اعتماد به نفس در دختران جوان

اعتماد به نفس یعنی علم و آگاهی و داشتن یک تصویر درست از استعدادها، تواناییها، محدودیتها و هدفها. یعنی فرد باید بداند که چه هدفی را انتخاب می‏کند و آن هدف آیا با توان و قابلیتهای او همخوانی دارد یا خیر؟
دختری که اعتماد به نفس دارد خود را می‏شناسد و به درجه‏ای از خودشناسی رسیده که از زندگیش لذت می‏برد و یا به سطحی از رضایت درونی رسیده که قدر نعمتهایی که در اختیار دارد را می‏داند. او هرگز به دنبال چیزی نیست که ندارد بلکه از آنچه دارد حداکثر استفاده را می‏کند. او به دنیا با دید مثبت نگاه می‏کند و تلاش دارد جنبه‏های مثبت زندگی را ببیند. قدم اول برای به دست آوردن اعتماد به نفس خودباوری است. چرا که خودباوری به فرد یاری می‏رساند تا خود را بهتر بشناسد. از نیازهای اساسی هر فردی در زندگی، داشتن احساس خوب در مورد خود می‏باشد. هر دختر جوانی نیاز دارد تا خود را از نظر جسمی، فکری، احساسی و عاطفی، انسانی سودمند، باارزش و متعالی بداند. چنین احساس زیبایی انگیزه و محرک وی برای توفیق در اجرای اموری است که زندگی بر دوش و عهده‏اش می‏گذارد. یک دختر جوان بدون دادن اعتبار و ارزش لازم به خود هرگز قادر نخواهد بود که از احساس آرامش و آسایش درونی بهره‏مند گردد. از طرف دیگر سعادت و خوشبختی در زندگی می‏تواند به عنوان یک هدف اصلی برای دختران جوان قلمداد شود. چرا که خوشبختی یک احساس درونی بوده و ایجاد یک چنین احساسی بستگی کاملی به طرز برخورد و مواجهه با موقعیتها و مشکلات مختلف زندگی دارد. چرا که ما خود مسؤول و موجد بدبختی یا خوشبختی‏مان می‏باشیم.
یک دختر جوان می‏تواند با برداشتی منفی از هر موقعیتی خود را نگون‏بخت و بی‏امید متصور ساخته و یا بالعکس با برداشتی مثبت و سازنده احساس شادی و خوشبختی نماید. در حقیقت، همه ما می‏توانیم در کنار آنچه که هست و داریم و آنچه که رخ می‏دهد احساس رضایت و خوشبختی نماییم. انکار خود نتیجه تلقینی منفی است که به اشتباه و با برداشتی غلط به طور ناخودآگاه در مغز جای می‏گیرد. این تلقین مخرب باعث می‏شود که در تمام جنبه‏های مختلف زندگی احساس بی‏لیاقتی، ناتوانی و بی‏ارزشی بنماییم. چنین احساسی، ناامیدی و یأس را به دنبال خود خواهد داشت.
گاهی قبول خطر نشانه‏ای از وجود اعتماد به نفس می‏باشد. کسی که تصور مثبتی نسبت به خود دارد می‏داند که قبول خطر بهایی است که باید برای کسب موفقیت بپردازد. چنین فردی مشتاقانه از انجام دادن کارهای جدید استقبال می‏کند چرا که او از شکست هراسی ندارد.
نداشتن هدف در زندگی یکی از وجوه ممیزه ضعف اعتماد به نفس می‏باشد. دختر جوانی که به خود و هدفش اطمینان ندارد، شک دارد بتواند به هدفش جامه عمل بپوشاند. او از مشکلات زندگی می‏هراسد و به همین دلیل آسانترین و بی‏مسؤولیت‏ترین راه را در پیش می‏گیرد. اما دختران جوانی که از اعتماد به نفس لازم برخوردارند نیازها و خواسته‏های خود را به طور کامل و روشن بیان می‏نمایند. آنان از ابراز حقیقت واهمه‏ای ندارند و همه مسایل را میان خود و دیگران به طور کامل مشخص می‏نمایند. با داشتن اعتماد به نفس می‏توان احساس امنیت کرد. امنیتی که به دختران جوان اجازه می‏دهد به دنیای خارج از وجود خود پای گذاشته و مسؤولیت کامل احساسات و رفتار خود را بر عهده بگیرند.
منبع: پیام زن