مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چنانچه هر زمان که زانوی خود را خم می‌کنید دچار درد شده بطوریکه در طول زمان هیچ بهبودی حاصل نشده، آنگاه لازم است که به پزشک مراجعه نمایید.

آسیب دیدگی‌های زانو

آسیب دیدگی زانو علت متداول درد زانو است. رگ به رگ شدن، پارگی رباط، و کشیدگی عضلات زانو می‌توانند منجر به آسیب دیدگی شوند. اینها می‌توانند با وقوع یک تصادف، وارد آمدن ضربه‌ا‌ی قوی به زانو و یا به دلیل پیچ خوردگی و یا خم شدن غیر طبیعی زانو در حین انجام بعضی فعالیتها ایجاد شوند. آسیب دیدگی‌های معمول زانو که موجب درد در حین خم کردن مفاصل می‌شوند عبارتند از:

پارگی منیسک خارجی یا لترال

پارگی و یا صدمه دیدن غضروف منیسک تحت عنوان پارگی منیسک لترال شناخته می‌شود. مفصل زانو از استخوان ران (فمور) و استخوان ساق پا یا درشت نی (تیبیا) تشکیل شده است. بین دو استخوان، دو غضروف شبیه به دیسک وجود داشته که همچنین تحت عنوان منیسک شناخته می‌شوند. این غضروف‌ها شوک یا نیروی دریافت شده به هنگام برخورد استخوان ران به استخوان درشت نی در طول برخی فعالیتها مانند حمل وزنه‌های سنگین را جذب می‌کنند. یکی از این غضروف‌ها در داخل و دیگری در قسمت خارجی قرار دارند. غضروف واقع در بخش خارجی را منیسک خارجی یا لترال نامند. هنگامی که این غضروف در اثر پیچ خوردگی و یا شرکت در برخی فعالیتهای حمل وزنه، دچار پارگی و یا آسیب دیدگی می‌شود به آن پارگی منیسک خارجی گویند. آسیب دیدگی‌های ناشی از وارد آمدن ضربه در ورزشکاران و بیماری‌های استخوان دژنراتیو در سالمندان برخی از علل این نوع آسیب دیدگی زانو می‌باشند.
علائم: در صورت پارگی منیسک، فرد دچار علائمی مانند درد در حین دویدن و یا پیاده روی سریع، تورم مفاصل زانو، ضعف زانو، ایجاد صدا خصوصاً به هنگام بالا رفتن از پله می‌شود. فرد ممکن است قادر به خم کردن زانوان خود نباشد و یا به هنگام این کار دچار درد شدیدی شود.
درمان: بسته به شدت و علت پارگی منیسک، پزشک ممکن است درمان مناسب برای این آسیب دیدگی را تجویز نماید. چنانچه پارگی منیسک ناشی از صدمه وارده باشد، آنگاه داروهای ضد التهاب همراه با استراحت به تسکین درد زانو کمک می‌کند. در صورتی که فرد موفق به رفع و بهبودی از پارگی منیسک نشود، ممکن است نیاز به انجام نوعی جراحی تحت عنوان جراحی آرتروسکوپی زانو داشته باشد.

زانوی دونده (سندرم درد پاتلو فمورال)

درد در نزدیکی جلوی کشکک زانو ناشی از خم کردن مکرر زانو، ضربه مستقیم، انحراف کشکک زانو، صافی کف پا، و یا ضعیف بودن ماهیچه‌های ران، می‌تواند به عارضه‌ی زانوی دونده منجر شود.
علائم: درد هنگام خم کردن زانو در حین انجام فعالیتهایی مانند چمباتمه زدن، راه رفتن، زانو زدن، و یا دویدن می‌تواند احساس شود. تورم قابل توجهی همراه با ایجاد صدا و یا احساس ساییدگی در حین راه رفتن و خم کردن زانو وجود دارد.
درمان: بکار بردن روش درمانی RICE که مخفف چهار کلمه‌ی استراحت (Rest)، یخ (Ice)، کمپرس یا فشار موضعی یعنی بستن زانو با بانداژ و یا زانوبند (Compression)، و بالا نگاه داشتن عضو (Elavation) به منظور غلبه بر درد است. استفاده از کفش مخصوص تحت عنوان اورتز (orthoses)، و یا بریس (braces) مخصوص زانو می‌تواند همچنین به بهبودی سریع کمک کند. درمان جراحی مانند عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و یا عمل جراحی اصلاح مجدد، می‌توانند به بهبودی از موارد شدید زانوی دونده کمک کنند.

زانوی پرشگران (تاندونیت پاتلا یا کشکک)

زانوی پرشگران نوعی آسیب دیدگی زانوی مرتبط با ورزش بوده که بر روی تاندون کشکک زانو اثر می‌گذارد. این تاندون، استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می‌سازد. فعالیتهایی مانند بسکتبال و سایر ورزشهایی که پریدن و فرود آمدنهای زیادی را شامل می‌شوند، می‌توانند منجر به این عارضه گردند. این آسیب دیدگی در مراحل اولیه خفیف بوده اما در صورتی که بدون درمان رها شود، می‌تواند موجب درد مداوم و ناتوانی در شرکت در هرگونه فعالیتی شود.
علائم: علائم می‌توانند از وجود درد به تنهایی پس از انجام یک فعالیت شدید (آسیب خفیف) تا درد شدیدی که موجب عدم تحرک می‌شود، متغیر باشند. وجود درد در پایین کشکک زانو، ضعف در ماهیچه‌های ساق پا و سفتی در زانو از دیگر نشانه‌های این آسیب می‌باشند.
درمان: استراحت به زانو، یخ درمانی و بالا بردن زانو می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. به منظور محافظت و کمک به زانو، زانوبند اینفراپاتلا را می‌توان درست زیر کشکک زانو بست. به منظور کاهش حساسیت به درد، داروهای ضد التهاب و واکسن‌های تخصیص داده شده تجویز می‌شوند. ماساژ و حداقل تمرینات فشاری ممکن است توسط فیزیوتراپیست برای تقویت مفاصل توصیه شود. در موارد شدید، عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

آسیب دیدگی لیگامنت یا رباط زانو

آسیب رباط زانو می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان کننده باشد. این نوع آسیب دیدگی اغلب در ورزشکاران دیده شده و می‌تواند موجب درد شدید زانو به هنگام خم کردن ماهیچه‌ها و زانو زدن شود. انواع بسیاری از آسیب رباط زانو وجود دارد که شامل آسیب رباط صلیبی قدامی (ALC)، رباط صلیبی خلفی (PCL)، رباط جانبی خارجی (LCL) و رباط جانبی داخلی (MCL) می‌شود. دراز کردن یا کشش بیش از حد زانو، برخورد زانو با سطحی سفت، تغییر ناگهانی وزن از یک پا به پای دیگر و پیچاندن زانو با قرار دادن محکم پا بر روی زمین می‌تواند موجب بروز این آسیبها شود.
علائم: تورم اطراف مفاصل، ایجاد صدا در زمان آسیب دیدگی، درد شدید و ناتوانی در حرکت آسان پاها چند نشانه‌ی این آسیب به شمار می‌روند.
درمان: غیر از انجام درمان فوری مانند RICE و مصرف مسکن‌های ضد التهاب، فرد می‌تواند تمرینات تقویتی خاصی که پزشک توصیه نموده است را انجام دهد. در صورت آسیب جانبی شدید به رباطها، عمل جراحی بازسازی زانو تنها راه بهبودی است.
آ

ماس کیسه‌های مفصلی یا بورسیت

التهاب بورس و یا کیسه‌های پر از مایع در مفصل زانو ناشی از زانو زدن، چمباتمه زدن، و یا اصطکاک یا سایش بیش از حد را بورسیت گویند. اساساً دو نوع بورسیت وجود دارد که عبارتند از: بورسیت جلوی کشکک (پری‌پاتلار) (Prepatellar bursitis) که همچنین تحت عنوان زانوی خدمتکار یا آماس کاسه زانو شناخته می‌شود و بورسیت زیر کشککی (اینفراپاتلار) (Infrapatellar bursitis) که همچنین تحت عنوان زانوی روحانیون یا زانوی کشیش شناخته می‌شود. در هر دو موارد، ضربه‌ی خفیف مکرر به زانو ناشی از چمباتمه و یا زانو زدن منجر به درد زانو می‌شود.
علائم: درد، خصوصاً به هنگام خم کردن زانو همراه با تورم برخی از علائم این نوع آسیب زانو می‌باشند. گرچه درد به هنگام خم کردن زانو خیلی شدید نیست، اما می‌تواند موجب ناراحتی فرد گردد.
درمان: جهت کاهش التهاب، داروهای ضد التهابی و تزریق کورتیکواستروئید ممکن است تجویز شود. پزشک ممکن است با وارد نمودن سوزن به بورس پر از مایع، مایع اضافی را از کیسه‌ها بیرون بکشد. فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند ژله‌ای برای تقویت عضلات بکار برده می‌شوند. در مورد بورسیتهای مزمن، ممکن است عمل جراحی یکی از گزینه‌های درمانی باشد.
دیگر آسیب‌هایی که هنگام خم کردن زانو موجب زانو درد می‌شوند، تاندونیت یا التهاب تاندون، پارگی غضروف، درد مفصل ران یا پا، سندرم پلیکا سینوویال، بیماری ازگود اشلاتر، و سندرم درد خاصره‌ای درشت نی‌ای یا ایلیوتیبیال باند را شامل می‌شود. برخی عوارض پزشکی مانند استئوآرتریت زانو، آرتریت روماتوئید زانو و غیره‏ نیز می‌توانند این درد را ایجاد نمایند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.