مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

کشت دائمی یک سیستم کشاورزی است که از چرخه‏ی طبیعی سیستم اکولوژیکی ما پیروی می‏کند تا محصولات کشاورزی را به نحوی که هم بهره روی کشاورزی و هم پایداری حفظ شود، تولید کند.
عبارت کشت دائمی، یک واژه‏ی مرکب از دو عبارت کشاورزی دائمی و کشت پایدار است. کشت دائمی اساساً یک سیستم کشاورزی است که بر روی روش طبیعی انجام کشاورزی، حفظ سیستم اکولوژیکی و به شدت طرفداری نکردن از سیستم‏های دنبال شده در کشاورزی مدرن، تمرکز می‏کند. این سیستم توسط دو استرالیایی به نام‏های بیل مولیسون و دیوید هولمگرن طراحی و توسعه داده شد. کشت دائمی توسط مولیسون به این صورت تعریف شده است : "فلسفه‏ی کار کردن با آن به جای مخالفت با طبیعت، مراقبت طولانی و اندیشمندانه به جای کار طولانی و بی‏فکر است و مراقبت از گیاهان و حیوانات در تمام کارکردهای آنها به جای برخورد با هر منطقه به صورت یک سیستم پروژه‏ی تنها است."
اخلاقیات و ارزش‏هایی که این سیستم کشت دائمی بر روی آنها استوار شده است عبارتند از :

1. مراقبت از زمین

مراقبت از زمین به این معنی است که ما انسان‏ها باید سعی کنیم وضعیت‏ها و شرایطی را افزایش ندهیم که در آنها عملکرد طبیعی سیاره‏ی زمین را از بین ببریم و یا نابود سازیم. چون این امر در مقابل منجر به عواقبی خواهد شد که به انقراض انسان‏ها منتهی خواهد شد. ما باید درک کنیم که ما صرفاً بخشی از زمین هستیم و فاتحان آن نیستیم. اگر حیوانات و موجودات دیگر وجود نداشته باشند ما نیز وجود نخواهیم داشت. هیچ مثالی بهتر از گرم شدن جهانی هوای کره‏ی زمین نمی‏تواند این موضوع را توضیح دهد.

2. مراقبت از افراد

اصل مراقبت از افراد را می‏توان اصل همکاری نیز عنوان کرد. اصل مراقبت از افراد در کشت دائمی به معنای این است که همه‏ی ما باید با هم دیگر کار کنیم و به جای رقابت، به هم دیگر کمک کنیم. هیچ کس فقط با کمک به خود و تنها ماندن، نمی‏تواند جامعه‏ای را توسعه دهد. برای زندگی در فرهنگ و جامعه‏ی بهتر، ما باید با هم دیگر کار کنیم و با هم بمانیم.

3. محدودیت‏های تنظیم / تقسیم منصفانه برای جمعیت و مصرف
تقسیم منصفانه بیانگر حق مساوی استفاده از منابع طبیعی توسط تمام افراد است. منابع طبیعی کمیاب و نادر هستند و علاوه بر این، هیچ کس واقعاً صاحب آنها نیست. در نتیجه هر کس باید به سهمی که سزاوار آن است، برسد. این منابع نباید در دستان عده‏ی معدودی متمرکز شوند بلکه باید به طور بهینه تخصیص داده شوند.

فواید کشت دائمی :

بعد از مرور این که کشت دائمی چیست، بیایید حالا نگاهی به فواید آن بیندازیم.

کاهش هزینه‏ها :

با استفاده کردن از تمام اجزای طبیعی اکو سیستم مثلاً کمپوست کردن مواد زائد به مواد آلی مفید و کود، شما پول خیلی زیادی را پس انداز خواهید کرد که در غیر این صورت باید برای کشاورزی سنتی و مرسوم خرج می‏کردید.

زباله‏‏ی کمتر :

در کشت دائمی، محصولات و مواد زائد بازیابی می‏شوند و به شکل کود به زمین برگردانده می‏شوند. وقتی شما شروع به پیروی از این روش می‏کنید، بعداً می‏توانید مواد زائد را به عنوان کود طبیعی مورد استفاده قرار دهید. زباله‏ی کمتری وجود خواهد داشت چون تمام منابع موجود به طور بهینه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مقاومت شیمیایی :

در کشت دائمی، فرد از کودهای طبیعی و کودهای گیاهی برای کشاورزی و باغبانی استفاده می‏کند. این امر به شما کمک می‏کند که محصول خود را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضری که در آفت کش‏ها مورد استفاده قرار می‏گیرند، حفظ کنید. سیستم کشاورزی دنبال شده در کشت دائمی، به شکارچیان اکو سیستم طبیعی اجازه می‏دهد که کار آفت کشی را برای شما انجام دهند.

آلودگی کمتر :

اگر از طبیعی‏ترین روش کشت و زراعت کشاورزی استفاده می‏کنید، پس هیچ روشی وجود ندارد که بتوانید با آن، آلودگی را افزایش دهید. در واقع منطقه‏ای که در آن کشت دائمی انجام می‏شود، عاری از آلودگی خواهد بود.

توسعه ارزش‏های اجتماع :

وقتی شما سیستم کشت دائمی را به کار می‏برید، به طور اتوماتیک ارزش‏هایی را مثل عدم ایجاد آلودگی، کمک به هم نوعان خود و استفاده از مقداری که فقط نیاز دارید، ترویج و توسعه می‏دهید.

منطقه بندی :

بخش مهم کشت دائمی، منطقه بندی است. منطقه بندی به معنای مرتب کردن تولید بر اساس چیزی است که ابتدا می‏رسد و چیزی که به توجه بیشتر نیاز دارد. با دنبال کردن این روش، ابتدا میوه‏ها و سبزیجات رسیده چیده می‏شوند و سپس بقیه هر وقت رسیدند، برداشت می‏شوند.

اعتماد به نفس و تنوع :

فرد می‏تواند تنوع گسترده‏ای از تولیدات و محصولات را در زمین خود تولید کند. کشت دائمی منجر به ایجاد حس اعتماد به نفس می‏شود چون فرد می‏تواند هر چیزی را که نیاز دارد بکارد و کشت کند و آن را مصرف کند. هم چنین اگر مقداری مازاد و اضافه وجود داشته باشد، روش‏هایی برای حفظ و استفاده‏ی بعدی از آنها نیز وجود دارد.

ترویج و تقویت زندگی سبز :

در کشت دائمی، فرد از کودهای طبیعی، آفت کش‏های طبیعی و ذخایر آب شیرین استفاده می‏کند. پس این روش بدون شک، زندگی سبز سبک حیاط پشتی را ترویج و تقویت می‏کند.

مفید در بهبود شرایط محیط زیستی :

کشت دائمی روش‏های مختلف دست یابی به کشاورزی کافی و پایدار را به نحوی که برای محیط زیست مفید است، به ما آموزش می‏دهد. کسانی که این فرهنگ را دنبال می‏کنند، محصولات کشاورزی را با استفاده از تلفیق هماهنگ سکونت گاه‏های انسانی، آب و هوای منطقه‏ی کوچک و یا میکرو آب و هوا، گیاهان، حیوانات، خاک و آب به روش پربار و مفید و پایدار، تولید می‏کنند.

آیا کشت دائمی را می‏توان در سیستم‏هایی که در حال حاضر دایر هستند به کار برد؟

کشت دائمی را می‏توان در سیستم‏های کشاورزی مختلف که در حال حاضر دایر هستند، به کار برد و اعمال کرد. با این که لازم است زمین برای آن مناسب باشد؛ کشت دائمی را می‏توان در مناطقی انجام داد که کشاورزی به طور مرسوم و سنتی در آن مناطق، انجام شده است و در منطقه‏ی توسعه یافته به طور تجاری، قرار نگرفته است چون در مناطق توسعه یافته به طور تجاری، بیشتر اجزای تشکیل دهنده‏ی سیستم اکولوژیکی ما نابود شده‏اند و از بین رفته‏اند.
سیستم و مفهومی که در کشت دائمی دنبال می‏شود در حفظ خوب سیستم اکولوژیکی و هم چنین ایجاد حس اعتماد به نفس در کشاورزان و یا کسانی که با باغ‏های جنگلی کار می‏کنند، به وسیله‏ی ایجاد مزارع و باغهای پایدار و پربار، بسیار امید بخش و نوید دهنده به نظر می‏رسد. کشت دائمی اساساً برگشت به روش سنتی و مرسوم کشاورزی با ترکیب و یکی ساختن ویژگی‏های کشاورزی ارگانیک، کشت و جنگل داری، توسعه‏ی پایدار و اکولوژی کاربردی است و واقعاً به نظر می‏رسد که هیچ روش دیگری برای حفظ زمین از فجایع و بلاهای ایجاد شده توسط ما وجود ندارد.