مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

به طور کلی، سرماخوردگی بیماری چندان جدی و خطرناکی نبوده که برای درمان آن مجبور به مصرف دارو باشید. چیزی که حقیقتاً در این مورد نیاز دارید تسکین از این ناراحتی است. این مقاله چگونگی رهایی بدون نیاز به دارو از نوعی سرماخوردگی تحت عنوان سرماخوردگی سر که بیشتر نواحی سر و بینی و گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد را نشان خواهیم داد.
ابتلاء به سرماخوردگی شدید از ناحیه‌ی سر می‌تواند موجب رنج و عذاب شما گردد. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که دچار عفونت سرماخوردگی شوید. در این عارضه، بینی، گلو، حفره‌های سینوسی و گوشهای‌تان بوسیله‌ی اخلاط غلیظ مسدود می‌شوند. اخلاط تجمع یافته درون حفره‌های سینوس واقع در پیشانی، بینی، گوشها و چشمها فشار زیادی را بر سر وارد می‌سازند. در نتیجه دچار سنگینی در سر و سردرد خفیف مداوم می‌شوید. علائم مختلف دیگر مشاهده شده در این عارضه، آبریزش بینی، خارش گلو، آب آمدن از چشم، سرفه، عطسه و گاهی تب را شامل می‌شود. سرماخوردگی یا زکام می‌تواند برای هر مرد و زن و کودکی اتفاق افتد. این عارضه در طول زمستان شایع‌تر است.

داروی سرماخوردگی

داروهایی که برای درمان سرماخوردگی بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند، داروهای ضد احتقان و مسکن را شامل می‌شوند. داروهای ضد احتقان در قالب داروهای خوراکی و قطره‌های بینی موجود می‌باشند. این داروها به منظور فرونشاندن التهاب غشاهای مخاطی مجرای بینی و تسهیل تخلیه‌ی سریعتر ترشحات بینی بسیار مؤثر می‌باشند. با فروکش کردن گرفتگی، سر به نظر سبک‌تر می‌شود. از سوی دیگر، مسکن‌ها می‌توانند تسکین موقت را از سردرد آزار دهنده فراهم سازند. با این حال، دارو نمی‌تواند عفونت واقعی را درمان سازد. آنتی بیوتیکهایی که جهت درمان عفونتهای باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند بر روی سرماخوردگی تأثیری ندارند، به این دلیل که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است. تنها تفاوتی که این داروها می‌توانند ایجاد کنند، این است که می‌توانند شدت علائم را کاهش دهند. نقطه ضعف و عیب این داروهای آن است که نمی‌تواند آنها را برای مدت زمان بیش از 2 تا 3 روز مصرف کرد، به این دلیل که عوارض جانبی به همراه دارند. اکثر افراد اساساً به همین دلیل، درمان بدون استفاده از هرگونه دارو را برمی‌گزینند.

چگونه از سرماخوردگی بدون مصرف دارو رهایی یابیم

هیچ چیز آزار دهنده‌تر از سرماخوردگی نیست و در چنین وضعیتی احساس می‌کنید که نیاز مبرمی به تسکین فوری از آن را دارید. در این بخش از مقاله، در خصوص چند درمان خانگی ساده صحبت خواهیم کرد. این درمانها به قرار ذیل می‌باشند:

آب بدن را حفظ کنید

هنگامی که دچار سرماخوردگی می‌شوید، بدنتان مقدار زیادی مایعات را در قالب خلط و ترشحات بینی از دست می‌دهد. بنابراین، به منظور جلوگیری از این امر یعنی از دست رفتن آب بدن، مقدار زیادی آب بنوشید. آب میوه نیز در این وضعیت بسیار مفید است به این دلیل که بدن را هیدراته ساخته و در عین واحد منبع خوبی از ویتامین C است که به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن وجود آن ضروری می‌باشد.

مایعات گرم بنوشید

یک فنجان چای گیاهی گرم و یا یک کاسه سوپ مرغ بر روی سرماخوردگی شگفتی می‌کنند. به این دلیل که گرما مخاط را به سرعت رقیق ساخته و تخلیه‌ آن را آسان می‌سازد. در نتیجه حفره‌های سینوس تمیز و خالی شده و سردرد فروکش می‌نماید. مایعات گرم اثری تسکین دهنده بر روی گلو درد نیز دارند.

بخار گرم استنقاق نمایید

مقداری آب جوش را درون ظرفی ریخته و سر خود را برای چند دقیقه بالای آن نگاه داشته و به آرامی بخار برخواسته از آن را استنشاق نمایید. همچنین می‌توانید سر خود را با یک حوله پوشانده تا از بیرون رفتن بخار جلوگیری نمایید. می‌توانید از یک دستگاه بخور برای این کار نیز استفاده کنید. گرفتن دوش آب داغ نیز می‌تواند احساس گرفتگی و فشار را تسهیل سازد.

از اسپری نمکین بینی استفاده کنید

محلولی را با ترکیب یک چهارم قاشق چایخوری نمک و کمی جوش شیرین درون یک فنجان آب تهیه نمایید. هنگامی که تمام مواد به طور کامل حل شدند، محلول را درون نتی پات یا وسیله‌ی مخصوص شستشوی بینی بریزید. سر خود را به یک طرف کج کرده، یکی از حفره‌های بینی را با یک انگشت بسته و محلول را به درون حفره‌ی دیگر بینی بریزید. سپس، انگشت خود را از حفره‌ی بینی مسدود شده برداشته و اجازه دهید آب از آن تخلیه شود. شستشوی بینی به این شکل و 2 تا 3 مرتبه در روز تسکینی عالی را از علائم آن فراهم می‌سازد.

لیمو و عسل مصرف کنید

یکی از ترکیبات عالی بوده که می‌تواند به شما در درمان سرماخوردگی کمک کند. یک قاشق چایخوری عسل را با همان میزان آب لیمو در یک لیوان آب به خوبی مخلوط کرده و این محلول را بنوشید. این کار چندین فایده دارد. عسل پوشش ضخیمی را بر روی پوشش گلو ایجاد کرده و آزردگی که موجب بروز سرفه می‌شود را کاهش می‌دهد. همچنین از بین رفتن سریعتر مخاط را تضمین می‌سازد. از سوی دیگر ویتامین C موجود در آب لیمو به سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

چای یا دمنوش زنجبیل بنوشید

این دمنوش یک درمان قدیمی برای سردرد شدید ناشی از سرماخوردگی است. یک اینچ یا 3 سانتیمتر ریشه زنجبیل را برداشته و آن را به صورت نازک برش بزنید. یک فنجان آب را جوشانده و برشهای زنجبیل را درون آن بگذارید. آن را به مدت 5 دقیقه‌ی دیگر با حرارت پایین بجوشانید. سپس آن را از روی حرارت برداشته و مایع را صاف کنید. این دمنوش را هر چند ساعت به چند ساعت نوشیده تا بهترین نتایج عایدتان شود.
به منظور تسکین کامل از سرماخوردگی، بایستی تقریباً یک هفته صبر کنید. در طول این زمان، اطمینان حاصل کنید که خود را گرم نگاه داشته و به قدر کافی استراحت می‌کنید. این کار به سیستم ایمنی شما کمک کرده با عفونت مبارزه نماید. چنانچه سرفه‌های شدید در حین دراز کشیدن آزارتان می‌دهد، سر خود را 3 تا 4 بالش بالا نگاه دارید. در نتیجه با این کار از آزردگی گلو ناشی از تراوش پشت بینی جلوگیری می‌شود.