مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
اعتقاد بر این است که میزان انتقال ایدز از زنان به مردان کمتر از انتقال از مردان به زنان می باشد. اجازه دهید در رابطه با این موضوع به صورت عمیق تر در این مقاله بحث کنیم.
اچ آی وی میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان را می کشد. این بیماری ترسناک ترین بیماری قرن بیست و یکم می باشد. واقعیت این است که اچ آی وی / ایدز هیچ گونه درمان قطعی ندارد. تلاش ها در جهت کنترل پیشرفت سریع این بیماری می باشد. چندین دولت و سازمان خصوصی وجود دارند که اطلاعات آماری در رابطه با انتشار ایدز را در طول زمان منتشر می کنند. این آمار اغلب نشان دهنده ی میزان گسترش این بیماری در جامعه و انتشار آسیب پذیرترین گروه های جامعه می باشد.

نحوه ی انتقال اچ آی وی از زنان به مردان

بر اساس آمار، از کل موارد اچ آی وی، حدود 75 درصد از آن ها را مردان تشکیل می دهند. میزان انتقال اچ آی وی از مردان به مردان بالاترین میزان می باشد. رابطه ی جنسی مقعدی به عنوان علت اصلی چنین نرخ انتقال بالایی در میان مردان همجنس گرا شناخته شده است. غشاهای موکوس در ناحیه ی مقعد در هنگام رابطه ی جنسی پاره شده و از این رو خطر ابتلا به ویروس افزایش می یابد. در طول رابطه ی جنسی واژینال، این خطر به حداقل می رسد.
انتقال اچ آی وی وابسته به بار ویروس، مرحله ی عفونت، نوع مایعات بدن، حضور هر گونه بیماری مقاربتی جنسی دیگر و غیره دارد. بار ویروس در مایعات تناسلی و خون در مقایسه با اشک، عراق، بزاق و سایر مایعات بدن بیشتر است. در طول انتقال از زن به مرد، مرد سالم در معرض خطر کمتر ابتلاء به عفونت از زن قرار دارد، چون مقدار ترشحات زن آلوده به اندازه ی کافی حاوی بار ویروسی نیست. به همین دلیل احتمال انتقال ویروس از زن به مرد 05/0 تا 1/0 درصد در مقایسه با انتقال از مرد به زن که 08/0 تا 19/0 درصد می باشد، است. خطر ابتلا به این ویروس هنگام برقراری ارتباط با شرکای جنسی متعدد افزایش می یابد.
در ضمن، خطر انتقال عفونت اچ آی وی از زن به مرد هنگامی که زن آلوده حامله است، افزایش می یابد. سیستم ایمنی سرکوب شده و افزایش بار ویروسی دو فاکتور مسئول افزایش خطر انتقال در این مورد می باشد. علاوه بر این، استفاده ی حداقل از کاندوم در طول بارداری نیز به خطر انتقال عفونت از زن آلوده به مرد سالم کمک می کند. همچنین، خطر ابتلاء این ویروس به مرد، زمانی که زن از بیماری های مقاربتی مانند تبخال تناسلی رنج می برد، افزایش می یابد. این بیماری دسترسی آزاد به ویروس را فراهم می آورد. مردانی که از تبخال تناسلی رنج می برند نیز به آسانی در هنگام تماس جنسی با زن آلوده مبتلا می شوند. همچنین، مردان ختنه نشده در معرض خطر بالاتر ابتلاء به ایدز نسبت به مردان ختنه شده هستند.

روش های کنترل گسترش بیماری

اگرچه، نرخ انتقال اچ آی وی از زنان به مردان تا حدی کم است، اما در هنگام برقراری ارتباط جنسی محافظت نشده، هنوز هم خطر ابتلا به این بیماری برای مردان وجود دارد. استفاده از کاندوم نه تنها به عنوان سپری در مقابل این عفونت عمل کرده، بلکه مردان را در برابر سایر بیماریهای مقاربتی نیز حفظ می کند. از رابطه ی جنسی با هر زنی که حامل این ویروس می باشد، اجتناب کنید.
اگرچه ایدز ترسناک ترین بیماری بوده که نرخ گسترش ان نیز هشدار دهنده می باشد، اما با استفاده از آموزش های مناسب در رابطه با نحوه ی انتقال و گسترش این بیماری و رعایت کردن اقدامات احتیاطی در این رابطه تا حد زیادی می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. ساده ترین روش جهت پیشگیری از ابتلاء به ویروس اچ آی وی، داشتن رابطه ی جنسی محافظت شده و سالم می باشد.