مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

همۀ ما می‌دانیم که سبزیجات بخش ضروری رژیم غذایی سالم هستند؛ اما گفتن اینکه هویج برای سلامتی چشم خوب است نمی‌تواند بچه‌ها را متقاعد کند که این ماده غذایی را بیشتر مصرف کنند.
خوشبختانه با چند استراتژی سرگرم کننده و موثر می‌توانید خوردن سبزیجات را برای کودکانتان جذاب‌تر کنید. طبق نظر کارشناسان، عادات غذایی در کودکان تا۱۰ سالگی شکل می‌گیرد. این راهکارها می‌توانند به شما در ایجاد عادت‌های سالم در کودکان کمک کنند.

1. سبزیجات را بیشتر در دسترس‌شان قرار دهید

مصرف میوه و سبزیجات را در وعده های غذایی روزانه افزایش دهید. این اقدام اولین و مهمترین راه برای این است که بتوانید کودکان را به خوردن میوه و سبزیجات تشویق کنید. میوه و سبزیجات متنوعی را برای آنها آماده کنید. تهیه میان وعده های سالم حاوی سبزیجاتی مانند هویج، کرفس، نخودفرنگی و دیگر سبزیجات مفید، راه خوبی برای ایجاد عادت های سالم تغذیه ای در کودکان است. همیشه در یخچال خود هویج ورقه شده، کاهوی خرد شده، خیار، بروکلی و میوه های شسته شده داشته باشید. زمانی که کودک شما درخواست غذا می‌کند، این سبزیجات و میوه‌ها را نیز به او پیشنهاد کنید.

2. در تهیه غذا از سبزیجات استفاده کنید

اگر نمی‌توانید کودکان‌تان را متقاعد به خوردن میوه و سبزی در وعده‌های غذایی کنید، می‌توانید این مواد غذایی سالم را بدون اینکه آنها بدانند به غذایی که مورد علاقه‌شان است، اضافه کنید. می‌توانید سبزیجات پخته را در وعدۀ صبحانه به املت آنها اضافه کنید.
کدوی سبز را در سس پاستای آنها رنده کرده و بپزید به طوری که آنها متوجه تغییری نشوند. اسفناج و هویج را به سس لازانیا اضافه کنید. سیب زمینی له شده، لوبیاها و... را می‌توانید به غذاها اضافه کنید یا به عنوان مثال در همبرگرهای گیاهی می‌توانید از این مواد استفاده کنید. حتی افرادی که به سختی غذاهای مختلف را می‌پذیرند، نمی توانند در برابر ماکارونی با پنیر و گوجه فرنگی و فلفل قرمز مقاومت کنند.

3. کودکان را درگیر کنید

درگیرکردن کودکان در تهیه و پخت غذا، یک راه بسیار خوب برای کمک به آنهاست تا بتوانند رژیم غذایی سالم را بپذیرند. اگر کودکان گزینه‌هایی برای انتخاب سبزیجات برای شام داشته باشند یا در آماده کردن آنها کمک کنند، بیشتر احتمال دارد که از این تجربه لذت ببرند و آن را بپذیرند. داشتن یک باغچۀ کوچک سبزیجات نیز می‌تواند آنها را به مصرف سبزیجات ترغیب کند. کاشتن سبزیجات و منتظر ماندن برای رشد این گیاهان و استفاده از آن‌ها در وعده های غذایی می‌تواند کودکان را برای مصرف مشتاق کند. لوبیا سبز، کاهو و تربچه به سرعت رشد می‌کنند و محصولات خوبی خواهند داشت. همچنین کودکان می‌توانند مسئول درست کردن ناهار خود باشند و تصمیم بگیرند که چه اسنک‌ها و غذاهایی را دوست دارند، بخورند.

4. سبزیجات را برای آنها جذاب کنید

اجازه دهید با آن روبرو شوند. اسفناج بخار پزشده ممکن است برای افرادی که اولین بار آن را استفاده می‌کنند، احساس بدی به همراه داشته باشد. زیبا ساختن ظاهر سبزیجات یکی از مهم ترین راهکارها برای بهبود عادات سالم غذایی است. خیلی سخت است که از کودکان بخواهید غذاهایی را امتحان کنند که ظاهر خوبی ندارند. کلم بروکلی را با تکه های پنیری که به صورت ستاره ای برش خورده‌اند، تزئین کنید، علاوه براین میوه‌ها نیز می‌توانند این سبزیجات ناآشنا را جذاب تر کنند. گاهی برش سبزیجات می‌تواند ظاهر آنها را جذاب تر کند. به عنوان مثال هویج و خیار می‌تواند به صورت گل برش زده شوند.
این چهار استراتژی به شما کمک می‌کند که بتوانید عادت‌های سالم تغذیه ای را در کودکانتان ایجاد کنید. پس سعی کنید آنها را امتحان کرده و نتایج آن را در کودکان تان ببینید.