چند توصيه براي ايمن سازي منزل

آمار مرگ و مير کودکان در اثر اتفاقات ناگوار بيش از مرگ و مير در اثر ابتلا به بيماريهاي عفوني است. کودکاني که در سنين بين 2 تا 4 سالگي مي باشند، بيشترين درصد را به خود اختصاص مي دهند و جالب آن که اکثر اين حوادث گاه دردناک در محيط منزل اتفاق مي افتند.
- روي سوراخهاي همه پريزهاي برق را با وسيله هاي مناسبي که به همين منظور ساخته شده است، بپوشانيد و مطمئن شويد که همه سيمهاي برق منزلتان کاملا پوشيده اند.
- داروها، مواد پاک کننده و ساير مسموم کننده ها را در جعبه اي قرار داده و آن را جايي بگذاريد که دست کودکي حتي با بالا برفتن از صندلي به آن نرسد.
- قيچي و چاقوها را از دسترس او دور نگه داريد.
- کبريت و فندک را نيز در جايي غير قابل دسترس قرار دهيد.
- مراقب سماور، کتري آب جوش و قابلمه غذاي درحال پخت باشيد.
هميشه قابلمه و يا تابه را روي شعله عقبي اجاق گاز قرار دهيد. تا بدين ترتيب احتمال واژگون شدن آنها بر روي کودک وجود نداشته باشد.
- هميشه بعد از آن که خودتان نيز سر سفره آمديد و يا زماني که شخص ديگري مراقبت ازکودک را به عهده دارد بشقاب خورشت داغ را در سفره بگذاريد.
- همه ساله کودکان بسياري در اثر سقوط از پنجره جان خود را از دست مي دهند. پنجره هايي را که ارتفاع آنها از سطح زمين کم بوده و کودک با گذاشتن صندلي قادر به آويزان کردن خود از آنها مي شود، ببنديد و يا نرده بکشيد.
- از گذاشتن اشياء کوچکي مانند دگمه، سکه و... که کودک مي تواند آنها را ببلعد، بروي فرش و يا مکانهاي قابل دسترس خودداري کنيد.
- بهتر است هيچگاه کودک را در اتاق تنها نگذاريد، هر چند ممکن است حضور او سرعت انجام کارهايتان را کند سازد.
- همچنين به هنگام نزديک شدن کودک به مراکز خطر، خيلي جدي و مصمم با او برخورد کنيد.
منبع: کتاب کودک من