مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

هنگامی که به طور اضطراری نیاز به یافتن جایگزینی برای روغن نباتی و یا روغن گیاهی هستید، به راستی گزینه‌های جایگزین فراوانی را خواهید یافت. سئوالاتی که بایستی از خود بپرسید این است که «برای چه منظوری به آن نیاز دارم؟» و «به هنگام انتخاب یکی از این جایگزینها چقدر لازم است که به سلامت خود توجه داشته باشم؟»
در صورتی که متوجه‌ی تمام شدن روغن گیاهی خود در میانه‌ی‌ آشپزی شدید، نگران نشده به این دلیل که می‌توانید از مواد موجود در آشپزخانه‌ استفاده کنید. تنها اطمینان حاصل کنید که مرتکب هیچ گونه اشتباهی در اندازه گیری نمی‌شوید، به این دلیل که می‌تواند به راحتی منجر به فاجعه‌ای در آشپزی شود.
هنگامی که نیاز مبرم داشته که پیش از شروع پخت و پز درون ماهی تابه‌ی خود روغن بریزید و روغن گیاهی‌تان به طور کامل تمام شده است، می‌توانید بدون ترس، از اسپری آشپزی استفاده کنید. این اسپری‌ها در طعم‌های مختلف موجود بوده و جایگزینی خوب برای روغن گیاهی به حساب می‌آید. اتفاقاًً به راحتی در بازار نیز قابل دسترس است. اما اگر مقاصد بزرگتر دیگری داشته که برای آن کار به روغن گیاهی نیاز است، در این صورت فهرست ذیل را بررسی نمایید.
جایگزین‌هایی خوب برای روغن گیاهی
روغن نارگیل
» 1 فنجان روغن گیاهی را با 1 فنجان روغن نارگیل و روغن نارگیل فوق بکر تهیه شده به روش فشرده سازی سرد جایگزین سازید.
روغن نارگیل که مجهز به اسید کاپریک، اسید کاپریلیک، اسید لوریک (44%) و اسید میریستیک است، جایگزینی بسیار خوب برای روغن گیاهی می‌باشد به این دلیل که غلظت آن به هنگام حرارت دیدن همانند روغن گیاهی است.
ـ لطفاً این نکته را در نظر داشته باشید که دمای تمام دیگر مواد لازم همانند دمای اتاق باشند. روغن نارگیل هنگامی که در تماس با مواد سرد قرار گیرد سخت و جامد می‌شود. بایستی از این کار خودداری کنید.
ـ ضرورت دارد که به هنگام گرم کردن روغن نارگیل از یک قاشق چوبی استفاده کنید تا از سوختگی خود جلوگیری کرده باشید.
نکته‌ی مهم:
کریس اترتون (Kris-Etherton) عضو هیئت و گروه مرجع مصرف رژیم غذایی برای درشت مغذیها طبق دستورالعمل‌های رژیمی کمیته مشورتی و موسسه پزشکی عنوان می‌کند که :
«با وجود آنکه روغن نارگیل عاری از کلسترول می‌باشد، اما یک چربی اشباع شده بوده که نیاز است در رژیم غذایی به طور محدود استفاده شود و اگر حقیقتاً خواهان فوائد سلامتی بخش واقعی هستید، از چربی‌های اشباع شده به چربی‌های اشباع نشده با استفاده از روغن‌های گیاهی مانند سویا، کانولا، ذرت و یا روغن زیتون تغییر رویکرد دهید.»
پیش از استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک روغن گیاهی خوب فکر کنید.
روغن زیتون فوق سبک و شفاف
» 1 فنجان روغن گیاهی را با 1 فنجان روغن زیتون فوق سبک و شفاف جایگزین سازید.
ـ این نوع روغن زیتون دارای خفیف‌ترین عطر و طعم تمام انواع روغن زیتون موجود است.
ـ تنها روغن خالص و با کیفیت خوب را از یک نشان معتبر خریداری کنید، به این دلیل که طعم و مزه‌ی آن می‌تواند از محصولی به محصول دیگر تفاوت داشته باشد.
می‌توانید روغن سبزی گیاهی را با روغن زیتون فوق بکر یا بسیار خالص جهت تهیه‌ی سالاد، سس، و چاشنی استفاده کنید.
استفاده از روغن زیتون برای غذاهای سرخ کردنی ممکن است فکر خوبی نباشد به این دلیل که نقطه‌ی جوش بالا که برای سرخ کردن زیاد مورد نیاز است در این روغن بالا نیست، مگر آنکه محصولی با کیفیت بسیار بالا با نقطه‌ دود کردن بالای 400 درجه‌ فارنهایت (204 درجه‌ سانتیگراد) در اختیار داشته باشید.
سس مایونز
» یک فنجان روغن گیاهی را با 1 فنجان سس مایونز ذوب شده جایگزین سازید.
پس از مصرف آن متوجه‌ی تغییر زیادی در طعم نسبت به روغن گیاهی نخواهید شد.
جایگزین خوبی به هنگام پختن و یا سرخ کردن ماهی و گوشت خصوصاً مرغ بوده و هنگامی که سبزیجات سرخ می‌کنید.
کره
» به جای 1 پیمانه روغن گیاهی از 1 فنجان کره ذوب شده (با نمک و یا بدون نمک) استفاده کنید.
ـ کره قطعاً نتیجه و فرآورده‌ی غنی‌تری هم به لحاظ طعم و هم بافت ارائه می‌دهد.
ـ هنگام استفاده از انواع شور آن، به خاطر داشته باشید که لازم خواهید داشت میزان نمکی که به غذا اضافه می‌کنید را تحت کنترل داشته باشید.
می‌توانید از کره جهت شیرینی پزی (خصوصاً کیک‌های شکلاتی و نان ذرت) و مواد سرخ کردنی استفاده کنید.
روغن ترد کننده‌ی گیاهی
» یک فنجان روغن گیاهی را با 1 فنجان روغن ترد کننده‌ی گیاهی یا روغن قنادی یا چربمایه (vegetable shortening) جایگزین سازید.
روغن ترد کننده‌ی گیاهی به هنگام سرخ کردن مواد غذایی بهترین روغن محسوب می‌شود.
در آخر بایستی گفت، آنچه اهمیت دارد، مواد غذایی سالم است. هرچند حقیقتاً یافتن جایگزینی که همان طعم و مزه‌ی دقیق روغن گیاهی را بدهد کار سختی است، اما می‌توانید جایگزینی را بیابید که طعم بهتری دارد.