آشنايي با باغ های ایرانی - 1
آشنايي با باغ های ایرانی - 1
آشنايي با باغ های ایرانی - 1
نویسندگان : فاطمه حيدري - هما ايراني بهبهاني
باغ ايراني به عنوان يک ساختار کامل، بيانگر رابطه تنگاتنگ ميان بستر فرهنگي و طبيعي است و نشانهاي از سازگار نمودن و همسو کردن نيازهاي انسان و طبيعت است.
در گذشته باغ ايراني بروز توان نهفتة محيط و ادراک پيچيدگيهاي آن بود. خالق باغ با اتکا به دانش تجربي خود فضايي را ايجادميكرد که باعث بقا و پويايي بستر طبيعي ميشد.باغهاي تاريخي از آثار مهم گذشته در ايران، به خاطر ارزشهاي چند گانه محيطي، سودمندي و زيباييشناسي که کليه حواس پنجگانه را درگير ميکند به عنوان ميراث ملي و سندي با ارزش از هويت تاريخي و فرهنگي بايست شناسايي، فهرستبندي و به طور پويا و پيوسته حفاظت و نگهداري گردد.آغاز انتظامبخشي به باغ را بايد در زمان هخامنشيان جستجو نمود. در باغهاي سلطنتي پاسارگاد (قرن 6 قبل از ميلاد) با توجه به شبکه منظم مسير سنگفرش آبروها ميتوان ادعا نمود که شکل چهار باغ و نظم چهار قسمتي در اينجا به ظهور رسيده است و در دوران پس از اسلام منشاء باغهاي چهار قسمتي اسلامي بوده است.
در دوره ساساني ( 633-224 م) باغسازي گسترش فراواني مييابد. جايگاه والاي طبيعت در تفکر زرتشت به ويژه پرستش آب موجب گرديد تا علاوه بر انتظام انساني در باغ چشماندازها و انتظام بستر طبيعي نيز مطرح گردد. باغ قصرهاي اين دوره همانند تخت سليمان و کاخ فيروزآباد بيستون در بسترهاي طبيعي جذاب مانند درياچه و چشمه مکانيابي گرديدند.
تنوع هندسي مشخصترين ويژگي باغهاي اين دوره است. انتظامهاي محوري، مرکزي و چهار بخشي در باغهاي اين دوره ديده ميشود. با استقرار تمدن اسلامي در دوره بنياميه در سامره و اندلس باغهايي احداث گرديدند که همچنان باغهاي ساساني مورد الگو برداري قرار گرفته بود.
بسياري از محققين با شکوهترين عصر باغسازي در ايران را در دوره صفوي ميدانند. در اين دوران باغات در گستره شهر به عنوان عنصر شکلدهنده ساختار فيزيکي شهر بودند و همچون منظومهاي سبز تمامي ساختار شهر را تحت تاثير قرار ميدادند.باغسازي در دوران صفويه از قزوين شروع شد. اين شهر به عنوان پايتخت صفوي انتخاب گرديد و به صورت باغ شهر سازمان يافته بود که اکنون از باغهاي درباري بجز چند ساختمان چيزي باقي نمانده است. در زمان شاه عباس، پايتخت از قزوين به اصفهان تغيير مکان داد.
در اصفهان از همنشيني فضاهاي شهري، خيابان، ميدان و باغ ساختار هندسي اين باغ شهر شکل گرفت. ميدان نقش جهان به شکل مستطيل و خيابان چهارباغ به صورت خطي عمود بر رودخانه زاينده رود، 2 عنصر اصلي شکل دهندة شهر اصفهان بودند. در واقع نظام کالبدي شهر از تقاطع دو محور چهار باغ و رودخانه شکل گرفت.سير تحول طراحي باغ در دوره صفويه نيز هماننده زنجيرهاي به دورة تيموريان مرتبط بوده و در دوران قاجاريه به علت ارتباطات فرهنگي گسترده ايران با اروپا نشانههايي از الگوي باغسازي اروپايي در باغهاي ايران نفوذ كرد و در دوران پهلوي به علت سهولت تردد بين ايران و ديگر كشورهاي اروپايي احداث باغها و پاركهاي اروپايي و يا آميخته اي از آنها رواج يافت.
ابتداييترين و سادهترين اصل هندسي باغ ايجاد محوري در ميانه باغ و به موازات طول آن ميباشد. بطور معمول دو طرف اين محور درختان سايهانداز کاشته شده است. هندسه باغ از تقسيمات راست گوشه تشکيل شده است. مهمترين اين تقسيمات، انتظام چهار بخشي است. انتظام باغ بر اساس هندسه محوري و تقارن است. اين انتظام در قاليهاي ايراني نيز قابل جست و جو ميباشد و عناصر اين انتظام (آب، گياه و معماري) در نگارگري ايراني موجوداند و تصويري ايدهآل از باغ ايراني را ارائه ميدهند. شکل باغ ايراني شامل انتظام آب، انتظام گياه و انتظام معماري است.
عمارت باغ فردوس در قسمت شمالي باغ ساخته شده است و از ابتدا به صورت کاخ و محل اقامت اعيان، تزئين شده است. مساحت باغ20 هزار متر مربع و طولش در حدود 280 متر و مساحت عمارت 1000 متر مربع، شامل سه طبقه و نيم، به عرض 26 متر و به طول تقريبا 34 متر است. شيب زمين آن از شمال غربي به جنوب شرقي است و تندي اين شيب به حدي است كه كف طبقه اول بنا با قسمت جنوبي باغ و سقف آن با قسمت شمالي باغ هم سطح است.
بعد از فوت محمدشاه در سال 1264 هـ . ق، ناصرالدينشاه اراضي اطراف اين باغ را از مالکان خريد و به باغ افزود و پس از اينکه دختر خود را به معيرالممالک، پسر نظامالممالک، داد اين باغ را به عنوان هديه ازدواج به او بخشيد و از او خواست ساختمان عمارت جنوبي را تمام کند. معيرالممالک که خود معمار بود پس از خرج مبالغي هنگفت ساختمان را به اتمام رساند و مراسم عروسي را در همين باغ برگزار کرد.
پس از فوت نظامالدوله، اين باغ و ساختمان به پسرش دوستعلي خان معيرالممالک، رسيد. دوستعلي خان به باغ و ساختمان آن اهميتي نميداد و هر وقت به ييلاق ميآمد، نزديک مظهر قنات زير چنارها براي خود خيمه و خرگاهي بر پا ميکرد. در نتيجه به دليل عدم مراقبت و رسيدگي اين ساختمان رو به خرابي گذاشت. او سنگهاي مرمر بنا را از جا کند و در نماي عمارت اميريه (مدرسه نظام فعلي) به کار برد.
حاجي ميرزا حسين پسر حاجي ميرزا خليل، تاجر شيرازي كه در سراي امير حجره داشت باغ فردوس را از دوستعلي خان معيرالممالک خريد و دست به تعميرات آن زد. پس از او ميرزا حسين تهراني در سال 1308 هـ . ق مالك باغ شد. در حدود سال 1318 هـ . ق در زمان مظفرالدينشاه، ميرزا اسماعيل خان امينالملك، برادر امينالسلطان اتابك، آنجا را خريداري كرد. در حدود سال 1329هـ . ق براي سومين بار اين باغ رو به خرابي گذاشت. محمد وليخان سپهسالار تنكابني (خلعتبري) آن را از ورّاث امينالملك به مبلغ 18هزار تومان خريد.
در دوران پهلوي دوم، اين بنا به دفتر برنامهريزي جشنهاي ۲۵۰۰ ساله اختصاص يافت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اختيار صدا و سيما و بعد از آن زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مركز اسلامي آموزش فيلمسازي تبديل و سپس با هماهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد سينمايي فارابي، سازمان ميراث فرهنگي کشور و شهرداري تهران براي محل دائمي «موزه سينما» در نظر گرفته شد و موزه سينما در ۲۸ شهريور ۱۳۸۱ با حضور رئيسجمهور وقت، رسماً افتتاح شد.
مجموعه مذكور در قسمت جنوب به روستاي فرادست ييلاقي هزار جريب، در قسمت شرقي به جاده روستاهاي پاسند - هزار جريب، در غرب به اراضي كشاورزي و در قسمت شمال به روستاي علي تپه محدود ميگردد.
راه دسترسي به مجموعه مذكور از طريق جاده آسفالتهاي است كه از جاده اصلي بهشهر - گرگان منشعب شده و بعد از عبور از روستاي التپه به محوطه مذكور منتهي ميگردد.
اين باغ با ابعاد 170متر عرض و550 متر طول، در سال 1021 هـ.ق به دستور شاه عباس طرحريزي و طي چند سال احداث شده و محل بار عام و تشريفات شاه عباس و پذيرايي مهمانان بوده است. اين باغ داراي دو خيابان اصلي ميباشد كه محور طولي باغ با چشماندازي به سوي شمال و دريا است، و در نقطه تقاطع آنها، استخر بزرگ باغ قرار دارد.
در بخش جنوبي، آب نهر پس از گذشتن از چهار حوضچه، از زير بنا عبور كرده و روبه روي نماي شمالي، از آبشار كوچكي سرازير و به استخر مستطيل بزرگ در محور شمالي ـ جنوبي(با ابعاد 3/36*416 متر) مقابل عمارت ميريزد.
دور تا دور استخر، در زمان شاه عباس اول گودالهايي براي قرار دادن شمع وجود داشته است كه هنگام تشريفات، آنها را روشن ميكردند و به همين مناسبت آن را حوض نور ميناميدند و به واسطه شيب زمين، آبشارهاي كوچك با كف سينه كبكي، در محل ريزش آب از يك سطح به سطح ديگر در محور اصلي وجود دارد.
باغ ديوانخانه به سال 1356 به شماره 1537در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و هم اكنون نيز شهرداري بهشهر در عمارت آن مستقر و محوطه، به پارك عمومي تغيير كاربري داده است.
در منتهياليه جنوب شرقي باغ، كوشكي مربع به ابعاد 22*26 متر، در دو طبقه با تزيينات گچبري و كاشيكاري واقع شدهاست. وسط اين عمارت، چشمهاي از دل زمين ميجوشيد كه در چهار سمت توسط جويهايي باغ را آبياري مي کرد.
در طبقه همكف چشمه طبيعي(مظهر آب) قرار گرفته، آب از اين مظهر از 4 طرف بنا خارج شده و به كانالي كه دور تا دور بنا وجود داشته، سرريز ميشده است.
در گذشته به دليل شيب زمين، سطح باغ تراسبندي شده و در امتداد محور اصلي آن، تعداد زيادي آبشارهاي كوچك به وجود آمده بود، كه آب با عبور از هر يك از آنها به حوضچه بعدي وارد ميشده و بجز حركت آب در محور اصلي جهت نمايش و زيبايي به مسيرهاي فرعي جهت آبياري باغها، مزارع و كشتزارهاي خارج از باغ هدايت ميشده است.
مجموعه باغهاي اشرف از 6 باغ متصل به يكديگر كه با ديوارههاي سنگي از هم جدا ميشدند، احداث شده است.
اين باغها شامل باغ و عمارت چهلستون، باغ چشمه و باغ تپه در جنوب شرقي چهل ستون، باغهاي خلوت، باغ شمال و باغ صاحبالزمان در غرب چهلستون (كه در حال حاضر از آن باغها اثري ديده نميشود) است.
اين باغ شامل مجموعههايي چون: مسجد و حمام (جبهه غربي درياچه و نزديک به عمارت فتحعليشاهي)، باغ، استخر، کوشک فتحعليشاهي و ... ميباشد.
اين عمارت بر روي شالوده سنگي و در داخل يک درياچه طبيعي قرار گرفته، که به دوره فتحعليشاه قاجار مربوط ميشود.
در اطراف درياچه چشمههاي زيادي است که از آنها آب خارج مي شود و همين چشمه، آب شهر دامغان را تامين ميکند.
با توجه به شواهد تاريخي در گذشته به دليل وجود چندين مجراي آب در اين باغ به آن عالي بولاغ يا هزارچشمه ميگفتند.
اين باغ از شمال به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضي کشاورزي، از غرب به باغ جهاد کشاورزي(باغ عمران) و از شرق به اراضي کشاورزي و کوههاي همجوار محدود ميشود. چندين نهر فصلي و دايمي در اين دشت جريان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در اين منطقه کشت ميشود.
اين بنا به گفته اهل منطقه توسط زني به نام بلقيس حدود اواخر دوره ساساني و اوايل دوره اسلامي احداث گرديد. در سال 1327 مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام نمودند و در سال 1338 شخصي به نام اسکندر خان چرامي آن را خريداري شد و به گسترش آن اقدام نمود. چشمه بلقيس نام جديد روزگار ما براي باغي است كه مرحوم اسكندر خان چرامي در اطراف اين چشمه بر جاي باغي كه از ازمنه پيش از او، در اين محل وجود داشت توسيع و تجديد رونق نموده است.
مدتي هم اين باغ و يك آبادي كوچك نزديك آن در مكاتبات و اسناد و بعضي از سفرنامه ها به نام اسكندريه شهرت گرفته است... به نظر ميرسد اين باغ مربوط به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي ميباشد. اين باغ با مساحتي در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهايي چون 4 برج به ابعاد 70 *150 متر در ضلع غربي باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقي آن صخرهاي بزرگ به ارتفاع 20 متر تشکيل شده است. اين باغ در حال حاضر در تملک شهرداري ميباشد.
نظام آبياري اين باغ بر اساس فوران آب چشمههاي اصلي و چندين چشمة فرعي ميباشد که بوسيله نهرهاي کوچک و بزرگ متعددي در باغ جريان مييابد و آب مازاد آنها بوسيله جويي بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربي باغ واقع شده هدايت ميشود.
منبع:http://www.hamshahrionline.ir
/س
در گذشته باغ ايراني بروز توان نهفتة محيط و ادراک پيچيدگيهاي آن بود. خالق باغ با اتکا به دانش تجربي خود فضايي را ايجادميكرد که باعث بقا و پويايي بستر طبيعي ميشد.باغهاي تاريخي از آثار مهم گذشته در ايران، به خاطر ارزشهاي چند گانه محيطي، سودمندي و زيباييشناسي که کليه حواس پنجگانه را درگير ميکند به عنوان ميراث ملي و سندي با ارزش از هويت تاريخي و فرهنگي بايست شناسايي، فهرستبندي و به طور پويا و پيوسته حفاظت و نگهداري گردد.آغاز انتظامبخشي به باغ را بايد در زمان هخامنشيان جستجو نمود. در باغهاي سلطنتي پاسارگاد (قرن 6 قبل از ميلاد) با توجه به شبکه منظم مسير سنگفرش آبروها ميتوان ادعا نمود که شکل چهار باغ و نظم چهار قسمتي در اينجا به ظهور رسيده است و در دوران پس از اسلام منشاء باغهاي چهار قسمتي اسلامي بوده است.
در دوره ساساني ( 633-224 م) باغسازي گسترش فراواني مييابد. جايگاه والاي طبيعت در تفکر زرتشت به ويژه پرستش آب موجب گرديد تا علاوه بر انتظام انساني در باغ چشماندازها و انتظام بستر طبيعي نيز مطرح گردد. باغ قصرهاي اين دوره همانند تخت سليمان و کاخ فيروزآباد بيستون در بسترهاي طبيعي جذاب مانند درياچه و چشمه مکانيابي گرديدند.
تنوع هندسي مشخصترين ويژگي باغهاي اين دوره است. انتظامهاي محوري، مرکزي و چهار بخشي در باغهاي اين دوره ديده ميشود. با استقرار تمدن اسلامي در دوره بنياميه در سامره و اندلس باغهايي احداث گرديدند که همچنان باغهاي ساساني مورد الگو برداري قرار گرفته بود.
بسياري از محققين با شکوهترين عصر باغسازي در ايران را در دوره صفوي ميدانند. در اين دوران باغات در گستره شهر به عنوان عنصر شکلدهنده ساختار فيزيکي شهر بودند و همچون منظومهاي سبز تمامي ساختار شهر را تحت تاثير قرار ميدادند.باغسازي در دوران صفويه از قزوين شروع شد. اين شهر به عنوان پايتخت صفوي انتخاب گرديد و به صورت باغ شهر سازمان يافته بود که اکنون از باغهاي درباري بجز چند ساختمان چيزي باقي نمانده است. در زمان شاه عباس، پايتخت از قزوين به اصفهان تغيير مکان داد.
در اصفهان از همنشيني فضاهاي شهري، خيابان، ميدان و باغ ساختار هندسي اين باغ شهر شکل گرفت. ميدان نقش جهان به شکل مستطيل و خيابان چهارباغ به صورت خطي عمود بر رودخانه زاينده رود، 2 عنصر اصلي شکل دهندة شهر اصفهان بودند. در واقع نظام کالبدي شهر از تقاطع دو محور چهار باغ و رودخانه شکل گرفت.سير تحول طراحي باغ در دوره صفويه نيز هماننده زنجيرهاي به دورة تيموريان مرتبط بوده و در دوران قاجاريه به علت ارتباطات فرهنگي گسترده ايران با اروپا نشانههايي از الگوي باغسازي اروپايي در باغهاي ايران نفوذ كرد و در دوران پهلوي به علت سهولت تردد بين ايران و ديگر كشورهاي اروپايي احداث باغها و پاركهاي اروپايي و يا آميخته اي از آنها رواج يافت.
ابتداييترين و سادهترين اصل هندسي باغ ايجاد محوري در ميانه باغ و به موازات طول آن ميباشد. بطور معمول دو طرف اين محور درختان سايهانداز کاشته شده است. هندسه باغ از تقسيمات راست گوشه تشکيل شده است. مهمترين اين تقسيمات، انتظام چهار بخشي است. انتظام باغ بر اساس هندسه محوري و تقارن است. اين انتظام در قاليهاي ايراني نيز قابل جست و جو ميباشد و عناصر اين انتظام (آب، گياه و معماري) در نگارگري ايراني موجوداند و تصويري ايدهآل از باغ ايراني را ارائه ميدهند. شکل باغ ايراني شامل انتظام آب، انتظام گياه و انتظام معماري است.
1) آشنايي با باغ فردوس
عمارت باغ فردوس در قسمت شمالي باغ ساخته شده است و از ابتدا به صورت کاخ و محل اقامت اعيان، تزئين شده است. مساحت باغ20 هزار متر مربع و طولش در حدود 280 متر و مساحت عمارت 1000 متر مربع، شامل سه طبقه و نيم، به عرض 26 متر و به طول تقريبا 34 متر است. شيب زمين آن از شمال غربي به جنوب شرقي است و تندي اين شيب به حدي است كه كف طبقه اول بنا با قسمت جنوبي باغ و سقف آن با قسمت شمالي باغ هم سطح است.
بعد از فوت محمدشاه در سال 1264 هـ . ق، ناصرالدينشاه اراضي اطراف اين باغ را از مالکان خريد و به باغ افزود و پس از اينکه دختر خود را به معيرالممالک، پسر نظامالممالک، داد اين باغ را به عنوان هديه ازدواج به او بخشيد و از او خواست ساختمان عمارت جنوبي را تمام کند. معيرالممالک که خود معمار بود پس از خرج مبالغي هنگفت ساختمان را به اتمام رساند و مراسم عروسي را در همين باغ برگزار کرد.
پس از فوت نظامالدوله، اين باغ و ساختمان به پسرش دوستعلي خان معيرالممالک، رسيد. دوستعلي خان به باغ و ساختمان آن اهميتي نميداد و هر وقت به ييلاق ميآمد، نزديک مظهر قنات زير چنارها براي خود خيمه و خرگاهي بر پا ميکرد. در نتيجه به دليل عدم مراقبت و رسيدگي اين ساختمان رو به خرابي گذاشت. او سنگهاي مرمر بنا را از جا کند و در نماي عمارت اميريه (مدرسه نظام فعلي) به کار برد.
حاجي ميرزا حسين پسر حاجي ميرزا خليل، تاجر شيرازي كه در سراي امير حجره داشت باغ فردوس را از دوستعلي خان معيرالممالک خريد و دست به تعميرات آن زد. پس از او ميرزا حسين تهراني در سال 1308 هـ . ق مالك باغ شد. در حدود سال 1318 هـ . ق در زمان مظفرالدينشاه، ميرزا اسماعيل خان امينالملك، برادر امينالسلطان اتابك، آنجا را خريداري كرد. در حدود سال 1329هـ . ق براي سومين بار اين باغ رو به خرابي گذاشت. محمد وليخان سپهسالار تنكابني (خلعتبري) آن را از ورّاث امينالملك به مبلغ 18هزار تومان خريد.
در دوران پهلوي دوم، اين بنا به دفتر برنامهريزي جشنهاي ۲۵۰۰ ساله اختصاص يافت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اختيار صدا و سيما و بعد از آن زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مركز اسلامي آموزش فيلمسازي تبديل و سپس با هماهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد سينمايي فارابي، سازمان ميراث فرهنگي کشور و شهرداري تهران براي محل دائمي «موزه سينما» در نظر گرفته شد و موزه سينما در ۲۸ شهريور ۱۳۸۱ با حضور رئيسجمهور وقت، رسماً افتتاح شد.
2) آشنایی با باغ عباسآباد (بهشهر)
مجموعه مذكور در قسمت جنوب به روستاي فرادست ييلاقي هزار جريب، در قسمت شرقي به جاده روستاهاي پاسند - هزار جريب، در غرب به اراضي كشاورزي و در قسمت شمال به روستاي علي تپه محدود ميگردد.
راه دسترسي به مجموعه مذكور از طريق جاده آسفالتهاي است كه از جاده اصلي بهشهر - گرگان منشعب شده و بعد از عبور از روستاي التپه به محوطه مذكور منتهي ميگردد.
3) آشنايي با باغ چهلستون مازندران (ديوانخانه)
اين باغ با ابعاد 170متر عرض و550 متر طول، در سال 1021 هـ.ق به دستور شاه عباس طرحريزي و طي چند سال احداث شده و محل بار عام و تشريفات شاه عباس و پذيرايي مهمانان بوده است. اين باغ داراي دو خيابان اصلي ميباشد كه محور طولي باغ با چشماندازي به سوي شمال و دريا است، و در نقطه تقاطع آنها، استخر بزرگ باغ قرار دارد.
در بخش جنوبي، آب نهر پس از گذشتن از چهار حوضچه، از زير بنا عبور كرده و روبه روي نماي شمالي، از آبشار كوچكي سرازير و به استخر مستطيل بزرگ در محور شمالي ـ جنوبي(با ابعاد 3/36*416 متر) مقابل عمارت ميريزد.
دور تا دور استخر، در زمان شاه عباس اول گودالهايي براي قرار دادن شمع وجود داشته است كه هنگام تشريفات، آنها را روشن ميكردند و به همين مناسبت آن را حوض نور ميناميدند و به واسطه شيب زمين، آبشارهاي كوچك با كف سينه كبكي، در محل ريزش آب از يك سطح به سطح ديگر در محور اصلي وجود دارد.
باغ ديوانخانه به سال 1356 به شماره 1537در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و هم اكنون نيز شهرداري بهشهر در عمارت آن مستقر و محوطه، به پارك عمومي تغيير كاربري داده است.
4) آشنايي با باغ چشمهعمارت (حوضخانه )
در منتهياليه جنوب شرقي باغ، كوشكي مربع به ابعاد 22*26 متر، در دو طبقه با تزيينات گچبري و كاشيكاري واقع شدهاست. وسط اين عمارت، چشمهاي از دل زمين ميجوشيد كه در چهار سمت توسط جويهايي باغ را آبياري مي کرد.
در طبقه همكف چشمه طبيعي(مظهر آب) قرار گرفته، آب از اين مظهر از 4 طرف بنا خارج شده و به كانالي كه دور تا دور بنا وجود داشته، سرريز ميشده است.
در گذشته به دليل شيب زمين، سطح باغ تراسبندي شده و در امتداد محور اصلي آن، تعداد زيادي آبشارهاي كوچك به وجود آمده بود، كه آب با عبور از هر يك از آنها به حوضچه بعدي وارد ميشده و بجز حركت آب در محور اصلي جهت نمايش و زيبايي به مسيرهاي فرعي جهت آبياري باغها، مزارع و كشتزارهاي خارج از باغ هدايت ميشده است.
5) آشنايي با باغهاي اشرفالبلاد
مجموعه باغهاي اشرف از 6 باغ متصل به يكديگر كه با ديوارههاي سنگي از هم جدا ميشدند، احداث شده است.
اين باغها شامل باغ و عمارت چهلستون، باغ چشمه و باغ تپه در جنوب شرقي چهل ستون، باغهاي خلوت، باغ شمال و باغ صاحبالزمان در غرب چهلستون (كه در حال حاضر از آن باغها اثري ديده نميشود) است.
6) آشنايي با باغ چشمه علي (دامغان)
اين باغ شامل مجموعههايي چون: مسجد و حمام (جبهه غربي درياچه و نزديک به عمارت فتحعليشاهي)، باغ، استخر، کوشک فتحعليشاهي و ... ميباشد.
اين عمارت بر روي شالوده سنگي و در داخل يک درياچه طبيعي قرار گرفته، که به دوره فتحعليشاه قاجار مربوط ميشود.
در اطراف درياچه چشمههاي زيادي است که از آنها آب خارج مي شود و همين چشمه، آب شهر دامغان را تامين ميکند.
با توجه به شواهد تاريخي در گذشته به دليل وجود چندين مجراي آب در اين باغ به آن عالي بولاغ يا هزارچشمه ميگفتند.
7) آشنايي با باغ چشمه بلقيس چرام
اين باغ از شمال به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضي کشاورزي، از غرب به باغ جهاد کشاورزي(باغ عمران) و از شرق به اراضي کشاورزي و کوههاي همجوار محدود ميشود. چندين نهر فصلي و دايمي در اين دشت جريان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در اين منطقه کشت ميشود.
اين بنا به گفته اهل منطقه توسط زني به نام بلقيس حدود اواخر دوره ساساني و اوايل دوره اسلامي احداث گرديد. در سال 1327 مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام نمودند و در سال 1338 شخصي به نام اسکندر خان چرامي آن را خريداري شد و به گسترش آن اقدام نمود. چشمه بلقيس نام جديد روزگار ما براي باغي است كه مرحوم اسكندر خان چرامي در اطراف اين چشمه بر جاي باغي كه از ازمنه پيش از او، در اين محل وجود داشت توسيع و تجديد رونق نموده است.
مدتي هم اين باغ و يك آبادي كوچك نزديك آن در مكاتبات و اسناد و بعضي از سفرنامه ها به نام اسكندريه شهرت گرفته است... به نظر ميرسد اين باغ مربوط به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي ميباشد. اين باغ با مساحتي در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهايي چون 4 برج به ابعاد 70 *150 متر در ضلع غربي باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقي آن صخرهاي بزرگ به ارتفاع 20 متر تشکيل شده است. اين باغ در حال حاضر در تملک شهرداري ميباشد.
نظام آبياري اين باغ بر اساس فوران آب چشمههاي اصلي و چندين چشمة فرعي ميباشد که بوسيله نهرهاي کوچک و بزرگ متعددي در باغ جريان مييابد و آب مازاد آنها بوسيله جويي بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربي باغ واقع شده هدايت ميشود.
منبع:http://www.hamshahrionline.ir
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}