پوستى بدون چروك

ویتامین آ براى خنثى كردن عناصر مضر پوست نقش آنتىاكسیدان را بازى و از تشكیل چین و چروك در آن جلوگیرى مى كند. به علاوه پیشرفت آن را به تاخیر مى اندازد وپوست ما را جوان نگاه مى دارد.دو سوم ویتامین آ مصرفى ما از بتاكاروتن تامین مى شود كه رنگدانه تولیدكننده رنگ زرد و نارنجى است.
بدن ما كاروتن را به ویتامین آ كه براى سلامت پوست الزامى است تبدیل مى كند و به مصرف مى رساند. سیب زمینى، هویج و زردآلو منبع غنى كاروتن است. ویتامین آ محلول در چربى بوده و به راحتى در بافت بدن ما ذخیره مى شود در حالى كه قابلیت ذخیره شدن در هیچ گیاهى را ندارد.
مصرف آن بیش از میزان مجاز روزانه تاثیر سمى دارد بنابراین عاقلانه نیست كه قرص ویتامین آ را به غذاى خود بیفزایید؛ به مزه دلپذیر میوه ها و سبزیجاتى كه حاوى مقدار زیاد كاروتن هستند و مصرف آنها براى سلامت پوست خطرى به دنبال ندارد بسنده كنید.
ده راه ساده براى افزودن بتاكاروتن به سبد غذایى شما وجود دارد.
۱- هویج رنده شده به سس اسپاگتى خود بیفزایید. در مزه غذا تاثیر چندانى ندارد اما كاروتن آن پوست شما را تغذیه مى كند.
۲- برگ تازه اسفناج را به سبزیجات سالاد خود بیفزایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات گروه خود كاروتن بیشترى دارد.
۳- روزانه یك نوشیدنى لبنى با طعم میوه بنوشید. ماست وانیلى و میوه تازه. زردآلو، هلو، انبه یا انبه هندى را به آن بیفزایید تا میزان كاروتن غذاى شما افزایش چشمگیر داشته باشد.
۴- برش هاى كوچكى از هندوانه را همراه با نعناع به نوشیدنى غیرالكلى خود بیفزایید. تاثیر بسیار مطلوبى بر پوست شما خواهد گذاشت.
۵- همیشه برگ كلم تازه داشته باشید. به عنوان پیش غذا آن را میل كنید تا رفتارى مورد علاقه همه داشته باشید.
۶- به شام خود میوه بیفزایید. كمپوت هلو و زردآلو یا هلو و زردآلو تازه را در دسترس نگاه دارید تا به سالاد میوه شبانه خود بیفزایید.
۷- میوه هاى گرمسیرى را انتخاب كنید. اگر از میوه هاى عادى خسته شده اید به میوه هاى مناطق حاره مانند انبه یا انبه هندى روى آورید.
۸- گل كلم یا اسفناج تازه را به ماكارونى یا سالاد گوجه فرنگى بیفزایید. موجب شادابى پوست شما خواهد شد.
۹- انبه هندى را در سس تند جانشین گوجه فرنگى كنید. نه تنها گیرنده هاى چشایى شما به وجد در مى آیند كه میزان زیادى كاروتن نیز به سبد غذایى شما افزوده شده است.
۱۰- آب میوه هاى غنى از كاروتن را بنوشید. به جاى آب پرتقال یا سیب كه جذابیت خود را تا حدودى از دست داده اند؛ افق دید خود را وسیع تر كنید و سایر گزینه ها را مدنظر قرار دهید.