مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

یخچال به تازه نگه داشتن مواد غذایی کمک کرده و از فاسد شدن آنها جلوگیری می‌کند. با این گفته، آیا باور می‌کنید که مواد غذایی وجود دارند که نبایستی در یخچال نگهداری شوند؟ این مواد غذایی را در این مقاله شناخته و به علت آن پی ببرید.

آیا می دانستید؟

اولین مدل یخچال قابل استفاده توسط جاکوب پرکینز در سال 1834 اختراع شد.
بهترین راه خوردن میوه و سبزیجات تازه خرید آنها در هر هفته به صورت تازه از بازار است. اما از آنجا که با کمبود زمان مواجه هستیم، تازه نگاه داشتن مواد غذایی راه حل تکنیکی را می‌طلبد و آن استفاده از یخچال است.
یخچال از خراب و فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این گفته صحت دارد اما نمی‌توان در مورد تمام خوارکی‌هایی که از بازار خریداری می‌شوند، بکار برد. هر میوه و سبزی طعم و تاریخ مصرف متفاوتی دارد. و بر این اساس، برخی مواد غذایی را نمی‌توان در یخچال نهگداری کرد.
می‌دانیم که یخچال قطعاً جای هر چیز مرتبط با غذا نیست. در این بخش فهرستی از مواد غذایی آورده شده است که نبایستی در یخچال نگهداری شوند.
مواد غذایی که نبایستی در یخچال‌تان نگهداری کنید

سیب زمینی

سیب زمینی که محصول پر مصرف و محبوب جهانی است، بهتر است در دمای اتاق نگهداری شود. اما به چه علت؟ خوب بایستی گفت که قرار گرفتن سیب زمینی در معرض سرما، موجب شده که نشاسته‌ی درون آن با سرعت بیشتری به قند تبدیل شود. این امر بر بافت سیب زمینی تأثیر گذاشته و مهمتر آنکه طعم آن نیز مثل سابق خوشمزه نبوده و به طرز عجیبی شیرین به نظر می‌رسد. نگهداری سیب زمینی در دمای اتاق و در مکانهای خنک برای آن بهتر است. سیب زمینی‌ها را درون پاکت کاغذی بگذارید به این دلیل که به تنفس آنها کمک کرده و از براحتی خراب شدن‌شان جلوگیری می‌کند.

گوجه فرنگی

این سبزی آبدار که در اصطلاح تخصصی به عنوان میوه در نظر گرفته می‌شود در صورتی که در یخچال نگهداری ‌شود، نرم و وارفته می‌شود. گوجه فرنگی در دمای پایین، ظرفیت حفظ مایعات در پوست خود را از دست خواهد داد. به این دلیل که غشاهای موجود در دیواره‌ی سلولی گوجه فرنگی در سردخانه خراب می‌شوند. گوجه فرنگی ممکن است طعم قوی و تازه‌ی خود را از دست دهد. توصیه می‌شود که آنها را در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید و گرما که همچنین ممکن است موجب شوند گوجه فرنگی رسیده اما به سرعت فاسد شود، نگهداری کنید.

نان

نان؟ و چند مرتبه این نعمت الهی را در یخچال نگهداری کرده‌ایم؟ تقریباً همیشه. نان ممکن است سریع بیات شود، بنابراین نگهداری آن در یخچال گزینه‌ی آسانی است، اما آیا می‌دانید که این کار می‌تواند طعم نان را از بین ببرد؟ دمای پایین موجب خواهد شد نان رطوبت خود را از دست دهد. بدین ترتیب نان سریعتر از حالت تازه‌ی آن بیات می‌شود. بهتر است که آن را در دمای اتاق نگهداری و تا زمانی که تازه هستند سریع آنها را مصرف کنیم.

پیاز

درست مانند سیب زمینی، عاقلانه است که از نگهداری پیاز در یخچال خودداری کنید. پیاز در دمای پایین ممکن است از نظر بافت دچار خرابی شود. آنها ممکن است نرم شده و دیگر آن تردی مطلوب را نداشته باشند. پیاز همچنین ممکن است بو و طعم خود را به سایر مواد غذایی موجود در یخچال ببخشد. همیشه پیاز را در مکانهای خشک و در دمای اتاق نگهداری کنید.

سیر

اکثر افراد سیر را در یخچال قرار نمی‌دهند. همچنین بهتر است که آن را در دمای اتاق نگهداری کنید. چنانچه نیاز دارید حبه‌های آن را نگهداری کنید، همواره آن را در مکانی خشک با دمای اتاق قرار دهید. نگهداری حبه‌های سیر در سرما ممکن است موجب جوانه زدن آنها شود. نگهداری در یخچال نیز موجب کپک زدن آن می‌شود. بنابراین آنها را در ظرفهای توری و یا سبدهای توری در مکانی خشک نگهداری کنید. با این حال، سیر پوست کنده را می‌توان در ظرفهای بسته در یخچال نگهداری کرد. اما طعم تازه و قوی سیر تنها از سیر پوست کنده تازه در دمای اتاق بدست می‌آید.

ریحان

ریحان ممکن است به یک محیط بسیار سردی که نیاز به نگهداری در یخچال باشد نیاز نداشته باشد. درست مانند گلهای تازه‌ی تازه کنده شده که به دمای اتاق جهت بالا رفتن عمر مفید خود نیاز دارند، ریحان نیز مانند گل هنگامی که در آب نگهداری شود، بهترین طعم را در دمای اتاق خواهد داشت. این سبزی ممکن است نیازی به قرار گرفتن در یخچال نداشته باشد، حداقل تا زمانی که قصد داشته آن را ظرف چند روز مصرف کنید. ریحان را در یک فنجان آب نگهداری کرده و هر دو روز درمیان آب آن را عوض کنید. ریحان را از نور مستقیم خورشید دور نگاه دارید.

موز

هرگز موز را در یخچال نگهداری نکنید. این کار ممکن است که درون موز را خراب نکند، اما پوست آن ممکن است سیاه و نرم شود. در صورتی که موزهای شما نرسیده باشند، از قرار دادن آنها در یخچال خودداری کنید؛ آنها را در دمای اتاق نگهداری کنید.

قهوه

برای آنکه قهوه تازه و معطر بماند، بهتر است از نگهداری آن در یخچال خودداری کنید. در محیطهای بسیار سرد قهوده طعم خود را از دست می‌دهد. برای آنکه قهوه بهترین طعم را داشته باشد، همیشه آن را در مکانی خنک و در ظرفی در بسته که هوا وارد آن نشود قرار دهید.

آووکادو

آووکادو نارس و سفت نیازی به قرار گرفتن در یخچال ندارد زیرا با این کار فرایند رسیده شدن آن کند می‌شود. همیشه آن را تا زمانی که رسیده شود در دمای اتاق نگهداری کنید.

تخم مرغ

طبق قوانین بسیاری از کشورها، تخم مرغ شسته شده را بایستی در یخچال نگهداری کرد. با این حال، شستن تخم مرغ، باعث از بین رفتن لایه محافظ روی پوست آن شده و خطر آلودگی را افزایش می‌دهد. اما تخم مرغ‌های تازه‌ی مرغداری (شسته نشده) نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. آنها به مدت چند هفته با دمای اتاق به خوبی باقی می‌مانند. پیش از تصمیم گیری در خصوص نگهداری آنها روی میز و یا در یخچال، همیشه ببینید که آیا تخم مرغها شسته شده‌اند و یا خیر.

روغن

نیازی به نگهداری روغن در یخچال نیست به استثنای روغنهایی که از مغزهای خوراکی تهیه شده‌اند. در روش نگهداری در سرما ممکن است بافتشان کدر و تیره شود. با این حال، این امر تأثیر بر روی طعم آنها نمی‌گذارد.

عسل

عسل یک محصول طبیعی است، و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. و می‌تواند برای مدت زمان طولانی در قفسه‌ی آشپزخانه تازه و خوب باقی بماند. سردخانه ممکن است است موجب یخ زدن آن شده و بافت عسل را غلیظ‌تر سازد.
همچنین توصیه می‌شود که سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج را در دمای اتاق نگهداری کنید. همیشه سعی کنید محصولات تازه خریداری کرده و بلافاصله آن را مصرف نمایید. هرچند خرید محصولات تازه هر روز ممکن است عملاً امکان پذیر نباشد، اما سعی کرده حداقل آن را ظرف یک هفته از خرید مصرف کنید. موارد فوق فهرستی کوتاه از مواد غذایی را تشکیل می‌داد که ممکن است نیازی به نگهداری در یخچال نداشته باشند. هر ماده‌ی غذایی دارای تاریخ مصرف متفاوتی است و نیاز به نگهداری متفاوتی دارد. بنابراین حتماً آنها را به روشی مناسب با یخچال و یا بدون آن نگهداری کنید.