اقتصاد در خانواده

خانواده، اصيل ترين و بنياني ترين واحد اجتماعي است. جامعه شناسان خانواده را جزو نهادهاي عمده اجتماعي مي داند. جمع خانواده ي نوع اشتراک حقيقي است، به گونه اي که سرنوشت اين جمع تکويناً در هم تنيده شده و خوب و بد، شادي و غم، ناخوشي و سلامت و... هر يک از اعضاي اين مجموعه به نحو انکار ناپذيري بر ديگر اعضاء مؤثر است، تأثيري که نه تنها در دنياي آنان بلکه تا بهشت و جهنم هم همراه آنان مي باشد. لذا جوان عاقل در افق ديد خود از ازدواج تصويري تا دوردستها، تا آن سوي حيات دنيوي تا سايبانهاي بهشتي، تا دريافت قول سلام از جانب رب رحيم ان اصحاب الجنه اليوم في شغل فاکهون.هم و ازواجهم في ظلال علي الارائک متکئون. لهم فيها فاکهه و لهم مايدعون. سلام قولاً من رب رحيم.
«هدفمندي»و «همکاري» خانواده در ابعاد مختلف عاطفي، اخلاقي، فرهنگي، اقتصادي و... پايداري و آرامش و امنيت آن را بيمه مي کند. در اين نوشتار سعي مي گردد:
يک خانواده چگونه و چه چيزهايي را توليد مي کند؟ درآمد و رزق و روزي خانواده چگونه توليد و تأمين مي شود؟ توزيع و مصرف در خانواده چگونه است و اولويتهاي آن چيست؟ تکليف ما در برابر آنچه که خداوند روزي ما نموده است چه مي باشد؟ مرز اسراف، اعتدال، بخل و انفاق و... در خانواده کجاست؟ يک خانواده سالم چگونه مي تواند درآمد مناسب و صحيحي داشته باشد و به چه نسبتها و اولويتهايي و به چه شيوه ي بهينه و مفيدي درآمدها را براي اعضاء خانواده هزينه و يا درساير امور سرمايه گذاري نمايد؟
معمولاً در نگرش نازل و مادي، بهترين و مهمترين شرايط اقتصادي خانواده، کسب درآمد بيشتر و استفاده و مصرف افزونتر و متنوع تر و همراه با لذت و مرغوبيت مطرح است، ولي در ديدگاه متعالي هدف از توليد بيشتر، مصرف و رفاه و تجمل بيشتر نيست، بلکه توليد در خدمت آسايش و آرامش مادي و معنوي انسان و مصرف همراه اعتدال و با پرهيز از اسراف و تبذير و نيز توجه به وظايف شرعي مثل پرداخت خمس و زکات و انفاق مي باشد.
در اين کتاب تلاش شده است تا جوانان در آستانه ي ازدواج، به آگاهي و نگرش عميق تري پيرامون مباحث اقتصادي خانواده و نحوه مواجهه با مشکلات اقتصادي و راههاي غلبه بر آن، دست يابند.
متن کتاب "  اقتصاد در خانواده "