خاطراتی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از زبان دیگران


یکی از مطالبی که در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای ، بسیار در دنیا انعکاس پیدا کرد و آثار بسیار مثبتی در میان مسلمانان گذاشت ، برخورد ایشان با دعوت رییس جمهور زیمباوه در میهمانی رسمس شام بود.
پس از آن که به معظم له اطلاع داده شد که در سر میز شام ، مشروبات الکلی وجود دارد ایشان پیغام دادند که ما در این میهمانی شرکت نمی کنیم مگر اینکه مشروبات الکی جمع شود. آنان گفتند ما به شما کاری نداریم ، یعنی به ایرانی ها تعارف نمی کنیم ، بلکه طبق رسم خودمان از میهمانان غیر ایرانی با مشروبات الکی پذیرایی می کنیم.
مقام معظم رهبری به آنان فرمودند: ما سر سفره شامی که در آن مشروبات الکلی باشد ، حاضر نمی شویم چون شرعاً حرام است. آنان حاضر نشدند که مشروبات را جمع آوری کنند معظم له هم در آن میهمانی شرکت نفرمودند.
غربی ها و رسانه های آنان تصور کردند که طعمه دندان گیری از این خبر نصیب آنها شده است و در دنیا چنین منعک کردند که ایرانی ها و رییس جمهور آنها بر خلاف آنچه در پروتکل های تشریفاتی جهان مرسوم است ،در میهمانی شام حاضر نشدند . ولی انتشار این خبر در جهان اسلام موجب تقویت موضع آرمانی نظام اسلامی شد و بسیار به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شد.
دکتر علی ولایتی

زمانی که ضریح مطهر حضرت امام رضا(ع) در حال تعویض بود ، در خدمت مقام معظم رهبری به پابوسی امام هشتم مشرف شدیم . مقام معظم رهبری برای زیارت در کنار مرقد آن امام همام ، مشغول راز و نیاز بودند . چون ضریح را برداشته بودند ، حضور در کنار قبر رنگ بوی دیگری داشت.
بعد از پایان راز و نیاز حضرت آیت الله خامنه ای ، آقای واعظ طبسی به ایشان عرض کرد آقا زاده ها هم بیایند جلوتر تا از نزدیک امام (ع) را زیارت کنند. معظم له فرمودند: پس بقیه چی؟
این دقت را همواره حضرت آقا دارند. ایشان امتیاز خاصی را برای فرزندانشان قایل نیستند. در آن روز هم فرمودند : اگر بقیه افراد می توانند از نزدیک قبر امام هشتم را زیارت کنند ، فرزندان من هم بیایند. پس از بیان آقا ، همه توفیق حضور یافتند .
عجب روز بیادماندی بود! بعضی از دل شکستگان ، سر از پا نمی شناختند.
حجة الاسلام محمد علی حقانی (از اعضای بیت - تهران)

یکی از اسناد ساواک که ارتباط مقام معظم رهبری را با نسل جوان مورد تأکید قرار می دهد، سند شماره93003به تاریخ 181353 است که می نویسد: مطهری از این که نماز جماعت سید علی خامنه ای در مشهد (توسط ساواک) تعطیل شده ابراز ناراحتی کرده و گفته است : سید علی خامنه ای از نمونه های ارزنده ای است که برای آینده موجب امیدواری است و در این مدت کوتاه در مشهد کارهای پر ثمری انجام داده که یکی از آن ها جمع کردن جوانان روشنفکر حوزه و دانشگاه است.
سلاله الابرار، ص 88، به نقل ازاسناد ساواک، آرشیو وزارت اطلاعات، ش27، به ارزیابی573 مرکزاسناد انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری - در زمان ریاست جمهوری - سفرهای خرجی زیادی داشتند و در این سفر ها هدایای زیادی به شخص ایشان می دادند .
حتی در سفری که به یوگوسلاوی داشتند ،کلید طلایی کشور را به آقا دادند ولی مقام معظم رهبری در هیچ یک از این هدایا تصرف نکردند و بعد از پایان دوره ریاست جمهوری ، دستور فرمودند هدایا را در موزه نگهداری کنند و همه آنها را متعلق به کشور بدانند.
حجت الاسلام علی ابوترابی

در بحران جنگ خلیج فارس مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند : واحدهای نظامی در منطقه جنوب و غرب گسترش پیدا کنند.
ما جزء واحدهای بودیم که در منطقه جنوب ، حوالی پادگان حمید اردو زده بودیم . این حرکت در پی همان فرمان بود ،فرمانی که در آن آورده بودند ، عبارت بود از این که : به هیچ وجه نباید پذیرفت که کسی حتی به اندازه یک وجب به خاک ما تجاوز نکند.
این دستور قاطع فرماندهی کل قوا همه ما را مصمم کرده بود که کوچکترین رخنه و نفوذ را نپذیریم . ما هر چه در توان داشتیم به میدان آوردیم و آماده مقابله احتمالی با دشمن شدیم .
آمریکایی ها تصمیم داشتند با تصویب مصوبه ای در کنگره خود ، از خاک جمهوری اسلامی ایران برای حمله به عراق استفاده کنند . تدبیر فرمانده معظم کل قوا و در پی آن ، حضور گسترده نیروها در مناطق غرب و جنوب ، آمریکایی ها را از تصمیمشان باز داشت.
سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی

در جلسه ای که اکثر قاریان مشهور قرآن حضور داشتند، حضرت آیة الله خامنه ای دستور دادند نوجوانان قرآن بخوانند و صدایشان را نیز ضبط کنند. بچه ها یکی پس از دیگری قرآن خواندند. آقای منصوری نیز در آن جلسه سوره ی حمد را با صدای عبدالباسط و با یک نفس قرائت کرد. آقا ایشان را خیلی تشویق کردند و به رسم یادبود یک سکه ی بهار آزادی به آقای منصوری هدیه دادند.
سپس آقا فرمودند: بزرگترها نیز قرآن بخوانند. یکی از دوستان بلند شد و ضبط را مقابل قاری گذاشت، چون نوار تمام شده بود ایشان نوار را برگرداندند تا قرائت آنان را روی قرائت قریان نوجوان ضبط کند آقا سریع تذکر دادند و ایشان را از این کار بازداشتند. آن شخص عرض کرد: آقا این نوجوانان که قاری نیستند، اگر قرار است قرائت فردی ضبط شود باید از استادان این رشته باشد. آقا فرمودند: آن نوار را نزد من بیاورید. سپس نوار را گرفتند و فرمودند:
ما سالیان سال صدای بزرگترها را شنیده ایم، اما این نوجوانان را کمتر می بینیم، نوار اینها را داشته باشیم بهتر است.
به این ترتیب آقا نگذاشتند صوت نوجوانان، پاک شود. از دیدن این صحنه نوجوانان خیلی تحت تاثیر قرار گرفتند.
آقای سید مجتبی سادات فاطمی

در دیداری که مقم معظم رهبری با مردم قم داشتند، ایشان به منزل حضرت آیة الله مصباح یزدی نیز تشریف بردند. پس از دیدار و احوال پرسی، مقام معظم رهبری و حضرت آیة الله مصباح فرمودند:
من سخنرانی های شما را در کتاب (آذرخشی دیگر از آسمان کربلا) جمع آوری شده بود، مطالعه کردم. مباحث آن خیلی عالی بود. این مباحث عالمانه را که از عهده ی کمتر کسی برمی آید، ادامه دهید. این جلسه خیلی خودمانی بود. نوه های حضرت آیة الله مصباح در کنار آقا نشستند و آقا با ملایمت و مهربانی با آنها صحبت فرمودند و حتی محافظان خواستند مانع شوند، آقا فرمودند مانع نشوید.
بچه ها یکی یکی از آقا امضاء می گرفتند و ایشان مطالبی را با حوصله، تمام دفاتر بچه ها را امضاء می کردند و گاهی مطالبی نیز برای آن ها می نوشتند. یکی از بچه ها یک ورق کاغذی را آورد و به آقا گفت: آقا کاغذ مرا هم امضاء کن. آقا فرمودند: دفتر اصلی ات را بیار چون این کاغذ احتمال دارد پاره شود و از بین برود.
حجةالاسلام و المسلمین مجتبی مصباح


منبع: آب،آیینه،آفتاب