مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آیا فردی سیگاری هستید؟ آیا از دست کسانی که به شما می‌گویند سیگار را ترک کنید خسته شده و از خود می‌پرسید که «چرا باید اینکار را بکنید؟» خوب اگر به دنبال دلیل ترک این عادت هستید، در این صورت این مقاله را خوانده تا از 5 دلیل ترک سیگار اطلاع یابید، 5 دلیل برتر دیگر شامل «‏1: تحت نظر و الگو قرار داشتن، ‏2: تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت اطرافیان، ‏3: پیش رفتن بسوی تنهایی و انزوا، ‏4: تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت فرد، ‏5: بروز افسردگی ناشی از کشیدن سیگار» می‌باشند که به تفصیل در مقاله‌ای تحت عنوان «دلایل برتر ترک سیگار» به آن پرداخته‌ایم که در صورت تمایل می‌توانید آن را نیز مطالعه نمایید.

تأثیر بر قدرت باروری

خوب، علاوه بر مشکلات پیش آمده برای سلامتی، بروز افسردگی و تنهایی، آیا می‌دانستید که کشیدن سیگار می‌تواند بر زندگی جنسی و قدرت باروری شما نیز تأثیر گذارد. خانمهایی که سیگار می‌کشند، در باردار شدن با مشکل مواجه شده و حتی اگر موفق به بارداری شوند، از مشکلاتی مانند حاملگی خارج از رحم، سقط جنین، و یا زایمان زودرس رنج می‌برند. چنانچه باردار می‌باشید، پس مقاله‌ی نوشته شده در خصوص نکاتی جهت ترک سیگار برای زنان باردار را بایستی مطالعه نمایید! در خصوص مردانی که سیگار می‌کشند بایستی گفت که آنها نیز ممکن است دچار مشکلاتی از جمله اختلال در نعوظ و تعداد کم اسپرم شوند که می‌تواند منجر به ناباروری شود. مشکل دیگری که زنان سیگاری احتمال دارد که دچار آن شوند، بروز علائم شدید PMS است. آنها دچار مشکلات مختلف سندرم قبل از قاعدگی (PMS) مانند نفخ، دردهای شکمی، حساسیت به لمس سینه و درد می‌شوند. آنها همچنین احتمال دارد دچار نوسانات شدید خلقی، آکنه، کمردرد و سردرد شوند.

تغییر ظاهر و سیمای فرد بر اثر کشیدن سیگار

اگر فردی هستید که پشت سر هم سیگار می‌کشید و یا یک «سیگاری دائمی» به حساب می‌آیید، فقط با دقت به خودتان نگاهی بیاندازید. و یا از عزیزانتان در مورد ظاهرتان سئوال کنید. هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید، دهان شما بوی بد می‌دهد، به هنگام لبخند زدن، دندانهای‌تان زرد و دارای جرم و لک به نظر می‌رسند. پوستتان به نظر خشک و رنگ پریده می‌رسد. احتمالاً پیرتر از سن‌تان به نظر می‌رسید به این دلیل که چین و چروک بر روی پوستتان شروع به شکل گرفتن کرده‌ است. آه، چطور ناخنها را فراموش کردم؟ آنها به رنگ مایل به زرد دیده شده گویی دچار یرقان و یا چیزی مانند آن شده‌اید. کدام بخش از این توصیف برایتان جذابیت دارد؟ آیا می‌خواهید تمام عمر این گونه توصیف شوید؟

تحمیل هزینه‌ی خرید سیگار بر فرد

در جهان امروزی همه از پول حرف می‌زنند، پس اجازه دهید این نکته را نیز مورد بررسی قرار دهیم! یک پاکت سیگار در شهر شما چقدر به فروش می‌رسد. خوب به جایی که زندگی می‌کنید بستگی دارد. اکنون اگر هر روز یک پاکت سیگار بکشید، در ماه چقدر می‌شود؟ و در سال آن را محاسبه کنید! فکر نمی‌کنید می‌توانید این پول را برای هدف بهتری خرج کنید؟

نداشتن زندگی به شکل تمام و کمال

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که کشیدن سیگار بر حواس فرد تأثیر می‌گذارد. سیگار بر حافظه، بینایی، چشایی و نیز بویایی تأثیر می‌گذارد. خداوند این حواس را به ما عطا کرده تا بتوانیم به بهترین شکل و در حد کمال زندگی کنیم. شخصی را می‌شناسم که بصورت زنجیره‌وار سیگار می‌کشید، در او افسردگی مرتبط با دخانیات تشخیص داده شد. او با میل و هوس سیگار کشیدن مبارزه کرد و توانست آن را ترک کند. می‌دانید اولین چیزی که به هنگام ملاقات با من گفت چه بود؟ او گفت که اکنون از زندگی بیشتر لذت می‌برد به این دلیل که مزه‌ها بهتر شده‌اند. و گلهای باغچه‌ی خانه‌اش بوی تازگی داده و معطر می‌باشند. دلتان نمی‌خواهد این تجربه را داشته باشید... زندگی در حد کمال خود؟

نداشتن زندگی توأم با سلامتی و طول عمر زیاد

افراد زیادی هستند که امروزه حقیقاً آرزوی داشتن عمری طولانی را ندارند، اما بله یک زندگی توأم با سلامتی چیزی است که همه خواهان آن می‌باشند! آیا شما هم آن را می‌خواهید؟ خوب با دلایلی که در بالا ذکر شد، حتماً متوجه شده‌اید که گرچه موفق شده‌اید که با سیگار کشیدن زندگی کنید، اما ممکن نیست که یک زندگی سالم و با عمری طولانی داشته باشید. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که تقریباً 500000 نفر هر ساله به دلیل دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و آن مرگ نیز آرام و بدون درد نمی‌باشد. تنها چند نمونه از علل آن سرطان دهان، بیماری مزمن انسدادی ریه، مشکلات قلبی، و سکته‌ی مغزی می‌باشد. بنابراین متوجه شدید که چه می‌خواهید، عمر طولانی‌تر، سلامت‌تر و شادتر و یا زندگی با سیگار، مردن در سنین جوانی و مرگ همراه با درد؟
چیزی که لازم است درک کنید این است که شما تنها کسی هستید که می‌توانید به خودتان کمک کرده سیگار را ترک کنید! احتمالاً هزاران نفر را می‌بینید که هر روز به شما می‌گویند سیگار را ترک کنید، احتمالاً چندین مقاله خوانده‌اید که علل ترک سیگار را بیان کرده‌اند ... و هنوز هم نمی‌توانید پاسخ خود را پیدا کنید. بله شما به آن عادت کرده‌اید که بایستی پیش از آنکه به علتی برگشت ناپذیر از درد و رنج در زندگی خود و یا شخص دیگر تبدیل شود، آن را متوقف سازید. در واقع اگر به آن فکر کنید زندگی شما نیز به زندگی چندین نفر دیگر ارتباط دارد. دلایلی که عنوان شد 5 دلیل ترک سیگار را بیان می‌کرد، دلایل شما چه می‌باشند.