مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

سوزش سر دل می‌تواند نشانه‌ی سوء هاضمه و یا حتی حمله‌ی قلبی باشد. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در خصوص علائم این دو عارضه فراهم ساخته‌ایم که به شناخت تفاوت میان این دو کمک خواهد کرد.
هر کس در طول عمر خود در بسیاری از مواقع دچار سوء هاضمه می‌شود. با وجود آنکه علائم سوء هاضمه موجب آزار بسیاری می‌شوند، اما در واقع یک اختلال شدید (به شرط آنکه تنها بعضی اوقات تجربه شود) به حساب نمی‌آید. سوزش سر دل و درد قفسه سینه بارزترین علائم سوء هاضمه می‌باشند. با این حال، حتی این علائم نیز نشانه‌های مشخصه‌ی حمله‌ی قلبی به حساب می‌آیند.

توضیح سوء هاضمه و حمله قلبی

همانطور که در بالا اشاره شد، سوزش سر دل در صورت بروز رفلاکس یا بازگشت اسید معده، سوء هاضمه و حتی حمله‌ی قلبی مشاهده می‌شود. بنابراین، هنگامی که فردی دچار درد ناگهانی در قفسه سینه و سوزش سر دل می‌شود، بی‌گمان تصور می‌کند که دچار حمله‌ی قلبی شده است. با این حال، هم سوء هاضمه و هم حمله‌ی قلبی دو چیز بسیار متفاوت می‌باشند. سوء هاضمه عارضه‌ای جدی نبوده و می‌تواند با مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه و استراحت درمان شود. از سویی دیگر، حمله قلبی عارضه‌ای است که خطر جانی به همراه داشته به طوریکه به درمان فوری نیاز دارد. حمله‌ی قلبی در صورتی که بلافاصله تشخیص و درمان نشود، می‌تواند مرگبار باشد. سوء هاضمه می‌تواند افراد از هر گروه سنی و حتی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد، در حالی که بیماریهای قلبی تنها در بزرگسالانی که در معرض خطر ابتلاء به آنها قرار دارند، دیده می‌شود.

نشانه‌ها و علائم

لازم به ذکر است که علائم و نشانه‌های حمله قلبی از سوء هاضمه به جز سوزش سر دل و درد قفسه سینه بسیار متفاوت است. علائم حمله قلبی علاوه بر درد قفسه سینه، همچنین درد در ناحیه‌ی چپ بدن را شامل می‌شود. فرد ممکن است در بازوی دست چپ، کتف چپ، سمت چپ قفسه سینه و فک، احساس درد نموده، تعریق شدید، تنگی نفس، و غیره را نیز تجربه کند. علائم حمله قلبی خاموش همچنین شامل تهوع، استفراغ، و غیره بوده، که، متاسفانه، شبیه به علائم سوء هاضمه می‌باشد.
علائم سوء هاضمه شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، نفخ، سردرد، از دست دادن اشتها، و غیره می‌شود. سوء هاضمه و درد قفسه سینه نیز در بیماری رفلکس اسید مشاهده می‌شود. سوء هاضمه مزمن ممکن است موجب بروز علائمی شدید مانند وجود خون در استفراغ و مدفوع شود. هیچگونه نشانه‌ی دیگری مشابه با حمله قلبی مانند درد در بازوی چپ و یا تعریق در این عارضه مشاهده نمی‌شود. بنابراین، تشخیص علائم به منظور پی بردن به این موضوع که آیا این عارضه سوء هاضمه است و یا حمله قلبی ضروری است.

تشخیص

ضروری است که به منظور پیدا کردن علت اصلی به دنبال کمک گرفتن از مرکز فوریتهای پزشکی باشید. در صورتی که فرد چاق بوده، دارای فشار خون بالایی است، سطوح کلسترول بالایی دارد و دارای سابقه‌ی بیماری قلبی است، احتمال زیادی وجود دارد که این وضعیت حمله‌ی قلبی باشد. در این شرایط، عاقلانه است که بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. این تصور غلط وجود دارد که تنها افراد سالخورده دچار حمله قلبی می‌شوند. چندین مورد از افرادی وجود دارد که در دهه‌ی سی سالگی خود مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند. شناخت عادات غذایی و یا برنامه‌ی غذایی و غیره فرد می‌تواند به تشخیص سوء هاضمه کمک کند.
در آخر نتیجه می‌گیریم که به هنگام احساس سوزش سر دل و درد قفسه سینه، نبایستی به طور مداوم به این فکر کنید که آیا حمله‌ی قلبی است و یا سوء هاضمه. بلکه بایستی بلافاصله با اورژانس تماس گرفته یا به آن مراجعه کرده و پیش از آنکه خیلی دیر شود، بلافاصله عارضه تشخیص و درمان شود. مراقب خود باشید!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.