه میفرماید:
و مرا از کسب و روزی بهدست آوردن با رنج بینیاز کن، و بیحساب روزی ده، تا از عبادت و بندگی تو برای بهدست آوردن روزی باز
نمانم، و زیر بار سنگینی زیانها و بدی عواقب کسب نروم.(7)
بنابراین ویژگی دنیادوستی با نگرشهای مختلف آن، نظیر نگرش مستقل به دنیا یا مقدمه بودن دنیا برای آخرت، از آنجا که منشأ رفتارهایی در انسان میشود از قبیل: حرص و آز، در صورت نگرش مستقل به دنیا داشتن و زهد، تلاش برای آباد ساختن آخرت، در صورت نگرش مقدمه بودن دنیا برای آخرت. از این ویژگی انسان به عنوان یک مبنای تربیتی در صحیفه سجادیه بحث میشود.
غفلت
حضرت امام سجاد علیهالسلام در دعاهای فراوان و با بیانات مختلف به این ویژگی انسان پرداخته و با بیان موارد و مصادیق غفلت، انسانهای غفلت زده را بیدار میکند. امام علیهالسلام موارد غفلت را بدین صورت بیان میکند: غفلت از خود، غفلت از انجام وظایف و واجبات الهی، غفلت از عالم پس از مرگ، غفلت از وعید، غفلت از نعمتها و از همه مهمتر غفلت از خداست. در این زمینه میفرماید: و ما را از جانب خود به غفلت و نادانی گرفتار مکن؛ چون ما بهسوی تو خواهان و از گناهان توبه کنندهایم.(8)
با توجه به آنچه گفته شد، امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه یکی از ویژگیها و صفات مذموم انسان را غفلت معرفی میکند. از آنجا که غفلت منشأ امور ناپسندی نظیر خود فراموشی، خدا فراموشی میشود، لذا به عنوان یکی از مبانی تربیت در نظام تربیتی صحیفه مورد تأکید و بحث قرار گرفته است.
اصول تربیتی در صحیفه سجادیه
با بررسی دعاهای صحیفه سجادیه، به برخی از مهمترین اصول تربیتی نظیر: تقوی، توکل، زهد، ایجاد انگیزش، کنترل و هدایت، و اصل لزوم عمل میرسیم، که امام سجاد علیهالسلام از آنها جهت اصلاح وتربیت انسانها بهره میبرند. شرح برخی از این اصول عبارتند از:
اصل کنترل و هدایت
و مرا در میان مردم به درجه و مقامی سر فراز مفرما جز آنکه پیش نفسم مانند آن پست نمایی، و ارجمندی آشکارا برایم پدید میاور جز آن که به همان اندازه پیش نفسم برای من خواری پنهانی پدید آوری.(10)
امام علیهالسلام در این فراز به نمونههایی از خود دوستی و روش کنترل آنها اشاره میکنند. اگر چنانچه این مصادیق خود دوستی کنترل نشوند، سبب بروز خصلتهای زشت خودخواهی، خودپسندی و خود محوری میشود.
بر اساس مبنای جاودانخواهی، انسان باید دنیا را پایان زندگی نپندارد بلکه آن را مقدمه برای حیات جاودان به حساب آورد. بینشی که امام علیهالسلام در صحیفه سجادیه به آن اشاره کرده، این است که انسان بیش از حد لازم، دل به دنیا نمیبندد و آنجا که لازم باشد از دنیا دل میکند. حضرت امام سجاد علیهالسلام میفرماید:
و تا هنگامی که عمرم در فرمانبری تو بهکار رود عمر ده، و هر گاه عمرم چراگاه شیطان شود مرا بمیران پیش از آنکه دشمنی سخت تو به من رو آورد، یا خشمت بر من استوار گردد.(11)
در این فراز نگرش امام علیهالسلام نسبت به بقا در دنیا به روشنی بیان شده است. حضرت بقا را در راستای خداخواهی میخواهد و آن را بهعنوان وسیلهای برای رسیدن به مقصد، که همان مقام قرب الهی است، میخواهد.
اصل تقوا
حضرت امام سجاد علیهالسلام در موارد مختلف به این اصل مهم اشاره میکنند و از خدای بزرگ درخواست میکنند:
و پرهیزکاری را به من الهام نما.(12)
و شعار دلم را بپرهیزکاری از خود بنما.(13)
و تقوا و ترس از کیفر خود را از دنیا توشه ام قرار ده.(14)
درخواستهای مکرر امام علیهالسلام در این دعاها و موارد دیگر مبنی بر توفیق و الهام تقوا، نشاندهنده اهمیت این اصل تربیتی در نظام تربیتی صحیفه سجادیه است.
تقوا دارای آثار تربیتی فراوانی است. مهمترین آنها حفظ و نگهداری انسان از گناه، لغزش و خطاهاست. حضرت امام سجاد علیهالسلام در این زمینه از خدای متعال میخواهد:
و به ترس از تو از گناهان و لغزشها و نادرستیها نگاه داشته شده.(15)
اصل تذکر
همچنین امام علیهالسلام در دعای هشتم "پناه بردن به خدا"،دعای دوازدهم "اقرار به گناه"، دعای سی و نهم "طلب عفو"، و دعاهای دیگر ضمن اشاره به ویژگی غفلت در انسان، راه غفلت زدایی را ذکر و یاد خدا بیان میکند و میفرماید:
و مرا در اوقات فراموشی (پیروی از نفس) بیاد خود آگاه ساز.(16)
و دلهای ما را بیاد خود از هر یادی بکار آر.(17)
حضرت امام سجاد علیهالسلام نقش و آثار مهم ذکر را در صحیفه سجادیه چنین بیان میفرمایند:
1. یاد خدا مایه شرافت انسان است؛
2. یاد خدا مانع از رذایلی است که شیطان در دل انسان میافکند؛
3. یاد خدا موجب سلامت قلب میشود.
4. یاد خدا انسان را از غفلت زدگی باز میدارد.
با آگاهانیدن تو مرا، از غفلت و فراموشی خویشتن آگاه شدم.(18)
اصل زهد
و روزیم کن آسایش در زهد و دوری از دنیا را.(19)
امام علیهالسلام در این فراز آسایش و راحتی را در زهد و دوری از دنیا بیان میفرماید و از خدا درخواست زهد میکند. در فرازی دیگر، در مورد نشانههای انسان زاهد میفرماید:
و مرا در هر حال به ستایش و نیایش و سپاس گزاریت برگمار تا به آنچه از دنیا به من دادهای شاد نگردم، و به آنچه مرا از آن باز داشتهای اندوه گین نشوم.(20)
بر اساس بیان امام علیهالسلام ، زاهد کسی است که این دو نشانه را دارا باشد:
1. بهدنبال آنچه از دنیا به او داده میشود، شاد نگردد.
2 در پی آنچه از دنیا از وی بازداشته میشود، ناراحت نشود.
خلاصه آن که نقطه شروع تمام بدبختیها و شقاوتها در انسان از همین حب دنیا است و اصل تربیتی زهد، که در صحیفه سجادیه بسیار روی آن تکیه شده است، به معنای دوری از تعلقات دنیا و اسیر آن نبودن و آزادی از هر چیزی است که بخواهد در انسان چنان تعلقخاطری ایجاد کند که او را از خدا و یاد خدا و آخرت جدا و غافل سازد.
روشهای تربیتی در صحیفه سجادیه
روشهای تربیتی صحیفه، به روشهای شناختی، گرایشی و رفتاری تقسیم میشوند. اجمالاً با پیجویی و تحقیق در دعاها و فرازهای صحیفه سجادیه، روشهای تربیتی از قبیل ذکر خدا، توبه، کم شمردن خوبیها و زیاد شمردن بدیها، یادآوری نعمتها، احترام و تکریم، رفق و مدارا و احسان در برابر بدی ملاحظه میشود. توضیح برخی از این روشها عبارتند از:
این دسته از روشها مرتبط به بُعد شناختی انسان میشود. نقش این دسته از روشهای تربیتی ارائه بینش و شناخت صحیح به انسان است تا از خطاها و اشتباهات وی جلوگیری کند. روشهای تربیتی، که در این دسته مورد بررسی قرار میگیرد، عبارتند از:
( 33 )
الف. روش اعطای بینش که خود سه قسم میباشد:
1. بینش درمورد دنیا.
2. بینش درمورد حقیقت انسان.
3. بینش در مورد مرگ و معاد.
بینش در مورد دنیا: برخی افراد با بینشی مادی به دنیا مینگرند و گمان میکنند که جز زندگی دنیا که در آن زنده میشوند و میمیرند زندگی دیگری وجود ندارد؛(21) از منظر دینی با چنین دیدی به دنیا نگریستن خطایی است که خطاهای فراوان دیگری در اعمال و رفتار انسان به دنبال خواهد داشت. پوچانگاری دنیا و زندگی در آن، که به نوبه خود آثار بسیار سویی در اعمال و رفتار انسان میگذارد، از جمله این خطاهاست. نگریستن به دنیا با چنین دیدی انسان را به ناامیدی و یأس میکشاند، و در نتیجه، قدرت تفکر و اندیشیدن در مورد خویش، و جبران اشتباهات را از انسان میگیرد.
نظام تربیتی صحیفه برای آنکه از چنین بینش غلطی جلوگیری کند، با ارائه بینش صحیح به اصلاح رفتارهای انسان میپردازد. در صحیفه سجادیه، زندگی انسان منحصر به زندگی دنیا نمیشود، بلکه در ورای آن، یک زندگی جاودانه برای انسان وجود دارد که رابطه آن دو، رابطه راه و مقصد است یا رابطه وسیله و هدف. با چنین بینشی زندگی دنیا هدفدار میشود و از یک رنگی و یک نواختی خارج میشود. بنابراین، انسان باید با سعی و تلاش روز افزون در دنیا، آخرت خویش را آباد سازد.
حضرت امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه درباره دنیا میفرماید: آنچه از کالای دنیای نابود شدنی از من گرفتی پس (عوض و به جای) آن را در گنجینههای خود (در آخرت) که همیشگی است برایم اندوخته نما و آنچه از مال و دارایی دنیا که به من ارزانی داشتهای، و آنچه از کالای آن که برای من پیش انداختهای وسیله رسیدن به جوار (رحمت) خود و پیوستن به قرب خویش گردان.(22)
حضرت امام سجاد علیهالسلام در دعای فوق با بیان اینکه زندگی دنیا، فانی است و ورای دنیا آخرتی است که مقصود اصلی است و انسان باید برای آخرت تلاش بکند تا بتواند به مقام قرب الهی نایل آید، به ارائه بینش صحیح نسبت به دنیا پرداخته است.
در نظام تربیتی صحیفه، دنیا گذرگاه و وسیلهای برای رسیدن به مقصد است. لذا امام سجاد علیهالسلام پیرامون روزی دنیوی و در خواست آن از خدای بزرگ، به پیشگاهش عرضه میدارد:
و مرا از کسب و روزی بدست آوردن با رنج، بی نیاز کن، و بی حساب روزی ده، تا از عبادت و بندگی تو برای بهدست آوردن روزی باز نمانم.(23)
در این دعا امام علیهالسلام دنیا را برای طاعت و بندگی خداوند میخواهد نه برای خود دنیا.
این دسته از روشها مرتبط به بُعد گرایشی انسان میشود و نقش این دسته از روشهای تربیتی هدایت و کنترل گرایشها از انحراف است. روشهای تربیتی که در صحیفه سجادیه در این زمینه مورد بررسی قرار میگیرد عبارتند از: روش توبه؛ روش کم شمردن خوبیها و زیاد شمردن بدیها؛ روش یادآوری نعمتها.
روش توبه.یکی دیگر از روشهای اصلاح و تربیت در صحیفه سجادیه، روش "توبه"(24) است. امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه در دعاهای فراوانی از جمله با اختصاص دادن دعای سی و یکم به "توبه" و دعاهایدیگر نظیردعای "طلبمغفرت"(25)، دعای "طلب عفو" (26) و دعای "پناه بردن به خدا"(27) به روش فوق اشاره دارد و در یک مورد به روشنی توبه را باعث صلاح و رفع فساد در انسانها معرفی میکند، آنجا که میفرماید:
ای آنکه اصلاح تباهیهای ایشان را بهوسیله توبه خواسته. (28)
توبه آن گونه که امام سجاد علیهالسلام فرمودهاند: نوعی توفیق الهی است(29) که انسان گناهکار به آن دست مییابد و از طریق آن، به مقام غفاریت حق تعالی پناه میبرد و حالت استغفار و آمرزش واقعی را تحصیل میکند، و دل خود را تطهیر میکند(30) و بر ترک آنچه از او رفته است، عزم نموده و تلافی و تدارک تقصیر گذشته میکند و از دوری ساحت ربوبی به نزدیکی باز میآید. حضرت امام سجاد علیهالسلام میفرماید:
بار خدایا به سوی تو، توبه و باز گشت مینماییم، توبه کسی که رجوع به گناهی را در دل نمیگذراند، و پس از توبه در گناهی باز نمیگردد، توبه خالصی که از شک و دو دلی پاکیزه باشد، پس آن را از ما قبول فرما، و از ما راضی و خوشنود شو، و ما را بر آن ثابت و پا بر جا گردان.(31)
اساسا ملاک تشریع توبه، در نظام تربیتی اسلام رهایی از هلاکت به سبب گناه و نجات از تباهی حاصل از معصیت است؛ زیرا توبه وسیله رستگاری و مقدمه دستیابی به سعادت است. بهعلاوه، توبه وسیله حفظ روح امیدواری در انسان است. چنان که امام علیهالسلام میفرماید:
از تو نومید نمیشوم در حالی که درِ توبه و بازگشت بهسوی خود را برویم گشودهای. (32)
مادامی که انسان روح نشاط و امید به نجات دارد، در راه تربیت خود عزم مینماید و جدیت به خرج میدهد، اما اگر روح یأس و ناامیدی بر او چیره شود و راه نجات و اصلاح و تربیت را بر خود بسته ببیند، در عمل به سستیوناتوانی وپستی کشیده میشود تا جایی که خود را تا مرز تباهی و هلاکت پیش میبرد؛ وتنها راهدرمانآدمی ازاین بیماری مهلک، توبه است.
بنابراین توبه بهعنوان یک روش تربیتی با دمیدن روح امید در کالبد مأیوس و خسته انسان، انگیزه اصلاح رفتارها را در فرد ایجاد و تقویت میکند. پس روش تربیتی فوق از جهت ایجاد انگیزه اصلاح
( 34 )
و تربیت در انسان، یک روش گرایشی بهشمار میآید.
این دسته از روشها نیز به بُعد رفتاری انسان مرتبط میشود و نقش این روشها ارائه الگوهای رفتاری صحیح و مناسب است، تا انسان با عمل به این روشهای رفتاری به اهداف مورد نظر مربی دست یابد.
این دسته از روشها عبارتند از: روش نیکی در برابر بدی؛ روش رفق و مدارا با والدین و با همسایگان و روش تکریم و احترام.
از بین روشهای رفتاری فوق برای نمونه به "روش نیکی در برابر بدی" میپردازیم
روش نیکی در برابر بدی: در تعلیم و تربیت، تنبیه و تشویق دو روش برای تربیت و اصلاح رفتارهای انسان به شمار میآیند. بدین صورت که خطاکاران را تنبیه، و افراد خوب را تشویق مینمایند. اسلام نیز هر دو روش را مجاز میداند و هر یک را در جای خودش مفید و لازم میشمارد. البته، تشویق همیشه بر تنبیه مقدم است، و مادام که از تشویق بتوان استفاده کرد، نباید به تهدید و تنبیه توسل جست.
حضرت امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه راه دیگری نیز برای اصلاح بدیها معرفی نموده و آن عبارت است از "احسان در برابر بدی".
در فرازهای فراوانی از صحیفه سجادیه امام علیهالسلام ، با توجه به اصل تکریم و احترام به شخصیت انسانها سفارش میکند، با افرادی که خطاکار هستند با احسان و نیکی رفتار شود، به جهت اینکه انسان قابل احترام و دارای جایگاهی رفیع در بین سایر مخلوقات است. بنابراین، باید برخورد با آنها بر اساس احترام و تسامح و گذشت باشد. امام علیهالسلام در این زمینه میفرماید:
بار خدایا مرا بر آن دار که بد کردارشان را به نیکی پاداش دهم، و از ستمکارشان به عفو و بخشش در گذرم، و درباره همه ایشان خوش گمان باشم و با نیکویی همه آنها را سر پرستی نمایم و با پاکدامنی چشمم را از آنان بپوشانم، و با فروتنی با آنها نرم باشم، و با مهربانی بر گرفتارانشان رقت داشته دلجویی کنم، و در پنهانی و پشت سر، دوستی را برای آنان آشکار سازم و با پاکدامنی نعمت همیشگی را نزد ایشان دوست بدارم، و آنچه برای خویشان خود واجب و لازم میدانم درباره ایشان لازم دانم، و آنچه برای خواص و نزدیکان رعایت داشته در نظر دارم برای ایشان رعایت کنم.(33)
از دعاهای فوق استفاده میشود که راه تربیت و اصلاح بدیها منحصر به تنبیه و کیفر نیست، بلکه بهوسیله بخشش و احسان نیز میتوان به اصلاح بدیها پرداخت. چنانکه انسان خطاکار از کیفر عبرت میگیرد و خطاهایش را ترک میکند، گاهی اوقات از احسان دیگران نیز فطرتش بیدار میشود و از کردار بد خود پشیمان میگردد و به راه حق میگراید. انسانی که به شخص خطاکار احسان میکند، برایش الگو میشود و درس نیکوکاری میدهد. بدین وسیله، وجدان او را بیدار و متأثر میسازد، به طوری که اظهار شرمساری میکند.
بنابراین، خود این احسان، به عنوان نوعی تنبیه محسوب میشود و طرف را به اظهار ندامت وادار مینماید.(34)
البته، بهکار بردن این روش در همه جا و نسبت به هر کس و در هر شرایطی صحیح و مؤثر نیست بلکه اگر درست انجام نگیرد ممکن است آثار سویی به همراه داشته باشد. مربی باید موارد را خوب بررسی کند و هر جا که صلاح دانست از این روش استفاده کند.(35)
اهداف تربیتی در صحیفه سجادیه
هدف نهایی
در این میان، یک سری اهداف واسطهای نیز وجود دارد که حلقههای میانگین برای دستیازی به هدفنهایی است که مطلوبیت و ارزش خود را از هدف نهایی کسب مینماید و در طول آن قرار دارد. اهداف واسطهای به سه دسته کلی خلاصه میشوند:
پیوند انسان با خدا در صحیفه سجادیه از معرفت و شناخت خدا آغاز میشود و با گرایشهای عملی در قالب عبادت، توکل و شکرگزاری گسترش مییابد. محورهای کلی اهداف تربیتی در رابطه با خداوند در معرفت خدا، ایمان به او، تقوای الهی، عبودیت و شکرگزاری خلاصه میشود. در این مقاله، به مهمترین هدف، که محور تمام اهداف تربیتی در رابطه با خداوند است، اشاره میکنیم.
معرفت خدا
از این رو، یکی از مهمترین اهداف تربیتی حضرت امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه تقویت هر چه بیشتر شناخت خداوند است. بدین منظور امام علیهالسلام در دعاهای بسیاری به مسأله "خداشناسی" پرداخته است و با اشاره به موضوعاتی چون توحید و مراتب آن، ذات خدا و صفات خدا همچون خالق، قادر، علام، رحیم، غنی، قوی، منعم، عزیز، حکیم و... به تقویت و تعمیق شناخت ما کمک میکند. حضرت امام سجاد علیهالسلام در نخستین دعا، ضمن حمد و سپاس خداوند به شناساندن خدا میپردازد و میفرماید:
خدایی که دیدههای بینندگان از دیدنش ناتوانند و اندیشههای وصف کنندگان از عهده وصفش برنیایند. به قدرت و توانایی خود آفریدگان را آفرید، و آنان را به اراده و خواست خویش به وجود آورد بی اینکه از روی مثال و نمونهای باشد.(37)
در این دعا امام علیهالسلام با اشاره به ذات خداوند و این که قابل رؤیت نیست و همچنین با اشاره به صفت خالقیت خداوند، ما را به معرفت و شناخت خداوند هدایت میکند.
همچنین در فرازهای نخستین دعای عرفه(38) امام علیهالسلام به "خداشناسی" میپردازد و بدین وسیله بر شناخت و معرفت ما میافزاید. امام علیهالسلام در فرازهایی از دعای عرفه میفرماید:
تویی آن که در آفریدنت شریک و نیازی یاریت نکرده و در کارت (آفریدن هر چیز) وزیر و معاونی تو را یاری ننموده، و بیننده و مانندی برای تو نبوده است.(39)
البته، ناگفته نماند که شناخت خدا، عنایتی است از سوی خدا به بندگان تا بتوانند ولی نعمت خود را بشناسند و وظایف خود را از قبیل شکرگزاری و ایمان به او، ایفا کنند. امام سجاد علیهالسلام در این زمینه در نخستین دعا میفرماید:
سپاس خدایی را که خویشتن را (وجود، علم، قدرت وحکمتش را) به ما شناساند و شکر و سپاس خود را به ما الهام نمود و درهای علم به ربوبیت و پروردگاریش را بر ما گشود. و بر اخلاص در توحید و یگانگیش راهنماییمان فرمود.(40)
بنابراین، با توجه به این فرازها و دعاهای فراوان دیگر که در صحیفه سجادیه آمده است و تأکیدی که امام علیهالسلام در این زمینه دارند، روشن میشود که یکی از اهداف تربیتی صحیفه سجادیه هدایت پیروان به شناخت خدا و تصحیح نظام اعتقادی آنها است.
هدف واسطهای دیگر از سلسله اهداف تربیتی صحیفه سجادیه، در محدوده ارتباط انسان با خود مطرح میگردد. انسان همانطور که با خدای خود ارتباط بر قرار میکند و از مراحل تربیتی حاکم بر این ارتباط، اهدافی خاص برداشت میشود، همچنین دارای کنشها و واکنشهایی با خود است که بر مراحل تربیتی آن نیز اهداف خاصی حاکم است.
اهدافی که در این باب در صحیفه سجادیه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت، اهداف گرایشی است که از دو بُعد گرایشهای مختص انسان از قبیل: خداجویی و فضیلت خواهی و گرایشهای مشترک بین انسان و حیوان از قبیل: خوردن و آشامیدن و غرایز جنسی، تشکیل شده است.
در اینجا به یکی از اهداف گرایشی برای نمونه اشاره میشود.
پرورش حس خدا جویی
به قدرت و توانایی خود آفریدگان را آفرید، و آنان را به اراده و خواست خویش بهوجود آورد بیاینکه از روی مثال و نمونهای باشد، سپس آنان را در راه اراده و خواست خویشتن روان گردانید، و در راه محبت و دوستی به خود برانگیخت.(42)
برای پرورش این گرایش ابتدا باید به تقویت آن و برطرف کردن موانعی همچون گرایشهای پست غرایز حیوانی و اشتغالات روزمره، که انسان را از شناخت خدای متعال بازمیدارد، بپردازیم. حضرت امام سجاد علیهالسلام درباره این دسته از موانع عرض میکند:
بار خدایا من داخل در صبح و داخل در شب میشوم در حالی که، عمل و کردارم را اندک میبینم، کردارم مرا هلاک ساخته و هوای نفس و خواهشم تباهم گردانیده و شهوات و پذیرفتن خواهشهای نفسم مرا بیبهره نموده است.(43)
همان طور که ملاحظه میشود، امام علیهالسلام در این فرازها، هوای نفس و شهوات و رفتارهایی که از این دو ناشی میشود را به عنوان عوامل اصلی باز دارنده انسان از فطرت خدا جویش و مسیر هدایت و سعادت، معرفی میکند.
در مرحله بعد، باید گرایش فوقْ هدایت و راهنمایی شود تا به پرستش معبودهای دیگری از قبیل بت، ماه، ستاره و حتی دلبستگی مفرط به مقام، ثروت و غیره منجر نشود. به همین دلیل خدای متعال فطرت خدا جویی در نهاد انسان قرار داده است تا انسان خودش را به یک حقیقتی وابسته و پیوسته بداند و خود را به آن حقیقت نزدیک و او را تسبیح و تقدیس کند.(44) همچنین عامل ضعف و ناتوانی ذاتی انسان در اداره امورش، مهمترین عامل در راهیابی انسان به خالق خود است. این ضعف و فقر ذاتی، گویی در عمق جان انسان، احساس نیاز به موجود بینیاز را به وجود آورده است. این احساس باطنی که غالبا ناخود آگاه و پنهان است، گرایش و میل و کشش به سوی غنی بالذات را پدید میآورد. بنابراین، با تقویت این احساس و تشدید آن، میل و گرایش مذکور نیز نیرومندتر و اثر آن در زندگی بیشتر خواهد شد. از این رو، امام سجاد علیهالسلام در دعاهای بسیاری با تأکید فراوان بر فقر و نیازمندی انسان به خدا، تأکید مینماید:
بار خدایا، من نیازمندترین نیازمندان به توام.(45)
و بر فقر و نیازمندیم بدرگاهت بیافزا.(46)
انحراف انسان، از اشتباه او در یافتن مصداق بی نیاز نشأت میگیرد. وقتی او در تشخیص بینیاز مطلق از نیازمند دچار اشتباه گردید، آنچه را که مانند خود فقیر و نیازمند است به جای مبدأ اصلی انتخاب کرده و به سوی آن میل میکند. امام سجاد علیهالسلام میفرماید: و خوارترین آنها نزد تو کسی است که تو او را روزی میدهی و او جز تو را میپرستد.(47)
بنابراین، پرورش خداجویی به عنوان یک هدف واسطهای، احیا و تقویت این تمایل و هدایت آن به سوی متعلق واقعی آن یعنی خداوند است، به نحوی که نه تنها در شرایط دشوار بلکه در شرایط عادی نیز با قوت بروز پیدا کند و این در صورتی میسّر میشود که انسان دایما نقصان و فقر وجودی خود و غنا و بینیازی خداوند را متذکر شود و در تشخیص مصداق بینیاز مطلق به بیراهه کشانده نشود.
فعالیتهای انسان علاوه بر رفتارهای فردی، شامل سلسله ارتباطات او با دیگر انسانها نیز میشود که با توجه به تنوع ارتباطات، دیدگاههای خاص تربیتی را میطلبد. این امر گاهی رنگ اجتماعی پیدا میکند و گاهی از دیدگاه سیاسی مورد بررسی
قرار میگیرد و گاهی هم با رویکرد اقتصادی به آن نظر میشود. با مطالعه دعاهای صحیفه سجادیه، که در زمینه ارتباط انسان با دیگران است، مییابیم که نظام تربیتی آن در صدد هدفمند کردن رفتارهای انسان در حیطههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. در این بخش به ذکر نمونهای از اهداف تربیتی فوق بسنده میکنیم:
یکی از اهداف تربیتی صحیفه در خصوص ارتباطات اجتماعی، نحوه ارتباط انسان با والدین است. از مهمترین اهداف امام سجاد علیهالسلام این است که هر چه بیشتر فرزندان را نسبت به وظایفشان از قبیل اطاعت، احترام، گذشت از والدین و احسان در حق ایشان، آشنا سازد و آنان را نسبت به آن وظایف تشویق نماید. امام سجاد علیهالسلام برای این منظور در دعای بیست و چهارم که دعا برای والدین است، به مقام و شخصیت والای پدر و مادر و وظایف فرزندان در قبال آنان اشاره نموده، میفرمایند:
بار خدایا! صدایم را در برابر ایشان آهسته و سخنم را خوشایند و خویم را نرم نما، و دلم را بر آنها مهربان کن، و مرا به ایشان سازگار و بر آنان رحیم گردان.(48)
یکی دیگر از اهداف تربیتی صحیفه سجادیه در خصوص ارتباط با والدین، "حق شناسی و سپاسگزاری" از زحمات و تلاش آنان برای پرورش و رشد فرزندان است. همان طور که کفران نعمت و اجتناب از توجه به حق منعم، عقوبت ابدی را به دنبال دارد، روی گردانی از والدین وکوتاهی در حق آنان موجب دوری از مسیر قرب الهی میگردد. یکی از تعالیم تربیتی صحیفه که از بارزترین مصادیق حقشناسی درباره والدین است، طلب خیر و برکت برای آنها در قالب دعاست، حضرت امام سجاد علیهالسلام میفرماید:
بار خدایا! آنان را به پرورش من جزا ده و در گرامیداشتنم پاداش ده، و آنچه در کودکی از من محافظت نمودهاند برای آنها نگاه دار.(49)
همچنین امام علیهالسلام در فرازهای دهم و یازدهم دعا نیز به زحمات و تلاشهایی که والدین در پرورش و تربیت فرزندان متحمل شدهاند، اشاره میکند، سپس در حقشان طلب پاداش و غفران میکند و میفرماید:
و پدر و مادر مرا به بهترین چیزی (پاداش) که اختصاص دادهای به آن پدران و مادران بندگان با ایمانت را امتیاز ده.(50)
و مرا بهوسیله دعای برای ایشان و ایشان را بهسبب مهربانیشان بهمن بیامرز. آمرزش پا برجا، و به شفاعت و میانجیگری من برای ایشان از آنها راضی و خوشنود شو، خوشنودی یکسره و آنها را با گرامی داشتن بهجاهای آسایش برسان.(51)
پي نوشت :
1. برگرفته از: پایان نامه "بررسی نظام تربیتی صحیفه سجادیه"، مقطع کارشناسی ارشد، رشته الهیات و معارف اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمهالله
2. دعای 7/ بند1
3. دعای 1/ بند3و4
4. دعای 13، 22، 29
5. دعای20/ بند12
6. دعای47/ بند 109
7. دعای20/ بند24
8. دعای34/ بند4
9. خسرو باقری، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چاپ چهارم، انتشارات مدرسه، 1376، ص65.
10. دعای20/ بند4
11. دعای20/ بند 5
12. دعای20/ بند 16
13. دعای 21/ بند 9
14. دعای 21/ بند11
15. دعای 25/ بند10 و 11
16. دعای20/ بند 29
17. دعای11/ بند 1
18. دعای 13/ بند 16
19. دعای20/ بند 27
20. دعای 21/ بند 9
21. قرآن شریف از این مردم چنین حکایت دارد: آنها گفتند: "چیزی جز همین زندگی دنیای ما در کار نیست؛ گروهی از ما میمیریم و گروهی جای آنها را میگیرند؛ و جز طبیعت و روزگار ما را هلاک نمیکند". (جاثیه/24)
22. دعای30/ بند 5و6
23. دعای20/ بند 24
24. "توبه"بهمعنی رجوع و بازگشتن است،(معجم مقاییس اللغه، ج1، ص357)
25. دعای 9
26. دعای 39
27. دعای 10
28. دعای12/ بند10
29. و سپاس خدای را که ما را به (حقیقت) توبه و بازگشت (از گناه) راهنمایی نمود، توبهای که آن را نیافتهایم جز به فضل و احسان او.(22/1)
30. بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و نیکی بازگشت از گناه را روزی ام فرموده و به توبه پاکم گردان.(33/16)
31. دعای 45/ بند52
32. 7 /12
33. دعای 26/ بند 3
34- 35. مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ بیست و ششم، انتشارات صدرا، 1374، ص365.
36. عبدالله جوادیآملی، مراحلاخلاقدرقرآن، چ اول، نشر اسراء، 1377، ص341
37. دعای1/ بند2و3
38. دعای عرفه از نخستین بند تا بند سی ام.
39. دعای47/ بند14
40. دعای1/ بند10
41. این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمیدانند. (روم/30).
42. دعای1/ بند 3و4
43. دعای 52/ بند 7
44. محمود رجبی، انسان شناسی، چاپ سوم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمهالله ، 1378، ص71.
45. دعای10/ بند 3
46. دعای 47/ بند118
47. دعای52/ بند2
48. دعای24/ بند6
49. دعای24/ بند7
50. دعای24/ بند12
51. دعای24/ بند14
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}