شعله ايمان؛ در قلم و بيان امام خمينی (ره)

نويسنده:مقام معظم رهبری
سالهايی که در آن، خون رشيدترين فرزندان اين سرزمين خدايي، در راه برپايی حق و عدل و قسط، به دست جنايتکاران وابسته، به خاک ريخته شد.
ملت، همه ی دشواريها را با ياد و نام مردی تحمل کرد که تمام عمر پربرکتش را در راه اسلام گذرانيده و اکنون با همه ی وجود، خود را وقف تحقق آرمانهای اسلامی و احيای آيين محمدی کرده بود و در اين راه پيشاپيش همه ی امت اسلامي، با طراحان و مجريان انزوای اسلام و استضعاف ملت ها می جنگد.
شخصيت عظيم و قاطعيت بی مانند اين رهبر بزرگ سرانجام يکی از شگفت انگيزترين پديده های تاريخ يعنی انقلاب اسلامی را به بار آورد و استقلال و َآزادی را در کشوری که قرن ها در هجران آزادی و استقلال گذرانيده بود مستقر ساخت.
بدين ترتيب انقلاب و امام خمينی دو پديده ی انفکاک ناپذيرند.
تحليل انقلاب اسلامی ايران بدون شناخت شخصيت رهبر بزرگ آن و تحليل شخصيت چند بعدی و کم نظير اين چهره ی استثنايی زمان، جدا از شناسايی انقلاب، ممکن نيست.
او انقلاب اسلامی را آغاز کرده و به برگ و بار آورده و انقلاب اسلامي، او را در رفيع ترين جايگاه يک انسان افسانه ای نشاند و از او چهره ای جاودانه ساخت و اين نبود مگر به توفيق الهی و به يمن هم آوايی متقابل امام و امت.
او فرهنگ «تسليم» را در جامعه دگرگون کرد و حصار ترس را فرو ريخت و ملتی را به سرچشمه ی پاک و زلال فطرت خدايی رهنمون ساخت. او باني، رهبر، معلم و پدر انقلابی است که بزرگترين پديده ی روزگار ماست.
انقلاب اسلامي، بی نام خميني، در هيچ جای جهان شناخته نيست. چراکه آغازگر زمينه ی انقلاب، اوست و هم اوست که آن را در لحظات سخت و دشوار، رهبری کرده و از تنگناها گذرانيده و از انقلاب اسلامی مردم ايران، پديده ای عظيم و اسوه ای جهانی پيد آورده است.
شک نبايد کرد که هيچ انقلابی تنها با وجود و حضور رهبر به ثمر نمی رسد و در انقلاب ما نيز برکت حضور امام خمينی و نعمت بی بديل رهبری او را دو عنصر ديگر تکميل کرد: ايمان اسلامی و حماسه ی مردمي.
اما امام خمينی جدای از رهبری انقلابي، فقيه اسلامی يعني: «مظهر آن ايمان» و مرجع تقليد يعنی «تبلور اعتماد و دلبستگی مردم» نيز بوده است. او مانند پيامبران، با وجود خود، دين، سياست، انقلاب، خدا و مردم را يکجا به بيننده ی کاوشگر ارايه می دهد و قيام او، قيام انبيای الهی را به ياد می آورد.
او احيا کننده ی بينش دين و برافروزاننده ی شعله ی ايمان و آفريدگار عظيم ترين حماسه ی مردمی دوران ماست.
و اينهمه را با سخنان و پيام های خويش به انجام رسانده است.
مردم ما و مردم جهان، امام خمينی را از اين سخنان و پيام ها شناختند و امروز نيز همين سخنان و پيام هاست که جهت حرکت انقلاب اسلامی را در ايران و جهان ترسيم می کند.
پيام های امام خمينی که از ساليان دراز تا امروز دل های مبارزان را گرم و آتش مبارزه را روشن و مشتعل نگهداشته است، سه ويژگی اساسی دارد:
1- برانگيزندگی خلق
2- هدايت و ترسيم خط انقلاب
3- ثبت دقيق تاريخ قيام و مبارزه ی مردم
مشخصه بارز پيام های امام، تأثير قاطع آن در برانگيختن مردم بود و هست، نه تنها در گذشته، که امروز نيز کلام ساده و بی پيرايه ی اين مرشد و رهبر، جان شيفتگان حق و عدالت را مشتعل می کند و در آن شور و هيجان می آفريند.
منبع: تجلی جلال، ويژه نامه جمهوری اسلامي