مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

برخی از ویتامینها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی میتوانند نقش مهمی در جلوگیری از مشکلات شایع بینایی همچون آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن داشته باشند. برخی از مطالعات نشان میدهند که مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی خاص میتواند برای چشم مفید باشد.
مواد مغذی برای بینایی
برخی شواهد نشان می دهد که آنتی اکسیدان ویتامین ها و مواد معدنی (A، C، و E، و ماده معدنی روی) می تواند به جلوگیری از پیشرفت دژنراسیون ماکولا کمک کند. شبکیه چشم، به خصوص ماکولا محیطی است که فشار اکسیداتیو بالایی دارد، به این معنی که مقدار فراوانی رادیکالهای آزاد در آن وجود دارد، رادیکالهای آزاد مولکول هایی هستند که به پروتئین و DNA داخل سلول ها آسیب میرسانند. آنتی اکسیدانها با رادیکالهای آزاد مبارزه می کنند و میتوانند شبکیه چشم را در برابر آسیبها محافظت کنند.
لوتئین و زآگزانتین کارتینوئیدهایی هستند که در شبکیه چشم وجود دارند. مشخص شده است دریافت این ترکیبات از رژیم غذایی خواص آنتی اکسیدانی دارد و میتواند تراکم رنگدانهها را در ماکولا بهبود بخشد. لوتئین و زآگزانتین معمولا به همراه یکدیگر در مواد غذایی یافت می‌شوند.
مصرف اسید چرب امگا 3 DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) موجود در رژیم غذایی می‌تواند برای سلامت شبکیه مفید باشد. غلظت‌های بالایی از DHA در بخش‌های بیرونی گیرنده شبکیه وجود دارد. مشخص شده است که اسیدهای چرب امگا 3 خواص ضد التهابی دارد. شواهد حاکی از آن است که التهاب می‌تواند نقشی مهم در ایجاد دژنراسیون ماکولا داشته باشد.
لوتئین و زیگزانتین در اکثر میوه‌ها و سبزیجات خصوصاً انواع زرد و نارنجی رنگ و سبزیجات برگ دار وجود دارد. زرده تخم مرغ منبع غنی‌تری از این مواد مغذی است. اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی‌های آبهای سرد، بذر کتان و گردو وجود دارد. گوشت قرمز منبع خوبی از روی است. ویتامین‌های A، C، E نیز در بسیاری از سبزیجات، میوه‌ها، مغزها و دانه‌ها یافت می‌شوند. محققان توصیه می‌کنند حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید و روزانه در رژیم غذایی خود حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات را بگنجانید.
بهترین منابع غذایی برای سلامت چشم
مواد مغذی غذا
لوتئین، زیگزانتین کلم بروکلی، کلم بروکسل، خربزه، ذرت، تخم مرغ، کلم پیچ، شلیل، پرتقال، پاپایا،
کاهو، اسفناج، کدو
اسیدهای چرب امگا 3 بذر کتان، روغن بذر کتان، ماهی هالیبوت، ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن، گردو
ویتامین A زردآلو، طالبی، هویج، انبه، فلفل قرمز (خام)، اسفناج، سیب زمینی شیرین
ویتامین C کلم بروکلی، کلم بروکسل، گریپ فروت، کیوی، پرتقال، فلفل قرمز (خام)، توت فرنگی
ویتامین E بادام، کلم بروکلی، کره بادام زمینی، اسفناج، دانه آفتابگردان، جوانه گندم
روی نخود، گوشت قرمز، ماست