مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

دیابت یک بیماری مزمن بوده که توسط سطوح بالای قند خون مشخص می گردد.
دیابت یا قند خون بالا بیماری بوده که هنگامی که بدن اقدام به تولید مقدار بسیار کم انسولین و یا مقاومت به انسولین می کند، ایجاد می گردد. بدن ما هورمونی به نام انسولین تولید می کند، زمانی که غده ی پانکراس مقدار کافی از این هورمون را تولید نکند، باعث بالا رفتن سطوح قند خون و ایجاد مشکلاتی برای بدن می گردد. گلوکز به عنوان منبع انرژی برای بدن عمل می کند. انسولین در بدن به منطور حرکت گلوکز از جریان خون به مناطقی مانند سلول های چربی، عضلات و کبد مورد نیاز می باشد و این گلوکز به عنوان منبع موثر انرژی عمل می کند. به دلیل تولید انسولین پایین در بدن میزان قند خون در بدن بالا رفته، یا به عبارتی مبتلا به بیماری دیابت می شود. دلیل احتمالی دیگر بروز دیابت این است که سلول های بدن به تولید انسولین واکنش نشان نمی دهند.
سه نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی.
دیابت نوع 1 که به عنوان دیابت شیرین وابسته به انسولین نیز شناخته می شود، هنگامی ایجاد شده که بدن قادر به تولید کافی انسولین نبوده و فرد مجبور به تزریق انسولین می باشد.
دیابت نوع 2 یا دیابت شیرین مستقل از انسولین هنگامی ایجاد می شود که بدن در مقابل انسولین مقاومت کرده و بنابراین باعث کمبود انسولین در بدن می گردد. این نوع دیابت شایع ترین نوع دیابت می باشد.
دیابت حاملگی نیز به طور معمول در در دوران حاملگی زنانی که قبلا هیچ گونه سابقه ی ابتلاء به دیابت ندارند، اتفاق می افتد، در این دوران قند خون بیمار به طور ناگهانی افزایش یافته و فرد از بیماری دیابت رنج می برد. این فرم دیابت اغلب منجر به بروز دیابت نوع 2 نیز می گردد.
یکی از شایع ترین دلایل افزایش وقوع دیابت مشکلاتی مانند چاقی و زندگی بی تحرک بوده که روزانه رو به افزایش می باشد. رژیم غذایی ناسالم نیز یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد کننده ی دیابت می باشد. همه ی این عوامل منجر به ایجاد دیابت می گردند.
بزرگترین مشکل این بیماری عدم تولید انسولین می باشد، یک راه ساده به منظور کاهش این بیماری پرهیز از خوردن هر غذایی که باعث بالا رفتن قند خون گردد، می باشد.
عوارض شایع دیابت
دیابت دارای عوارض جانبی زیادی می باشد. دیابت بیماری با عمر طولانی بوده و در صورت بی توجهی به آن، وضع بدتر می شود. برخی داروها به منظور درمان این بیماری در دسترس می باشد، اما این داروها اغلب دارای عوارض جانبی نیز می باشند.
در این جا برخی از عوارض جانبی دیابت را ذکر خواهیم کرد.
آسیب عصبی
سطوح بالای قند خون باعث آسیب به اعصاب و حتی رگ های خونی می گردد. در مورد آسیب به عصب، مناطقی که مستعد آسیب دیدگی هستند شامل سیستم گوارش و یا حتی دست ها و پاها بوده که می توانند با احساس سوزن سوزن شدن و یا حتی بی حسی مواجه شوند.
بیماری قلبی
یک فرد مبتلا به دیابت احتمالا از بیماری های قلبی نیز رنج می برد. بر اساس گزارشان انجمن دیابت آمریکا، افرادی که از دیابت رنج می برند، به میزان بیشتری نسبت به دیگران در معرض ابتلا به حملات قلبی قرار دارند.
آسیب به کلیه
آسیب به کلیه یا نارسایی کلیوی نیز یکی دیگر از عوارض جانبی دیابت می باشد، این امر احتمالا به این دلیل بوده که کلیه که مسئول دفع مواد زائد را از بدن می باشد، آسیب می بیند. بنابراین، منجر به ایجاد مشکلاتی مانند پیوند کلیه، دیالیز و غیره می گردد.
مشکلات چشمی
بیماری های ذکر شده در بالا در میان شناخته شده ترین عوارض جانبی دیابت قرار دارند، اما مشکلات چشمی نیز ممکن است در بیماران دیابتی رخ دهد. بیماری به عنوان رتینوپاتی وجود داشته که به دلیل آسیب به رگ های خونی شبکیه در دراز مدت می تواند منجر به کوری بیمار گردد.
به غیر از این موارد، عوارض شایع دیگر دیابت شامل اسهال، اشکال در تنفس، تهوع، استفراغ، یرقان و حتی کاهش اشتها می باشد.
گاهی اوقات برخی جملات کلیشه ای معنای بسیاری در خود نهفته اند، مانند عبارت پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است جهت پیشگیری از این بیماری اقدامات احتیاطی لازم مانند داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش را رعایت کنیم.