پرسش هايي در مورد تفاوت ها و نحوه پاسخگويي به آنها

نويسنده: دکتر ميريام استوپارد
کودکان با تعصب و غرض متولد نمي شوند بلکه اين خصوصيات را در دوران زندگي کسب مي کنند و اين مطلب مهمي است که بايد آن گاه که کودک شما پرسش هاي در مورد تفاوت هاي ديني و نژادي، معلوليت ها يا آداب و رسوم زندگي (به عنوان مثال گياهخواري) مطرح مي کند، آن را مد نظر داشته باشد.
بنابراين بهتراست اساس پاسخ هاي شما به همه ي پرسش هاي موجود در مورد تفاوت ها اين باشد که انسان ها به طور ذاتي شبيه هم هستند و تفاوت هاي ظاهري آنان نمي تواند سبب نگراني شود.
پرسش هاي کودکان در مورد نژاد يا معلوليت جسمي، براي شما فرصتي به منظور آموزش دادن صبر و شکيبايي و تأييد و تصديق مهيا مي کند. قضاوت کردن در مورد شخصي بر اساس نحوه ي غذا خوردن و ظاهرش، ناپسند است. بنابراين، هميشه فرزند خود را از اين گونه طرز فکر ها باز داريد. کودکان به طور فطري داري عدالت و انصاف هستند. از اين حس فطري آنان به عنوان عامل پيشرفت استفاده کنيد و نگذاريد با به کارگيري ديدگاه هاي جزمي، اين احساس ضايع و نابود شود.
توجه به مسأله ي تبعيض نژادي در ميان کودکان، هميشه نتيجه ي نگرش هايي بوده که از محيط خانه يا از بين همسالانشان کسب شده است و بدون حضور اين عوامل و تأثيرات خارجي، کودکان تبعيض گرا نمي شوند.
البته نمي خواهم بگويم کودکان به تفاوت هاي ظاهري توجه نمي کنند. به هر جهت، هنگامي که آنان پرسش هايي در مورد مشاهدات خود در اين زمينه مطرح مي کنند، همانند قبل، بسيار مهم
است که با واکنش شديد شما مواجه نشوند و پاسخ هاي صادقانه و حقيقي بگيرند.

علتي که در پشت اين پرسش ها نهفته است

براي کودکان، تفاوت هاي نژادي که در لباس يا رنگ پوست آشکار است هيچ اهميتي ندارد مگر آن که اين اهميت را پدر و مادر به آنان القاء کرده باشند.
اگر به يک گروه کودک چهار پنج ساله از نژادهاي مختلف بنگريد به وضوح در مي يابيد که آنان يکديگر را از هر نظر برابر مي دانند. به سادگي ممکن است پرسش هاي مربوط به تفاوت هاي نژادي از يک مقايسه ي ساده پديد آيد. اما شايد هم فرزند شما به دليل شنيدن اين مسأله از کودکان ديگر علاوه بر بزرگسالاني که نژاد پرست هستند و در مورد مردمي از گروه هاي قومي متفاوت با خود اظهار نظر مي کنند، باز هم از اين گونه پرسش ها بکند؛ که اين نيز به نوبه ي خود علامت خطرمحسوب مي شود و لازم است همانند مباحث قبلي با آن برخورد شود. هرچند که در مورد کودکان بزرگ تر و عاقل تر، طرح اين گونه پرسش ها ممکن است به دليل گزارش هاي مربوط به نژاد پرستي در رسانه هاي گروهي نظير آشوب هاي ناحيه اي يا مواردي از تبعيض هاي نژادي باشد. بنابراين بايد توجه داشته باشيد حتي اگر شما فرزند خود را فردي اهل مدارا و شکيبا بار آورده باشيد، باز هم او نيازمند است بفهمد نژاد پرستان عقايدي کوته فکرانه دارند تا بدين ترتيب به مقابله با آنان ترغيب شود.

رهنمودهايي براي پاسخ هاي شما

هميشه سعي کنيد ديدگاه افرادي را که داراي رسم و رسوم و ظاهر متفاوتي هستند، در منزل خود بيان کنيد و کودک را به پذيرفتن تمام اين تفاوت ها به عنوان تنوع يا گوناگوني عادي و نه نشانه ي برتري يا ذلت تشويق کنيد.
براي فرزند خود توضيح دهيد افرادي که نژاد پرست هستند سخت در اشتباه اند و به دليل آن که ناديده گرفته شده اند يا از چيزي وحشت زده هستند، اين گونه رفتار مي کنند. برايش توضيح دهيد که بايد با هر نوع تبعيض مخالفت کرد و چنانچه او در راه اجراي عدالت و انصاف در مقابل آنان ايستادگي کند، تا جايي که ممکن باشد و تا زماني که خودش را به خطر نيندازد از اين کارش حمايت خواهيد کرد.

آنچه بايد بدانيد

هنگامي که در تلاش هستيد تا مسأله ي تبعيض نژاد پرستي را براي فرزندتان توضيح دهيد درباره ي عقايد او در اين زمينه نيز پرس و جو کنيد. توجه داشته باشيد که اغلب اوقات توضيحي در اين زمينه از آنان نخواهد شنيد. اين بدان علت است که فرزند شما به طور ذاتي مهربان و عادل است.
هيچ گاه با تحقير و مسخره کردن گروه هاي نژادي - مذهبي يا نوع لباس و رنگ پوست افراد ديگر فرزند خود را به تبعيض گرايي ترغيب نکنيد. چنانچه خود شما بين اشخاص تبعيض قائل مي شويد، فرزندتان را از اين مقوله معاف کنيد. کودک به گونه ي فطري در برابر عقايد و
نظرهايي چون برتري گروهي بر گروه ديگر يا پستي گروهي نسبت به گروه ديگر، مقام و نفوذ ناپذير است. بنابراين با اعمال و رفتار خود او را به پذيرش اين گونه عقايد ترغيب نکنيد.
کودکان زير شش ساله فقط به تفاوت هاي جنسي علاقه مندند و تفاوت هاي ديگر براي آنان مهم نيست.

مواردي ديگري که ممکن است از شما پرسيده شود...

چرا برخي مردم از کساني که با آنان در برخي موارد تفاوت دارند، متنفرند؟
چرا آن به آکاسي توهين مي کنند؟
چرا صبيحه متفاوت با ما لباس مي پوشد؟
اگر آنان به من توهين کردند چه کار بايد بکنم؟
گروه سني 2تا4سال: افرادي که اهل کشورهاي مختلف جهان هستند، اغلب شبيه هم نيستند و درست همچون پرندگان از لحاظ ظاهر با هم فرق دارند. اما همه ي ما انسان هستيم و مهم نيست از لحاظ ظاهري چگونه به نظر مي رسيم.
گروه سني 4تا6سال: افراد نقاط مختلف جهان، اغلب لباس هاي متفاوتي نيز مي پوشند. در برخي از نقاط جهان هوا بسيار سرد است و در نقاط ديگر بسيار گرم، بنابراين افراد که در آنجا زندگي مي کنند از لباس هاي مناسب محيط زندگي خود استفاده مي کنند و گاهي، حتي هنگامي که مهاجرت مي کنند، باز هم دوست دارند از همان لباس هاي قديمي خود استفاده کنند.
گروه سني 6تا8سال: برخي مردم، از گروهي ديگر که از لحاظ ظاهري شباهتي به آنان ندارند يا همانند آنان صحبت نمي کنند وحشت دارند؛ هنگامي که اين جور آدم ها هراسان شوند ممکن است عقايدي پيدا کنند که درست و عقلاني نيست. با وجود اين که مردم آسيا و آفريقا و اروپا هيچ شباهتي به هم ندارند، همه ي آنان انسان هايي هستند که به يک طريق مشترک زندگي خود را آغاز کرده اند. ما بايد ديگران را به دليل آنچه هستند، پذيرا باشيم نه به دليل آنچه از لحاظ ظاهري به نظر مي رسند، يا به دليل شيوه هاي متفاوتي که زندگي مي کنند.اما برخي افراد نا آگاه اين را درک نمي کنند و تلاش مي کنند تا با ايجاد مزاحمت براي کار و زندگي ديگران، بر آنان غلبه کنند.
خوب است که ما از آکاسي حمايت کنيم، اگر کسي به او توهين کرد با او درگير نشو. فقط به من يا آموزگارت موضوع را اطلاع بده.
گروه سني 8تا11سال: هنگامي که انسان ها مي ترسند، ممکن است ستيزه جو شوند و براي آن که در چنين حالتي برتري خود را اثبات کنند، شروع به تمسخر افرادي مي کنند که از لحاظ ظاهري با آنان فرق دارند. حتي ممکن است در اين زمينه خشونت نيز به خرج دهند تا بدين طريق برخي را در مقابل خود پست و فرومايه جلوه دهند. اما اين کار درست نيست زيرا پيروزي در درگيري شما را برتر از کسي که به او صدمه زده ايد نشان نمي دهد.
عده اي ديگر به دليل آن که تصور مي کنند همه ي مردم غير از انسان هاي هم نژاد آنان پست و فرومايه هستند و بايد سرکوب شوند، شعله هاي جنگ را بر مي افروزند و اين کار هم به هيچ وجه درست نيست. هيچ کس حق ندارد به ديگري صدمه بزند، چه برسد به اين که مردم را بکشد. هرگز به اشخاصي که اين گونه فکر مي کنند، اعتماد نکن و اين مسأله را با ما در ميان بگذار.
اگر گروهي به تو توهين کردند سعي نکن براي ادب کردن آنان، واکنش نشان دهي. توجه داشته باش آنان بدين دليل که نا آگاه و جاهل هستند، اين گونه رفتار کردند. اما چنانچه ديدي فردي به دليل شکل ظاهر و مسائل ديگر مورد ستم
واقع شده، سعي کن از وي حمايت کني مگر آن که احتمال صدمه ديدن خود تو نيز وجود داشته باشد. در چنين موقعيتي بايد به بابا و مامان مراجعه کني و ما هم تلاش مي کنيم تا در حمايت از او به تو کمک کنيم.
برخي خيال مي کنند افرادي که پوست قهوه اي رنگ دارند به افرادي که پوست روشن دارند برتري دارند و عده اي ديگر نيز برعکس اين فکر مي کنند، اما اين عقايد صحيح نيستند. همه ي ما با هم برابر هستيم و حقوق مشترکي داريم.
کودکان خردسال تفاوت هاي افراد را تشخيص مي دهند و آشکار اين گونه تفاوت ها را بيان خواهند کرد. اما همچون عقايدشان در مورد گروه هاي مختلف قومي، اين مسأله بدان معنا نيست که آنان معلوليت ديگران را عامل تبعيض بدانند يا از آن متنفر باشند. تنها هنگامي اين گونه رفتار خواهند کرد که شما از پاسخگويي دقيق و دلسوزانه به پرسش هاي مربوط به افراد معلول باز مانده باشيد.

علتي که در پشت اين پرسش ها نهفته است

فرزند شما در برابر افرادي که نقص عضو دارند به اندازه ي برخي بزرگسالان احساس ناراحتي نمي کند. او به چنين افرادي خيره مي شود زيرا کنجکاو است و اين درست برخلاف واکنش بزرگسالاني است که اغلب هنگامي که افراد معلول را مي بينند، گيج و دستپاچه مي شوند يا حتي با نفرت با آنان برخورد مي کنند.
فرزند شما فقط به تفاوت هايي که به او مربوط مي شود علاقه مند مي شود. او مي خواهد بداند اين معلوليت ها چگونه به وجود آمده؟ آيا ممکن است او هم دچار معلوليت شود؟ يا اين که آيا معلوليت دائمي است يا خير؟
چنانچه فرزند شما معلول است، احتمال دارد در مورد انواع معلوليت هاي ديگران بپرسد. و شما مي توانيد او را با دلايل زير از اين امر خاطر جمع کنيد. هميشه اظهار کنيد که افراد معلول همانند ديگران از حقوق برابر برخوردارند. بگوييد آنان بر اثر پيشامدي معلول شده اند که زندگي آنان را پر دردسرتر از افراد سالم کرده است. و براي او توضيح دهيد که براي غلبه بر معلوليت استقامت فراوان لازم است.

رهنمودهايي براي پاسخ هاي شما

حتي اگر در برابر چنين پرسش هايي احساس دستپاچگي مي کنيد، سعي کنيد اين احساس را در مقابل کودک خود ابراز نکنيد و به او صادقانه پاسخ بدهيد. شما مي توانيد به او اين گونه پاسخ گوييد: بسياري از معلوليت ها بر اثر وقوع حادثه اي در دوران جنيني يا در
حين تولد به وجود مي آيد. چنين پاسخي از نگراني کودک شما مي کاهد و او را خاطر جمع مي کند، زيرا با اين اطلاعات او متوجه خواهد شد که زمان آسيب پذيري را بدون صدمه ديدن پشت سر گذاشته است.
اغلب معلوليت ها دائمي و هميشگي هستند، اما با آموزش هاي مناسب و شناخت و اجراي قوانين جامعه مي توان به همه ي افراد معلول به منظور دستيابي به توانايي هاي بالقوه شان کمک کرد. البته با سازگار کردنشان با کانون خانوادگي و شيوه ي جابه جا کردن آنان نيز مي توان به ايشان کمک کرد.
فرزند خود را تشويق کنيد در صورت نياز فرد معلول، به او کمک کند.

آنچه بايد بدانيد

عاشقانه نگريستن به افراد معلول در حين صحبت با آنان، موضوعي است که بايد هم شما و هم فرزندتان رعايت کنيد.
شما مي توانيد با بردن فرزندان خود به ملاقات معلولان در بيمارستان يا کمک به آنان در به گردش بردن افراد معلول، به عنوان مثال بردن آنان به سينما و يا تئاتر، به کودک کمک کنيد استعداد پرستاري و مراقبت از ديگران را در خود پرورش دهد.
چنانچه به مراکز نگهداري از معلولان دسترسي داريد و کودکان معلول به مدارسي در همسايگي شما مي آيند و مدرسه ي شما هم سياست اذعام را برگزيده باشد، بايد خود را به عنوان پدر و مادر يک کودک سالم يا معلول بسيار خوش اقبال بدانيد. به توصيه هاي آموزگار براي
متناسب کردن نيازهاي آموزشي خاص در جهت تسهيل پاسخ دهي به پرسش هاي کودکان عمل کنيد.
بسيار مهم است که کودکان شما درک کنند نقص جسماني به معناي کند ذهني يا عقب ماندگي ذهني نيست و فرد معلول هم همانند هر شخص ديگر، احساساتي دارد که بايد محترم شمرده شود.
همچنين بسيار مهم است که قوه ي درک و فهم مردم را به سوي پذيرش معلولان ترغيب کنيم. براي فرزند خود توضيح دهيد اگر چه ممکن است اين گونه افراد زندگي را از بعدي متفاوت با آنان سپري کنند، به هيچ وجه از نظر مقام و جايگاه پست تر نيستند و با ديگران برابرند.

موارد ديگري که ممکن است از شما پرسيده شود...

آيا آن دختر از همان بدو تولد معلول بوده است؟
آيا بايد به هر کسي که عصاي سفيد دارد کمک کنم؟
آيا او به طور ذاتي شبيه من است؟
چرا مادر بزرگ نمي تواند حرف هاي مراخوب بشنود؟
گروه سني 2تا4سال: آن دختر خردسال بيمار نيست بلکه فقط براي انجام کارهايش نياز به کمک دارد. برخي از بزرگسالان همانند مادر بزرگ هم محتاج کمک ما هستند.
مادر بزرگ کمي ناشنوا شده است، بنابراين نمي تواند حرف هاي تو را به خوبي بشنود. اما با استفاده از سمعک مي تواند حرف هاي تو را بشنود.
گروه سني 4 تا 6 سال: افراد معلول نمي توانند در تمام طول عمر خود کارهاي روزمره ي يک فرد سالم را به تنهايي انجام دهند. به همين دليل گاهي مردم خيال مي کنند که تو محتاج کمک آنان هستي و بدين طريق مي خواهند در حق تو مهرباني کنند. اگر از تو پرسيدند آيا نياز به کمک داري و تو هم به کمک احتياج نداشتي، فقط مودبانه بگو "نه، بسيار متشکرم". تو بسيار باهوش هستي چون نحوه ي استفاده از ابزارهاي خاصي را فرا گرفته اي که کودکان هم سن تو نمي توانند از آن وسايل استفاده کنند. ما تو را بسيار دوست داريم، چون بسيار منحصر به فرد وتک هستي.
گروه سني 6 تا 8 سال: شايد او بدين دليل دچار ناهنجاري شده که در هنگام تولد نتوانسته درست تنفس کند و در نتيجه مغزش اکسيژن کافي دريافت نکرده است. گاهي اين امر سبب مي شود که مغز از دادن فرمان صحيح و مناسب به ماهيچه ها باز بماند. اما او به هيچ وجه در اين ماجرا مقصر نيست. گاهي ممکن است معلوليت برايش بسيار عذاب آور باشد اما او ياد
مي گيرد بسياري از کارهاي خود را به طور شخصي انجام دهد؛ حتي اگر به نظر برسد که بايد براي انجام آن بسيار تقلا کند. او هم مي تواند همانند تو به مدرسه برود. بايد توجه داشته باشي که افراد معلول به طور ذاتي با ما تفاوتي ندارد، گرچه به کمک هاي فراواني نيازمندند و حتي براي انجام کارهاي روزمره که من و تو ممکن است حتي درباره شان فکر هم نکنيم بايد آموزش ببينند.
گروه سني 8 تا11 سال: به يکي از اين دو دليل فرد معلول با تو فرق مي کند: يا اين که نمي تواند کارهايي را که تو انجام مي دهي انجام دهد؛ يا نمي تواند همانند تو خوب بينديشد. بسياري از افراد معلول بر ناتواني هاي خود غلبه مي کنند و بدين طريق به سوي يک زندگي خجسته هدايت مي شوند. به عنوان مثال، ازدواج مي کنند و بچه دار مي شوند. توجه داشته باش فقط به دليل آن که شخصي نمي تواند همانند تو صبحت کند يا از لحاظ ظاهري شبيه تو نيست و بايد از صندلي چرخ دار و عصا استفاده کند، هرگز نبايد مورد تمسخر تو قرار گيرد. هميشه به خاطر داشته باش که افراد معلول از همان حقوقي برخوردارند که ديگران دارند؛ بنابراين هنگامي که با شخص معلول صحبت مي کني در تمام مدت به او بنگر و هرگز از او روي بر نگردان اما در عين حال توجه داشته باش آنان حق دارند که با خودخلوت کنند. بنابراين در چنين شرايطي نبايد براي اطمينان از اين که مشکلي براي آنان پيش نيايد، مخفيانه آنان را زير نظر بگيري. وظيفه ي افراد سالم است که از افراد معلول مراقبت کنند، اما به خاطر داشته باش که افراد معلول اين حق را دارند که کمک افراد سالم را رد کنند.
ممکن است کودکان به دليل آن که فيلم هاي محبوب و پرطرفدار و برنامه هاي تلويزيوني کودکان به گونه اي فزاينده به مسأله ي حمايت از حيوانات پرداخته اند، به نحوي شگفت انگيز از همان خردسالي از اين امر مطلع شوند.
بنابراين مدت زيادي طول نمي کشد تا او بتواند ارتباط ميان گوسفند زنده در مزرعه و گوشت کبابي روي منقل را بيابد و همين مسأله مي تواند سبب پافشاري او بر نخوردن گوشت شود.

علتي که در پشت اين پرسش ها نهفته است

کودکان در مورد مسأله ي آزار و اذيت حيوانات بسيار حساس تر از بزرگسالان هستند زيرا حس ترحم آنان نسبت به عذاب هايي که ممکن است ما به حيوانات تحميل کنيم، حتي با توجيهات بزرگسالان از قبيل: "گوشت، غذاي مفيدي است"، "حيوانات همچون ما داراي درک و شعور نيستند"، "حيوانات همانند ما احساس ندارند"، "از زماني که بشر به شکار حيوانات پرداخته، از پوست آنان براي گرم نگه داشتن خود استفاده مي کرده" و مانند اين ها، هيچ خدشه اي وارد نمي شود.
کودکان فقط بدين دليل بر احتمال درد و رنج تمرکز مي کنند و به شيوه ي انساني با اين مسأله برخورد مي کنند که حيوانات را با انسان ها برابر مي دانندو اعتقاد دارند حيوانات هم همچون انسان ها از حقوقي برخوردارند و اين، نگرشي پاک، بسيار خالص و صادقانه است. در واقع اين نگرش معقول و منطقي است و از احساسات نشأت نمي گيرد و به همين دليل بايد بسيار جدي تلقي شود. همچنين اين نگرش مي خواهد اين ديدگاه را بيان دارد که نسبت به تمام موجودات زنده منصف و بي غرض باشيم.

رهنمودهايي براي پاسخ هاي شما

شما نمي توانيد به کودک خود نصيحت کنيد که بردبار، مهربان و دلسوز باشد و سپس از او توقع داشته باشيد قساوت و بي رحمي در حق حيوانات را بپذيرد. سعي کنيد از چنين عدالت جويي استقبال کنيد و آن را در کودک خود بسط دهيد.
ديدگاه جامعه در مورد حمايت از حيوانات و حقوق حيوانات در حال تغيير است. حقوق حيوانات مفهومي است که امروز هر کسي بايد درباره ي آن بينديشد و به آن احترام بگذارد. به عنوان مثال حيوانات خانگي از درمان هاي ويژه برخوردارند زيرا در نظر صاحبان خود بسيار با ارزش هستند؛ در عين حال توجه داشته باشيد که کودکان عشق ورزي به ديگران را از طريق نگهداري حيوانات خانگي و محبت به آن ها مي آموزند و هيچ کس نمي تواند آنان را ازاين کار باز دارد. بنابراين چنانچه فرزند شما به عنوان صاحب يک حيوان خانگي، ارتباطي ميان حيوانات و غذا خوردن کشف و برقرار کرد و ترجيح داد که گوشت نخورد، به خواسته هاي او در اين مورد احترام بگذاريد.
انعطاف پذير و اهل مدارا باشيد و فرزندان خود را به دليل حمايت از حيوانات و امتناع از خوردن گوشت مسخره نکنيد. چنانچه به اين کار اقدام کنيد فرزند خود را نااميد خواهيد کرد و بدين ترتيب او ديگر در آينده از شما کمک نخواهد گرفت.

آنچه بايد بدانيد

بسياري از کودکان خردسال که از خوردن گوشت امتناع مي کنند بعيد است که به خوردن گوشت تن دهند زيرا اين گونه تشخيص داده اند که گوشت از حيوان زنده که به دست مي آيد. همچنين در اين سن بعيد است که پسندهاي غذايي کودکان به تغيير مزه و امتحان کردن غذا ربط داشته باشد، بلکه ممکن است از اين موضوع نشأت گيرد که وعده هاي غذايي فرصتي براي اظهار وجود کردن به او مي دهد.
از اين امر خاطر جمع شويد که کودک مي تواند با استفاده از رژيم گياهي، سلامت باشد. گرچه ممکن است که در اين ميان او به منابع ويتامين نيز نيازمند باشد؛ به ويژه ويتامين گروه B، شامل 12 B که هيچ منبع گياهي حامل آن نيست.
از تصميم فرزند خود مبني بر گياهخواري، با مطالعه ي هرچه بيشتر درباره ي اين موضوع و مطمئن کردن کودک از اين که انواع غذاهاي گياهي مناسب رژيم او را در برنامه ي غذايي خود داريد، حمايت کنيد.
شما بايد مقدار زيادي غذا بخوريد تا بتوانيد مواد مغذي اصلي را از منابع گياهي کسب کنيد. اگر مي خواهيد گياهخوار شويد بايد توجه داشته باشيد که ممکن است براي کودکان خردسال مشکل باشد براي به دست آوردن مواد مغذي کافي مقدار زيادي غذا بخورند. بنابراين پيش از آن که به فکر رسم و رسوم گياهخواري خود باشيد به فکر کودکانتان باشيد.

موارد ديگري که ممکن است از شما پرسيده شود...

آيا کودکان مي توانند گياهخوار شوند؟
چرا ما حيوانات رامي کشيم و مي خوريم؟
آيا هنگامي که حيوانات مي ميرند، درد مي کشند؟
چگونه دلشان مي آيد حيوانات را براي خاطر استفاده از گوشتشان بکشند؟
گروه سني 2 تا 4 سال: براي تو خوب است که حتي تکه ي کوچکي گوشت يا ماهي بخوري، چون حتي يک تکه کوچک گوشت از مقدار زياد سبزي مفيد تر است. علاوه بر آن، راحت تر نيز خورده مي شود. اما ما در هفته يک يا دو بار گوشت مصرف مي کنيم و در روزهاي ديگر مي تواني به جاي گوشت از پنير از پنير و تخم مرغ استفاده کني.
گروه سني 4 تا 6 سال: اگر به راستي دوست نداري مجبور نيستي گوشت قرمز بخوري اما خوب است که از مقدار کمي گوشت سفيد همچون ماهي، بوقلمون و جوجه استفاده کني.من مي توانم با سويا و سبزي فراوان خورش مخصوصي براي تو درست کنم. کم خوردن گوشت به معناي مصرف زياد سبزي و ميوه است تا بدين طريق سلامت بماني، بنابراين تا جايي که ممکن است سعي کن انواع غذاها را بخوري.
گروه سني 6 تا 8 سال: شخص گياهخوار کسي است که هرگز از گوشت و حتي جوجه، بوقلمون و ماهي هم استفاده نمي کند. مردم بنا به چندين دليل گياهخوار مي شوند. عده اي اعتقاد دارند کشتن حيوانات به کل اشتباه است و عقيده دارند درست نيست حيوانات رنج بکشند تا انسان ها از آن ها تغذيه کنند، به ويژه اگر اين حيوانات در محيط هاي کوچک و تنگ هم نگهداري شده باشند.
گروهي ديگر تصور مي کنند که به عمل آوردن محصول براي تغذيه ي حيواناتي که جهت تأمين غذاي ما کشته مي شوند.
کار نادرستي است در حالي که در جهان افراد بسياري وجود دارند که حتي غذاي کافي براي خوردن ندارند. بنابراين درست برعکس، تصور مي کنند زمين بايد براي پرورش محصول مورد نياز بشر به کار گرفته شود.
گروه سني 8 تا11 سال: بشر، اغلب همه چيز خوار است، بدين معنا که ما هم غذاي حيواني مي خوريم و هم غذاي گياهي. بدن ما تکامل يافته است تا بدين طريق قادر به استفاده از منابع حيواني و گياهي باشد.
بشر دندان دارد که با آن گوشت را تکه تکه مي کند و مي جود. در دستگاه گوارش ما مواد شيميايي وجود دارد که آنزيم ناميده مي شود. آنزيم ها، پروتئين هاي موجود در گوشت را آزاد مي کنند و اين همان عملي است که بسيار سودمند و مفيد است.يک تکه گوشت سرشار از پروتئين است اما گياهخواران مجبورند مقدار زيادي سبزي و ميوه بخورند تا همان مقدار پروتئين حاصل از گوشت را کسب کنند.
منبع: کتاب پرسش هاي کودکان و نحوه پاسخگويي به آنها