نویسنده: میشل كندی
برگردان: زهرا جعفری
 

 0 تا 12 ماهگی
كودكان به دلایل متعددی گریه می‌كنند. اضطراب‌آورترین دلیل (برای شما) و بی‌تاب‌كننده‌ترین آنها برای كودك، بیماری اوست. چنانچه كودك بیش از حد عادی گریه می‌كند یا ناراحت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد و ترفندهای همیشگی شما برای آرام كردن او به سادگی مؤثر نمی‌افتد، احتمال بیمار بودن كودك رابدهید.

علایم تشخیصی دیگری وجود دارد؟

به غریزه خود اعتماد كنید. اگر كودك به نظر شما سالم و عادی نیست، درست فهمیده‌اید. اگر چه میل ندارید برای پزشكتان مزاحمت ایجاد كنید، ولی به هر حال به او زنگ بزنید و وضع كودك را شرح دهید؛ زیرا پزشكان هنگام انتخاب این رشته تخصصی، از نوع كار و مسئوولیتی كه برعهده گرفته‌اند، آگاهی داشته‌اند. وقتی به پزشكتان زنگ می‌زنید، اطلاعات لازم از جمله وزن كودك، نوع دارویی كه فرزندتان دریافت كرده است یا می‌كند، هر نوع حساسیت، دمای بدن و... را در دسترس داشته باشید.

توصیه‌هایی برای حضور در مطب

برای سرگرم كردن كودك در مطب و نیز برگرداندن او به حال عادی بعد از معاینه، وسایلی با خود همراه داشته باشید. مادری پیشنهاد می‌كند تا حد ممكن ویزیت پزشك را در ابتدای روز انجام دهید تا بقیه روز كودك، به خاطر اضطراب تزریق یك آمپول خراب نشود.

گریه نیست ولی...

سكسكه معمولاً بسیار بد و ناخوشایند است، بویژه وقتی كودك نتواند آن را كنترل كند. بعضی كودكان زیاد سكسكه می‌كنند و شروع آن از زمان جنینی است. عده‌ای نیز زیاد سكسكه نمی‌كنند. سكسكه نوزادان به یك دلیل معیّن اتفاق نمی‌افتد. در كودكان بزرگتر، گاهی بعد از یك خنده طولانی ر می‌دهد و خود به خود هم برطرف می‌شود. به هر حال، یك لیوان آب خوردن می‌تواند آن را متوقف كند. در غیر این صورت، پس از مدت زمانی منطقی گوشهای كودك را به مدت 20 ثانیه با انگشتها‌یتان بگیرید و همزمان برایش شكلك در بیاورید. یك درمان عجیب اما مؤثر دیگر، قلقلك دادن سقف دهان كودك با یك گوش پاك كن تمیز است.

روشهای نگهداشتن كودك

اگر گریه كودك به خاطر ناراحتی ناشی از رو به رو شدن با دكتر باشد و نه به علت یك مشكل جسمی و فیزیكی، هنگام معاینه‌اش توسط پزشك تا حد ممكن بغلش كنید تا احساس امنیت و راحتی كند. بعضی كودكان بسیار پرتحركند و هیچ‌وقت حتی موقع تزریق آمپول یا بخیه شدن هم آرام نمی‌گیرند. اگر فرزند شما جزء این گروه است، از محكم بغل كردن او نترسید. حتی اگر شده او را اندكی فشار دهید و هر دویتان ناراحت شوید، بهتر از این است كه مجبور شوید تزریق را دوباره انجام دهید! چنانچه خود فردی مضطرب هستید، خجالت نكشید، بسیاری از بزرگسالان حتی از فكر دیدن پزشك، دچار دلهره می‌شوند. بغل كردن كودك باعث می‌شود خودتان هم بهتر بتوانید استرستان را كنترل كنید.

گوش‌درد

آیا كودك گوشش را می‌كشد؟ آیا به یك پهلو می‌خوابد؟ گوش‌درد ممكن است عامل این امر باشد، پس ابتدا برای تشخیص آن نزد پزشك بروید. در صورت صحت تشخیص و تأیید پزشكتان، به محض برگشت به خانه، می‌توانید درد را با ریختن چند قطره روغن زیتون در گوش (با قطره چكان) تسكین دهید. قرار دادن موخشك‌كنی در فاصله مناسب و با درجه كم و دمیدن هوای گرم و خشك به گوش كودك نیز می‌توانید درد را آرام كند. كیف آب گرم پیچیده شده در حوله، بالش خوبی برای افراد مبتلا به گوش‌درد است. با وجود این، گوش‌درد شدید، به داروهای مهم‌تر و با تأیید پزشكتان نیاز دارد.

نخود فرنگی برای درمان كبود‌شدگی و كوفتگی

اوه، بله - و البته ذرت، هویج و یا هر نوع سبزیهای دیگری كه در فریزرتان دارید. وقتی برای زانوی خراشیده شده و یا هر نوع دیگر «اوف شدن» فرزندتان به یخ احتیاج دارید، به جای آن از یك كیسه سبزیهای یخ زده استفاده كنید. (یادتان باشد، كیسه سبزیهای یخ زده را در حوله‌ای بپیچید تا از سوزشهای ناشی از یخ‌زدگی جلوگیری شود. كیسه سبزیهای یخ زده، به علت كوچك بودن اندازه محتویان كیسه پلاستیكی كاملاً دور زانو را می‌پوشاند یا به خوبی روی پیشانی جا می‌افتد. فقط یادتان باشد، قبل از آب شدن كامل یخ آنها، كیسه را به فریزر برگردانید! و از مصرف خوراكی آن به علت ذوب شدن و انجمامد مكرر محتویاتش، بپرهیزید.

مایعات متنوع

پزشكان همیشه نوشیدن مایعات را توصیه می‌كنند. كم آبی بدن می‌تواند یك كودك كج خلق را كج خلق‌تر كند، اما چگونه می‌توانید كودكی را كه میل ندارد، به آب خوردن وادار كنید؟ پاسخ ساده و روشن این است: همه روشها را بیاموزید! مادران استفاده از نی‌های رنگارنگ، آب نبات چوبی، فنجانهای نی‌دار زیبا و هر چیز دیگر را كه مورد پسند كودك باشد و او را شاد كند، توصیه می‌كنند. بعضی غذاها مثل سوپ و میوه‌های آبدار نیز حاوی مقادیر زیادی مایعات هستند. حتی اگر در هر نوبت كودك مقدار زیادی از این چیزها را نخورد، در طول روز باز هم نوشیدنیهای مختلفی به او بدهید و از همه نبوغ و ابتكار خود برای خوراندن مایعات به او استفاده كنید. مثلا پدری موفق شده بود از طریق فنجان قهوه‌خوری خودش، فرزند مریض و بدخلقش را به نوشیدن آب میوه وادار كند. این مردِ كوچولو، آن روز فقط می‌خواست ادای پدرش را در بیاورد و در حالی كه روی مبل دراز كشیده و تلویزیون تماشا می‌كند، قهوه اش را بنوشد!
4 شیر می‌خوری؟
نه! وقتی بینی كودك بر اثر سرماخوردگی، گرفته است، مصرف پنیر، ماست، شیر و یا بستنی ممنوع است. لبنیات ممكن است دوره سرماخوردگی را طولانی‌تر و علایم بیماری را با غلیظ‌تر كردن خلط، شدیدتر نماید. بنابراین، وقتی می‌خواهید او را به نوشیدن مایعات مجبور كنید، آب یا آب میوه به او بدهید. مصرف آب میوه به علت بالا بردن میزان ویتامین ث در بدن، ترجیح دارد. اگر در ضمن دوره بیماری، نگران جذب كافی كلسیم هستید، قرص مولتی ویتامین دارای كلسیم مضاعف و یا آب پرتقال غنی شده با كلسیم به كودك بدهید.

آبله‌مرغان در خانه شما

وقتی یكی از اعضای خانواده آبله‌مرغان می‌گیرد - یعنی همه گرفته‌اند. در مورد خانواده ما نیز چنین اتفاقی پیش آمد - چهار فرزندم و شوهرم همزمان با دانه‌های آبله‌مرغان خال خالی شده بودند. من توصیه‌هایی برای شما دارم: سركه، جوش شیرین و بلغور جو دوسر، فنجان جو دو سرِ خرد شده را همراه با یك چهارم فنجان سركه و مقدار كمی جوش شیرین در وان آب بریزید. كودكان از مشاهده مخلوط شدن جوش شیرین و سركه و حبابهای آن خوششان می‌آید. برای از بین بردن خارش پوست، بعداز آب بازی بچه‌ها در وان دارای جوش شیرین و سركه و بلغور كوبیده جو دوسر، پوست آنها را با آب سرد آبكشی كنید.

ورم ملتحمه

حتی اسمش هم ناخوشایند است. صورتی شدن و تورم پلكها، كه گریه كودك آن را شدید‌تر نیز می‌نماید! برای تشخیص و درمان آن بلافاصله به پزشك مراجعه كنید. پزشك حتماً داروهای لازم را تجویز خواهد نمود. ولی برای از بین بردن خارش و درد آن، سیب‌زمینی را آزمایش كنید. می‌دانم، می‌دانم، احمقانه به نظر می‌رسد، ولی مقداری سیب‌زمینی رنده شده را روی قطعه‌ای دستمال كاغذی قرار دهید و روی چشم مبتلا شده بگذارید. سیب‌زمینی دارای خاصیت از بین بردن عفونت است. یك ماده غذایی عادی دیگر كه در از بین بردن خارش و ورم پلك مؤثر است، خیار معمولی است. بله، برشهایی از خیار روی چشم كودك قرار دهید و بگذارید آرام باشد و استراحت كند. هنگام انجام این درمانها، برای كودك قصه بخوانید تا از اضطراب و یا بی‌حوصله شدن او جلوگیری و یا با او بازی كنید. بازی «حدس بزن این بوی چیه؟» و یا «چی حس می‌كنی؟» اگر فرزندتان كوچك‌تر از آن است كه در یك مكان ثابت بماند، یك حوله كاغذی را به آب خیار آغشته كنید و هر پانزده دقیقه یك بار به آرامی روی چشمهای كودك بمالید.

تورم لبها

عكس تولد یك سالگی دخترم بسیار زیباست. موهایش فرفری و تمیز است، قشنگ‌ترین لباس دنیا را به تن دارد و كیكش هم عالی است، و... لبهایش به شدت متورم است. علتش هم این است كه یكی از گربه‌هایمان را دنبال كرده و به زمین خورده است. پس از این اتفاق، او اجازه نداد روی لبهایش یخ بگذارم، بنابراین لبهایش شروع به رشد كردند! بعدها یاد گرفتم كه یك راه حل خوب برای پیشگیری از ورم لبها این است كه به جای یخ، یك یخمك یا بستنی یخی به كودك بدهم، سردی یخ یخمك، درد را تسكین می‌دهد و خوردنی خوشمزه‌ای نیز در اختیار كودك قرار داده می‌شود!

حشره‌ای در گوش...

...و لوبیایی در بینی، چه اتفاقهایی كه نمی‌افتد و چه كارهایی كه ما مجبور به انجامشان هستیم. با هیچ نوع وسیله‌ای برای بیرون آوردنش تلاش نكنید. در صورت ورود حشره به گوش كودك، او را به یك اتاق تاریك ببرید (البته، بعد از آرام كردنش) و با چراغ قوه داخل گوش را بررسی كنید. بیشتر حشرات جذب نور می‌شوند و (اگر هنوز زنده باشند) بلافاصله خارج می‌شوند. اگر حشره زنده است ولی بیرون نمی‌آید، برای كشتن آن، با یك قطره چكان چشمی چند قطره الكل طبی و به دنبال آن چند قطره روغن زیتون در گوش بچكانید تا حشره در گوش شناور شود. لوبیا و یا هر شیء دیگر در بینی باید با یك فشار محكم تخلیه بینی، از سوراخ بینی خارج شود (البته در حالی كه سوراخ دیگر بینی گرفته شده است). در هر دو مورد، حشره یا لوبیا، در صورت خارج نشدن خود به خود، اجازه دهید پزشك با ابزار مناسب آن رابیرون بیاورد.
منبع مقاله:
کندی، میچل، (1390)، گریه کردن 99 توصیه برای شما که به آخر خط رسیده‌اید، برگردان: زهرا جعفری، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، چاپ اول.