ليمو سرشار از خواص درماني

اسانس ليمو به واسطه انرژي زا بودن آن مشهور است. مي توان از چند قطره اسانس ليمو به عنوان بخور استفاده كرد يا مقداري از آن را در وان حمام ريخت. اين كار باعث سرحال شدن كليه اعضا بدن مي شود. البته نبايد هرگز اسانس ليمو را بدون رقيق كردن برروي پوست به كار برد زيرا باعث بروز مشكلات پوستي مي شود.
درخشان كننده چشمها: سعي كنيد در نوشيدنيهايتان از آب ليمو استفاده كنيد. فرضاً هر روز صبح يك عدد ليمو را با مقداري آب گرم ميل كنيد. نوشيدن اين مايع به جاي نوشيدن چاي باعث مي شود بدن سالم تري داشته باشيد. همچنين در اثر نوشيدن مايعات حاوي آب ليمو، چشمهاي شما درخشان تر شده و پوستي سرحال تر از قبل خواهيد داشت. در صورت تمايل براي بهتر كردن طعم آن مي توانيد از شكر يا عسل استفاده كنيد.

تسكين دهنده گلو درد:

ليمو داراي اثرات ضدعفوني كننده و قابض است و بدين جهت مي توان از آن براي درمان گلودرد استفاده نمود. باتوجه به مقدار بسيار زياد ويتامين «ث» موجود در ليمو، مصرف آن باعث افزايش مقاومت سيستم ايمني بدن مي شود. براي فرد مبتلا به آنفلونزا و سرماخوردگي مصرف مخلوطي از آب ليموي تازه با عسل در يك ليوان آب گرم بسيار مفيد است.

نيروبخش و تب بر:

مصرف آب ليمو باعث كاهش تب در افراد بيمار مي شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس ليمو يا مقداري آب ليمو را به آب سرد اضافه كنيد، سپس با استفاده از يك دستمال آن را روي پيشاني تب دار قرار دهيد، اين كار باعث كاهش تب و تقويت نيروي بدن خواهد شد. ذكر اين نكته ضروري است كه قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب بايد از قرار دادن اسانس ليمو به صورت مستقيم برروي پوست خودداري شود زيرا ممكن است باعث بروز حساسيتهاي پوستي گردد.

تسكين دهنده درد:

ليمو باعث تسكين سردردهاي معمولي و سردردهاي ميگرني مي شود. براي اين منظور مي توان 5قطره اسانس ليمو را در 25ميلي ليتر از يك روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط كرد و آن را با استفاده از يك دستمال كتاني برروي ناحيه مبتلا به درد ماساژ داد.

پاك كننده پوست:

اگر پوست شما چرب است مي توانيد آن را با ليمو كه يك ماده قابض است تميز كنيد. به اين ترتيب كه يك قاشق چاي خوري آب ليمو را در دو فنجان آب مقطر بريزيد و با يك پنبه تميز صورت خود را با آن پاك كنيد. اين كار باعث كاهش چربي پوست مي شود و از پديد آمدن جوشهاي صورت جلوگيري مي كند. در صورت استفاده از اين لوسيون براي جلوگيري از رشد باكتريها بهتر است هر روز يك محلول تازه درست كنيد. مصرف اين محلول باعث خشك شدن پوست مي شود و براي پوستهاي چرب بسيار مفيد است. اما در صورت داشتن پوست خشك از مصرف آن خودداري كنيد.
ضد شوره و برطرف كننده خارش پوست سر: آب ليمو براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را كاهش مي دهد. عصاره حاصل از آبگيري يك ليموي تازه را حدود 10دقيقه برروي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب به طور كامل بشوييد. همچنين آب ليمو مي تواند به عنوان يك تقويت كننده مو و ضد خارش، به صورت ماساژ برروي پوست سر استفاده شود.
ضد سرماخوردگي: ليمو يك ضد ويروس عالي مي باشد و همچنين مصرف آن براي سرماخوردگي شديد بسيار مفيد است. بدين منظور يك عدد ليمو را با مقداري نمك ميل كنيد. در صورت تمايل مي توان عصاره گرفته شده را در آب رقيق كرد و سپس مصرف نمود.

يك حالت دهنده خوب براي موها:

شستشوي موي چرب با استفاده از آب ليمو باعث كاهش چربي آن مي شود. به اين صورت كه عصاره حاصل از آبگيري دو عدد ليمو در يك ليتر آب را مورد استفاده قرار دهيد و موهايتان را با اين محلول بشوييد. اين روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها مي شود. همچنين مصرف آن باعث مي شود موهاي طلايي رنگ روشن تر شوند.
نرم كننده مناسب براي پوست آرنج: براي نرم كردن پوست زبر ناحيه آرنج، آرنجتان را حدود 10دقيقه برروي يك برش ليموترش فشار دهيد.

تقويت كننده حافظه:

ليمو تقويت كننده حافظه است. چند قطره از اسانس ليمو را روي يك دستمال ريخته و از طريق بيني استنشاق كنيد. همچنين مي توان اين كار را در مواقعي انجام داد كه مي خواهيد چيزي را به ياد بياوريد. مغز شما با استنشاق اسانس ليمو نيروي تازه اي بدست خواهدآورد.

آرامش دهنده روان:

ليمو همواره به عنوان يك ماده تسكين دهنده روح مطرح بوده است. استشمام رايحه معطر ليمو در طي تمرينات تمركز و تعمق روح (مديتيشن) بسيار مفيد است. براي اين كار كافي است كه سه قطره از اسانس ليمو را به يك كاسه حاوي آب گرم افزوده و آن را در هواي اتاق قرار دهيد. به اين ترتيب در طول استشمام رايحه معطر ليمو به آرامش مطلوب فكري و روحي دست خواهيد يافت.
منبع: کیهان