اخلاق و جوان(جلد دوم)

جلد اول كتاب اخلاق و جوان كه از سلسله درس‌هاي اخلاقي حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري )مدظله‌العالي(درزمينه مسائل مربوط به جوانان است.
در آن جلدچهار فصل از مسائل مربوط به جوانان با نگاهي اخلاقي مورد بحث وكاوش قرارگرفته بود. جوان ونيروهاي كنترل كننده، مسئوليت جوانان، ازدواج، كاروكوشش عناوين اين چهار فصل بود.درمجلد حاضرنيز سه فصل باقيمانده كه عبارت است ازغرائزوتمايلات،عفت وغيرت، استقلال فكري به خوبي مورد بحث واقع شده است.
حقيقت آن است كه نسل جوان با همه‌ي ويژگي‌هاي بااهميتي كه در زمينه‌ي تأثيرگذاري در جامعه‌ي اسلامي داراست اما هنوز ضرورت سرمايه‌گذاري درخصوص جوانان و مسائل مربوط به آنان در جامعه‌ي اسلامي ما به خوبي مورد فهم واقع نشده است و مقوله‌ي«جوانان»آن‌چنان كه بايسته و شايسته‌ي نظام مقدس جمهوري اسلام است، مورد توجه و امعان نظر كافي وافي ـ به‌ويژه در مسير برنامه‌ريزي‌هاي كلان و درازمدت ـ قرار نگرفته است. البته اگر كسي معتقد باشد كه در اين كشور كسي در فكر جوانان و نسل جوان نبوده، بي‌گمان نسبت به واقعيات جاري در جامعه بي‌انصافي روا داشته است اما و هزار اما! كه هرچه از ابتداي نهضت پرشكوه اسلامي در اين كشور ـ كه دقيقاً حاصل تلاش و مجاهدت و خون‌هاي پاك نسل جوان به‌ويژه جوانان تحصيل كرده است ـ دور مي‌شويم، شاهد نارسايي‌ها و مشكلات بيش‌تري در خصوص اين نسل با اهميت و تأثيرگذار در جامعه‌ي اسلامي هستيم و خلاصه اين نگراني وجود دارد كه نيروي خلاق جوان ـ كه موتور حركت اجتماع است و خصوصاً جوانان اهل فكر و نظر كه عامل شتاب دهنده‌ي اين حركت به‌شمار مي‌روند ـ رفته‌رفته به جاي آن‌كه در مسير پيشبرد اهداف والاي اسلامي و انساني جامعه و رشد خلاقيت‌ها و سازندگي و آباداني معنوي و مادي اين مرز و بوم قرار گيرد، در اثر برنامه‌هاي حساب شده و توطئه‌آميز دشمنان كه هميشه چشم طمع به اين نسل با كفايت داشته‌اند، بر بستري كشيده شود كه كوچك‌ترين ضرر آن مقابله با دستاوردهايي است كه با هزاران خون دل به دست آمده است.
دل بسي خون به كف آورد، ولي ديده بريخت
الله الله كه تلف كرد و كه اندوخته بود؟
بايد بدانيم كه جوانان ضامن بقاي انديشه‌ي انقلاب در زمينه‌هاي مختلف اعتقادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي هستند و انقلاب شكوهمند اسلامي با دريافتن اين نسل، پايدار خواهد ماند.
متن کتاب "  اخلاق و جوان(جلد دوم) "