مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

درد در یک یا چند مفصل می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد. فرد می‌تواند به منظور تسکین از این درد به درمان‌های طبیعی روی آورد. این مقاله اطلاعات مفید و درمان‌های طبیعی که ممکن است جهت خلاصی از درد مفصل مفید باشند، را در اختیارتان قرار می‌دهد.
درد مفاصل، که همچنین به عنوان آرترالژی (arthralgia) شناخته می‌شود، معمولاً به دلیل مصدومیت و یا پیچ خوردگی رخ می‌دهد. این درد همچنین علامت شایع بسیاری از عوارض مربوط به سلامت همچون، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، بورسیت، تاندونیت، و نقرس به شمار می‌رود. علاوه بر این، شرایط آب و هوایی سرد می‌تواند درد را تشدید کند. مفاصل که حرکت بخش‌های مختلف بدن را تسهیل می‌سازند، نسبت به فشار جسمی بیش از حد حساس بوده و به راحتی دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند. فرد معمولاً التهاب، قرمزی، یا سفتی همراه با درد را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، همچنین منجر به محدودیت در حرکات شده و در نتیجه موجب ناراحتی بسیار در حین انجام هرگونه فعالیتی می‌شود. در این بخش چند درمان خانگی جهت تسکین از این درد معرفی خواهد شد.

درمان شماره 1

قالبهای کوچک یخ و یا یخ خرد شده را درون کیسه‌های زیپ دار ریخته و پیش از گذاشتن آن بر روی مفصلی که درد می‌کند، آن را درون حوله‌ای بپیچید. هنگامی که تورم آن فروکش کرد، می‌توانید از گرما درمانی استفاده کنید. بکار بردن گرما به سفتی و درد کمک کرده و همچنین جریان خون را افزایش می‌دهد. گیسه‌ آب گرم را بر روی مفصلی که درد می‌کند گذاشته، به طوری که این کیسه بیشتر از 20 دقیقه بر روی مفصل نباشد، این عمل را سه مرتبه در روز انجام داده و یا یک دوش و حمام آب گرم بگیرید. حوله‌ی گرم نیز می‌تواند به منظور بکار بردن گرما بر روی مفصل متأثر مورد استفاده قرار گیرد. فرو رفتن در وان آب گرم به شل و آرام شدن مفاصل کمک خواهد کرد. علاوه بر آن می‌توانید روغن‌های عصاره‌ای مؤثر مانند روغن اسطوخودوس درون آن را در نظر داشته باشید.

درمان شماره 2

از روغن زیتون گرم به منظور ماساژ ناحیه‌ی آسیب دیده استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که آن ناحیه را به آرامی ماساژ می‌دهید. علاوه بر این، مفاصلی که درد می‌کنند را با کافور ماساژ دهید. برای این منظور، روغن کافور و روغن آفتابگردان را در مقادیر مساوی، خوب مخلوط کرده و استفاده کنید.

درمان شماره 3

از ارنیقه (Arnica) و زنجبیل به صورت موضعی برای درمان التهاب و درد استفاده کنید. همچنین می‌توانید پوست نیمی از زنجبیل تازه را کنده و آن را برش زده و در وعده‌ غذای روزانه‌‌ی خود وارد سازید.

درمان شماره 4

درمان بعدی استفاده از سیب زمینی است. یک عدد سیب زمینی را برداشته، آن را رنده کنید و درون کاسه‌ای از آب به مدت یک شب خیس کنید. روز بعد، آب باقی‌مانده را پس از فشردن سیب زمینی‌های رنده شده، بنوشید. این کار را یک مرتبه در روز و به مدت چند روز انجام دهید. همچنین می‌توانید یک نوشیدنی طبیعی تهیه شده از ترکیب آب، عسل و سرکه‌ی سیب را استفاده تا از درد رهایی یابید.

درمان شماره 5

نمک اپسوم (Epsom salt) یا نمک فرنگی اصل شناخته شده است که در درمان درد مفاصل به بهترین شکل عمل می‌کند. می‌توانید 2 تا 3 فنجان از نمک اپسوم را به آب گرم وان افزوده و به مدت یک ساعت در آن فرو رفته تا تسکین یابید. علاوه بر آن، می‌توانید 3 قاشق غذاخوری نمک اسپوم، 3 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و 1 پینت یا تقریباً 5ر0 لیتر آب را به خوبی مخلوط کنید. یک قاشق چای خوری از این مخلوط را دو مرتبه در روز مصرف کنید.
همراه با درمان‌های طبیعی فوق، همچنین می‌توانید به جلسات تمرین درمان فیزیکی رفته که به نظر بسیار مؤثر می‌باشد. بهتر است با یک متخصص فیزیوتراپی معتبر برای این کار مشورت کنید. چنانچه مشکل ادامه داشته باشد، آنگاه بایستی به یک ارتوپد مجرب مراجعه کرده تا درمان مناسب را دریافت نمایید. بایستی اطمینان حاصل کنید که حالت قرار گیری بدن را به درستی رعایت کرده و هرگونه درد کوچکی را هرگز نادیده نگیرید. درمان به موقع به جلوگیری از مشکلات بیشتری که ممکن است رخ دهد، کمک می‌نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.