مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

کمر درد می‌تواند نشان دهنده‌ی تشکیل سنگ در کلیه‌ها باشد. این مقاله را بخوانید تا با علائم و نشانه‌های تشکیل سنگ کلیه آشنا شوید. شایع‌ترین علت تشکیل سنگ کلیه کاهش مصرف آب می‌باشد، هر چند که دلایل دیگری نیز در این رابطه وجود دارد. کمر درد ناشی از این موضوع کاملا متفاوت از کمردرد طبیعی می‌باشد. علائم و نشانه‌های احتمال سنگ کلیه و کمر درد در زنان و مردان مشابه می‌باشد. با این‌حال، احتمال وقوع آن در مردان بسیار بالاتر از زنان می‌باشد، این عارضه در کودکان نیز به واسطه‌ی رژیم غذایی ناسالم و فقدان مصرف آب کافی اغلب رخ می‌دهد. در میان تعداد زیادی از بیماری‌های کلیوی، سنگ کلیه به طور مکرر در میان افراد از تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود.
علل بروز سنگ کلیه
اصطلاح پزشکی برای سنگ کلیه شامل نفرولیت بوده که بیماری است که توسط تشکیل سنگ‌های کوچک داخل کلیه تشخیص داده می‌شود. سنگ‌ها در واقع کریستال‌های کلسیم اگزالات بوده که توسط تبلور اوره درون کلیه تشکیل شده‌اند. آن‌ها به طور شایع به واسطه‌ی افزایش مقدار عناصر خاصی مانند سدیم، کلسیم، اگزالات، پورین و پروتئین تشکیل می‌شوند. نفرولیت نیز حاصل شرایط آب و هوایی خاص می‌باشد. آب و هوای گرم و مرطوب اغلب باعث آب از دست دهی بدن می‌گردد. فقدان مصرف مایعات منجر به تشکیل سنگ درون کلیه می‌گردد.
در صورتی‌که این عارضه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است با پاک کننده‌های کلیه در خانه درمان گردند که معمولا شامل آب لیمو و هندوانه می‌باشد. کمر درد معمولا با مصرف داروهای مسکن درمان می‌شوند. در خانه شما می‌توانید از کیسه‌های آب گرم برای تسکین کمر درد استفاده کنید. همچنین از کرم‌های موضعی تسکین درد نیز برای ماساژ کمر استفاده می‌شود. با این‌حال، حذف کامل این نوع کمر درد تنها با حذف سنگ کلیه صورت می‌گیرد.
درد کمر ناشی از سنگ کلیه
افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند، کمر درد عجیبی در تجربه می‌کنند. این درد بسیار شدید بوده و عمدتا بخش پایین تر کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
این درد مانند ضربه‌های کسل کننده و بی‌پایان به قسمت میانی کمر می‌باشد و باعث محدود کردن حرکت فیزیکی بدن می‌گردد. موقعیت کلیه در داخل بدن مسئول درد در کمر می‌باشد.
علائم سنگ کلیه کم و بیش مشابه با عفونت‌های دستگاه ادرار می‌باشد. به غیر از کمر درد، بسیاری دیگر از علائم مرتبط نیز وجود دارد. در در منظقه‌ی شکم همراه با دفع دردناک ادرار نشان دهنده‌ی این سنگ کلیه می‌باشد. با این حال کمر درد همیشه مرتبط با بیماری‌های کلیوی نیست. تهوع، از دست دادن اشتها، استفراغ و گرفتگی عضلات مرتبط با این بیماری می‌باشد. تکرر ادرار و احساس سوزش در هنگام ادرار نیز مشاهده می‌شود. زنان مبتلا به سنگ کلیه دچار قاعدگی‌های دردناک همراه با درد شدید در ناحیه‌ی شکم و پشت می‌شوند. در صورتی‌که این درد به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است باعث بروز ادرار خونی و بدبو شود.
جراحی آخرین گزینه‌ای است که باید در رابطه با تجمع مقدار زیاد سنگ در کلیه به آن توجه کرد. با این‌حال، در صورتی‌که از درمان‌های خانگی در مراحل اولیه‌ی بیماری به درستی استاده شود، سنگ‌های موجود در کلیه ذوب شده و از طریق دستگاه ادراری تخلیه می‌شوند. در صورتی‌که هر گونه کمر را احساس کردید، بلافاصله سونوگرافی انجام دهید.