با چه کساني ازدواج کنيم

همسر آينده ي شما چه ويژگيهايي بايد داشته باشد

اگر به دنبال انتخاب فردي مطلوب براي ازدواج هستيد اين بخش از مقاله براي شما بسيار مفيد مي باشد و بيش از ساير قسمت هاي کتاب براي شما کاربرد فراواني دارد. چون تاکنون شما بيشتر ياد گرفته ايد که از چه کساني دوري کنيد، چه روابطي مناسب نيستند، چه ويژگيهاي شخصيتي نبايد در همسر شما وجود داشته باشد اما بالاخره سؤالي که براي شما پيش مي آيد اين است که اگر از همه
اين افراد دوري کنيم پس بايد به دنبال چه افرادي باشيم يا به عبارت ديگر همسر ما بايد داراي چه ويژگيهاي شخصيتي باشد.لذا در اين قسمت به اين سؤال پاسخ خواهيم داد
که همسر آينده ي شما چه ويژگيهايي بايد داشته باشد.

1- تعهد به رشد شخصي

انسان موجود کاملي نيست بلکه همواره در راه تکامل گام برمي دارد. از طريق مطالعه، تحقيق و پژوهش هر روز اطلاعات بيشتري به دست مي آوريم و نسبت به روز قبل کامل تر مي شويم، در مورد روابط با ديگران نيز وضعيت به همين صورت است. ما نياز داريم که در روش هاي ارتباطي خود با ديگران تغييراتي ايجاد کنيم تا اين روابط هر روز بهتر شوند. براي مثال وقتي که شما يک کتاب در مورد روابط زناشويي مطالعه مي کند معمولاً روابط شما با همسرتان بهبود پيدا مي کند. وقتي که يک کتاب در باره ي روش هاي ارتباط برقرار کردن با ديگران مطالعه مي کنيد و به آن عمل مي کنيد دوستان بيشتري پيدا مي کنيد.علاوه بر آن محبوبيت بيشتري پيدا مي کنيد. افرادي که همواره به دنبال رشد شخصيت خود هستند سعي دارند از طريق شرکت در سمينار، کارگاه آموزشي، مطالعه کتاب و مجله، زمينه هاي رشد و پيشرفت شخصيت خود را فراهم کنند.اين افراد در زندگي زناشويي نيز موفقيت زيادي به دست مي آورند. و به ندرت در روابط خود با مشکل مواجه خواهند شد. لذا اولين ويژگي شخصيتي که بايد به
دنبال آن باشيد اين است که همسر آينده شما فردي باشد که از طريق روشهاي مختلف سعي در اصلاح و پيشرفت خود داشته باشد.

2- باز بودن روحي و احساسي

آيا مي دانيد باز بودن روحي و احساس يعني چه؟ آيا مي دانيد چه افرادي از نظر روحي و احساسي باز نيستند؟ شکايت اکثريت خانمها از همسرشان اين است که احساسات خود را به درستي بيان نمي کنند.مردها ذاتاً تمايل دارند احساسات خود را در عمل و يا به روشهاي ديگر به همسر خود نشان دهند اما خانمها دوست دارند همسرشان احساسات خود را به زبان بيان نمايد. متأسفانه بايد بگويم عدم وجود اين ويژگي يکي از بزرگترين عوامل اختلافات خانوادگي مي باشد.درصد بسيار زيادي از مراجعان من به علت اين موضوع با يکديگر اختلاف پيدا کرده اند.
افرادي که از نظر روحي و احساسي باز هستند و خيلي خوب احساسات خود را به همسرشان بيان مي کنند به ندرت در زندگي زناشويي خود با مشکل مواجه مي شوند چون صميميت يکي از عوامل اصلي و از ارکان زندگي زناشويي است و چنين افرادي در روابط خود از صميميت زيادي برخوردار هستند. اما افرادي که نمي توانند احساسات خود را بيان کنند همواره احساس مي کنند که بين خود و همسرشان فاصله اي وجود دارد و اين فاصله هيچ گاه از بين نمي رود و در واقع از نظر روحي و رواني به طور کامل
به هم نزديک نمي شوند.باز بودن احساسي همسرتان، به شما امکان مي دهد که به احساسات و عواطف دروني او دسترسي داشته باشيد، بازبودن عاطفي يک شخص، کليد قلب او را به شما مي دهد، لذا اگر به دنبال رابطه ي صميمي با همسرتان هستيد و به دنبال يک زندگي مشترک واقعي هستيد نه اينکه فقط در زير يک سقف مشترک زندگي کنيد، بايد به دنبال فردي باشيد که از نظر احساسي و عاطفي توانايي بيان احساسات خود را داشته باشد.

3- صداقت

اگر در يک شهري زندگي کنيد که در آن شهر امنيت زيادي وجود نداشته باشد و سارقان و جيب برهاي زيادي در آن شهر وجود داشته باشند، در آنجا احساس آرامش نخواهيد کرد.اگر مجبور باشيد با فردي که داراي سابقه ي سرقت و دزدي مي باشد به يک سفر برويد اضطراب و ترس دائمي شما را فرا مي گيرد و هرگز آرامش نخواهيد داشت.اما در کنار دوستي که بارها صداقت و درستي او به اثبات رسيده است احساس راحتي کامل داريد. و همراهي با او به شما آرامش واقعي مي دهد. در زندگي مشترک شما نيز موضوع به همين صورت مي باشد اگر به صداقت و راستگويي همسرتان اطمينان نداشته باشيد درست مانند آن است که در يک شهر ناامن که پر از سارق و جيب بر مي باشد زندگي مي کنيد.
صادق بودن با همسريکي از شروط اساسي و لازم براي زندگي زناشويي است. شما زماني مي توانيد کاملاً به همسرتان اطمينان کنيد و در واقع نسبت به او واقعاً صميمي شويد که بدانيد او نسبت به شما صادق است. افرادي که با همسر خود صادق نيستند هم خود آرامش رواني ندارند و هم آرامش رواني همسرشان را از بين مي برند.پس بايد به دنبال همسري باشيد که در رابطه با احساسات خود رُک و صادق باشد و اعمال و گفتارش با يکديگر همخواني داشته باشد.

4- پختگي و مسئوليت پذيري

همه ما افرادي را مي شناسيم که عليرغم داشتن سن و سال و اندام مناسب اما هنوز توانايي پول درآوردن و اداره ي امور شخصي خود را ندارند.اين افراد از نظر جسمي بزرگ شده اند اما از نظر فکري هنوز بچه هستند. تصور کنيد با فردي که داراي اين خصوصيات باشد مي خواهيد زندگي کنيد. آيا زندگي با اين افراد قابل تحمل است. اين افراد به جاي اينکه به يک همسر و يا شريک زندگي نياز داشته باشند به يک والد نياز دارند که از آنها موظبت و نگهداري نمايد. تا زماني که فرد در قبال زندگي و آينده ي خود احساس مسئوليت نداشته باشد هرگز نبايد ازدواج نمايد.چون ازدواج خود مسئوليت هايي به دنبال دارد و وظايفي براي انسان بوجود مي آورد حال وقتي که فرد توانايي اداره ي امور خود را نداشته باشد چگونه مي تواند مسئوليت يک خانواده را بپذيرد.اگر
همسر شما مسئوليت پذير نباشد در واقع روابط زناشويي به طور کامل مختل مي شود. چون در خانواده زن به عنوان فردي مطيع شناخته شده است اما زن مطيع به يک تکيه گاه محکم و نيرومند نياز دارد. اگر همسر شما از پختگي فکري کافي برخوردار نباشد شما نمي توانيد در زندگي به او تکيه کنيد و ارزش و اعتبار او در نزد شما از بين مي رود و نتيجتاً از نظر جنسي نيز نسبت به او سرد خواهيد شد.پس يکي از ويژگيهاي بسيار مهمي که بايد همسر آينده ي شما داشته باشد اين است که بايد از نظر فکري پختگي داشته و مسئوليت پذير باشد.

5- اعتماد به نفس بالا

از ازدواج کردن با افرادي که اعتماد به نفس پائيني دارند جداً پرهيز کنيد. چون همسرتان فقط به آن ميزان که خودش را دوست دارد مي تواند شما را دوست داشته باشد. هر قدر اعتماد به نفس همسرتان قوي تر باشد. رابطه تان قوي تر خواهد بود. در هنگام انتخاب همسر به دنبال آن نباشيد که همسرتان چقدر شما را دوست دارد. بلکه به دنبال اين باشيد که چقدر خودش را دوست دارد.
افرادي که اعتماد به نفس پائيني دارند نمي توانند اظهار عشق واقعي کنند و آن عشق و علاقه اي که اظهار مي کنند بيشتر از روي ضعف مي باشد. اما افرادي که اعتماد به نفس بالايي دارند براي خود ارزش قائل هستند، از زندگي خود راضي هستند و خود و صفات و ويژگيهاي شخصيتي خود را پذيرفته و براي آن احساس
افتخار مي کنند، براي بهبود آن تلاش مي کنند.شما از زندگي و همنشيني با اين افراد احساس افتخار مي کنيد و چون براي شما ارزش قائل مي شوند شما نيز براي خود ارزش قائل مي شويد در نتيجه اعتماد به نفس شما نيز بالا مي رود. زندگي کردن و همنشيني با افرادي که اعتماد به نفس بالايي دارند بسيار لذت بخش مي باشد چون اين افراد معمولاً بر روي ديگران نيز تأثيرات مثبتي بر جاي مي گذارند.
اگر همسر شما از اعتماد به نفس بالايي برخوردار باشد، اعتماد به نفس شما نيز بالا مي رود، اما اگر اعتماد به نفس او ضعيف باشد علاوه بر آنکه نمي تواند به خوبي به شما عشق ورزي نمايد باعث تضعيف شخصيت شما نيز مي شود. پس يکي از ويژگيهايي که بايد به وجود آن در همسر آينده تان خيلي حساس باشيد اعتماد به نفس بالا مي باشد و از ازدواج با افرادي که اعتماد به نفس ضعيفي دارند پرهيز کنيد.

6- نگرش مثبت به زندگي

برخي افراد نسبت به همه چيز و همه کس نگرش منفي دارند و به اصطلاح خوبيها را نمي بينند و فقط نقاط ضعف ها و منفي ها را مي بينند اين افراد همواره نااميد هستند و از زندگي خود لذتي نمي برند.اما در مقابل افراد مثبت انديش افرادي هستند که به همه چيز با ديدگاه مثبت نگاه مي کنند و بيشتر خوبيها را مي بينند اين افراد بسيار شاد، سرزنده و اميدوارانه زندگي مي کنند و همنشيني و
مصاحبت با آنها بسيار لذت آور مي باشد.اگر از شما بپرسند که با کدام گروه حاضريد زندگي کنيد همه افراد مثبت انديش را انتخاب مي کنند. اما متأسفانه برخي در انتخاب همسر آينده خود به اين ويژگي خيلي توجه نمي کنند. اگر همسر شما نسبت به زندگي نگرش منفي داشته باشد همنشيني و زندگي با او باعث مي شود که اميدها، آرزوها و رؤياهاي خود را از دست بدهيد و هيچ نقطه روشن و اميدوار کننده اي در زندگي شما وجود نداشته باشد. اما اگر نگرش مثبت داشته باشد اعتماد به نفس شما بالا مي رود، به اميدها و آرزوهاي خود دسترسي پيدا مي کنيد و به طور کلي مي توان گفت از زندگي مشترک خود احساس لذت خواهيد کرد.
البته لازم به ذکر است که اگر فردي ذاتاً مثبت انديش باشد بسيار خوب و پسنديده است اما در صورت عدم آن از طريق روشهاي شناخت درماني مي توان اين نگرش را در فرد تقويت نمود.و يا اينکه مي توان نگرش هاي منفي او را تا حدود زيادي کاهش داد.نکته ي ديگر اينکه خوشبختانه پي بردن به مثبت انديش بودن يک فرد بسيار آسان است. با مدت کوتاهي صحبت کردن با يک فرد متوجه خواهيد شد که آن فرد نگرش هاي منفي و يا نگرش هاي مثبت دارد.
افراد مثبت انديش ويژگيهاي زير را دارند.(باربارادي آنجليس، 1386)
- هميشه بر روي پيدا کردن راه حل، تمرکز مي کنند.
- موانع را به «فرصت ها» و سختي ها را به «درس هايي سازنده» بدل مي کنند.
- به توانايي هاي خود در بهبود اوضاع و شرايط اعتماد دارند.
- خوشبين هستند و باور دارند که اوضاع را هميشه مي توان بهتر کرد.
- به واسطه ي آگاهي و بينش، در شخصيت خود تغييراتي مثبت، به وجود مي آورند.
افرادي که نگرش منفي دارند داراي ويژگيهاي زير هستند.
- هميشه بر روي مشکلات تمرکز مي کنند و در برابر راه حل مقاومت مي ورزند.
- اجازه مي دهند که ترس و نگراني آنها را اداره کند.
- به آينده بدبين هستند.
- به سادگي به کسي اعتماد نمي کنند.
سعي کنيد براي ازدواج کردن همسري پيدا کنيد که مثبت انديش باشد، چون عشق يک نيروي مثبت است. در فضاي مثبت رشد مي کند و در فضاي منفي پژمرده خواهد شد.