شيوه هاي ارتباط موفق زوجين

خداوند اساس نظام خلقت را بر پايه زوجيت قرار داده است. در آيين اسلام نيز به تکامل کائنات بويژه انسان، در سايه زوجيت توجه خاص شده است. بر اين اساس، دو جنس زن و مرد با ويژگي هاي متفاوت و مشترکات قابل توجه در حکم دو بال براي پرنده تکاملند که بدون همراهي و همگرايي اين دو، پرواز مقدور نخواهد شد و خانواده بهترين ميدان براي همسويي و تلفيق اين دو بال بوده است. به همين دليل در منطق وحي، تجرد و رهبانيت به شدت مطرود بوده و تشکيل خانواده را پيماني مقدس ميان زن و مرد شمرده و اصلي ترين هدف آن را تأمين نيازهاي انساني و سکون و انس ميان آن دو مي داند. تا بدانجا که در قوانين دين، نهاد خانواده در اولويت قرار گرفته و کارآمدترين قوانين حقوقي در مسير حمايت از استحکام اين بنيان الهي وضع شده است.
خانه مي تواند محلي براي تکامل مرد و زن و به تعبيري ديگر مکاني براي تربيت انسان باشد. قرآن، خانه را محل آرامش مي داند و زن و مرد را عامل آرامش يکديگر.
خانواده نخستين و اصلي ترين پايگاه جامعه و هسته اوليه آن به شمار مي رود. بنابراين محيط خانه بايد محل زدودن نگراني و اضطراب خاطر باشد، چرا که آرامش اجتماعي رابطه مستقيمي با آسودگي و سلامت خانواده دارد. خداوند در آيه 21 سوره روم مي فرمايد: «و از نشانه هاي اوست که از نوع خودتان همسراني براي شما آفريد تا بدان ها آرام گيريد و ميانتان دوستي و رحمت نهاد. آري در اين نعمت براي مردمي که مي انديشند، قطعاً نشانه هايي است.»
تفکر اسلامي، «خانواده محور» است. سرمايه و ريشه خانواده به عنوان نهادي محوري در اسلام، چيزي جز مودت و رحمت نيست. اساس آرامش خانواده به نوع ارتباط اعضاي آن خصوصاً روابط بين زن و شوهر بستگي دارد، بنابراين آموزش راهکارهايي در جهت تقويت و اصلاح روابط بين آن دو از ضروريات زندگي و از لوازم تکامل خانواده به شمار مي رود. شناخت عوامل مخدوش کننده ارتباط نيز نقش به سزايي در استحکام بخشي به امنيت و آرامش اين رابطه دارد.
در کتاب«شيوه هاي ارتباط موفق زوجين» با بيان مباحثي در خصوص ازدواج و اصول زندگي مشترک به ارائه راهکارهايي در مسائل خانوادگي پرداخته و راه ايجاد و حفظ خانواده و عملي ساختن دستورات اسلام را در آن بررسي می نمايد.
متن کتاب "  شيوه هاي ارتباط موفق زوجين "