نویسنده:سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

اگزالات‌ها نمک و یا استر اسید اگزالیک بوده که ترکیبی طبیعی است که توسط گیاهان، حیوانات و انسان سنتز می‌شود. مصرف مواد غذایی غنی از اگزالات می‌تواند باعث بروز سنگ کلیه گردد. این مقاله فهرستی از غذاهایی که حاوی اگزالات بالا هستند را ارائه می‌دهد.
اصطلاح هیپراگزالوری اشاره به بیماری دارد که توسط سطوح غیر نرمال اگزالات در ادرار تشخیص داده می‌شود. اگزالات ترکیبی بوده که در ابتدا در گیاهان، حیوانات و انسان‌ها یافت می‌شود. یک مولکول ضروری نیست و از بدن به فرم بدون تغییر دفع می‌گردد. این ترکیب توسط بدن ما تولید شده و به عنوان یک محصول جانبی متابولیسم ویتامین C بوده که اغلب اوقات تمایل به تجمع در بدن افرادی با رژیم غذایی حاوی اگزالات بالا دارد. اگزالات موجود در بدن به صورت مواد زائد از طریق ادرار دفع می شود. بروز هیپراگزالوری نشان دهنده‌ی نیاز به قطع مصرف چنین غذاهایی می‌باشد. به طور خاص‌تر، چنین رژیم غذایی می‌تواند منجر به تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیم گردد. سنگ کلیه از نظر پزشکی رسوبات مانند سنگ بوده که به واسطه‌ی تبلور مواد معدنی خاص مانند کلسیم، اگزالات، استروویت، سیستئین، اوریک اسید و غیره موجود در ادرار تشکیل می‌شود. در مورد سنگ‌های اگزالات کلسیم، هر دوی کلسیم و اگزالات ادرار بسیار متمرکز می‌باشند. بنابراین به منظور پیشگیری از تشکیل چنین سنگ‌هایی نیاز به کاهش مصرف غذاهای غنی از کلسیم و اگزالات وجود دارد. بخش زیر فهرستی از غذاهایی که غنی از اگزالات است

را ارائه می‌کند.

غذاهای حاوی اگزالات بالا

نوشیدنی‌ها

آبجو، شیر شکلاتی، چای سیاه، نوشیدنی‌های سویا، آب نارنگی، آب تقریبا تمام انواع میوه‌های بری، کوکتل میوه، کاکائو داغ

میوه‌ها

ریواس، لیمو، انگور بنفش، نارنگی، توت

سبزیجات و حبوبات

تره فرنگی، کلم، فلفل سبز، کرفس، بادمجان، چغندر، جعفری، بامیه، سیب زمینی شیرین، جعفری، اسفناج، لوبیا، سویا

غلات و حبوبات

سبوس، نان گندم، بلغور، ذرت، سبوس گندم، جوانه‌ی گندم، جو دو سر

آجیل و دانه‌ها

کره‌ی بادام زمینی، دانه ی کنجد، دانه‌ی آفتابگردان، بادام زمینی، بادام، گردوی آمریکایی

سایر مواد

فلفل سیاه، دارچین، پودر کاکائو، مارمالاد، سودا، سوپ گوجه فرنگی، توفو
در پایان توجه داشته باشید که می‌توانید احتمال ابتلا به سنگ کلیه را با محدود کردن مصرف غذاهای فوق الذکر کاهش دهید. همچنین، دیگر اقدامات پیشگیرانه شامل افزایش مصرف آب، رژیم غذایی کم چرب، کاهش مصرف ویتامین C و سدیم نیز می‌تواند در این راستا در نظر گرفته شود. در صورتی‌که سنگ کلسیم اگزالات در کلیه‌های شما توسعه یافته بود، قبل از استفاده از هر گونه دستورالعمل غذایی با متخصص تغذیه مشورت کنید.