مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

وعده‌هایی سبک مصرف کنید

بدن شما با کمک آنچه می‌خورید انرژی لازم برای انجام کارهای مختلف را به دست می‌آورد، بنابراین سعی کنید بهترین مواد غذایی را مصرف کنید.
بعلاوه زمان غذا خوردن نیز می‌تواند بر خلق‌وخوی شما تأثیر بگذارد. آیا تا به حال توجه کرده‌اید که پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین، احساس سستی و بی‌حالی می‌کنید؟ دلیل این احساس این است که بدن بیشتر انرژی خود را صرف هضم غذا می‌کند و برای عملکردهای دیگر بدن انرژی کافی ندارد. بنابراین بهتر است تعداد وعده‌های غذایی بیشتری داشته باشید و غذایی سبک‌تر میل کنید. با این کار بدن شما همواره انرژی کافی در اختیار دارد و وزن بدن نیز به اندازه متناسب خواهد رسید.

از غذاهای فراوری‌شده اجتناب کنید

گرچه خوردن یک چیزبرگر یا سیب‌زمینی سرخ کرده ممکن است برای شما آرامش‌بخش باشد و از آن لذت بسیاری ببرید، اما تنها کاری که این‌همه چربی انجام می‌دهد رفع گرسنگی است. غذاهای فراوری‌ شده مانند غذاهای کنسرو شده، شکلات‌ها و بیشتر مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، سرشار از سدیم و مواد نگه‌دارنده هستند و نه تهان می‌توانند باعث سستی شما شوند؛ بلکه برای سلامت کلی بدن هم مناسب نیستند.

غذاهای تازه بخورید

هر چه مواد غذایی تازه‌تر باشند، حاوی مواد مغذی بیشتری خواهند بود. مواد غذایی تازه، برخلاف غذاهای فراوری‌شده سرشار از مواد مغذی هستند. میوه‌ها و سبزیجات فصل، که به طور طبیعی رسیده‌اند می‌توانند بهترین انتخاب‌های شما باشند. فراموش نکنید که آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

از مصرف کافئین پرهیز کنید

ممکن است عجیب به نظر برسد اما کافئین می‌تواند شما را خسته کند. اولین جرعه ممکن است به شما احساس سرخوشی بدهد، اما سپس انرژی شما را تخلیه می‌کند. قطع مصرف کافئین می‌تواند سطح انرژی شما را تثبیت کرده و باعث شود احساس بهتری پیدا کنید.
اگر احتیاج دارید روزانه از کافئین استفاده کنید، میزان مصرف خود را کاهش دهید. به جای نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا که سرشار از قند هستند، از قهوه سیاه استفاده کنید.

پروتئین‌های کم‌چربی

گوشت قرمز چربی‌دار، چربی اشباع‌شده فراوانی را به رژیم غذایی شما می‌افزاید. گوشت‌های کم‌چربی، مثل مرغ و ماهی، پروتئین با کیفیت و چربی کمتری دارند. ماهی‌هایی مثل سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای قلب مفید است.

قندها و نشاسته ساده

کربوهیدرات‌های تصفیه شده همچون قند و آرد سفید درست مثل غذاهای فراوری‌شده ارزش غذایی ندارند. غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی غلات سبوس‌دار و کربوهیدرات‌های پیچیده باشند تا فیبر بیشتری به رژیم غذایی شما بیفزایند.

آجیل

آجیل یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع خستگی و گرسنگی است. آجیل‌های پرانرژی عبارت‌اند از: بادام، کاشو (بادام هندی)، فندق و گردو. خوردن آجیل خام و بو نداده بیشترین میزان انرژی را برای بدن تأمین می‌کند. آن‌ها را می‌توانید به عنوان یک میان وعده مفید مصرف کنید.

آب

نوشیدن آب آشامیدنی ساده‌ترین راه‌ آب‌رسانی به بدن است. لازم نیست دقیقاً هشت لیوان در روز آب بیاشامید اما اگر نوشیدن آب را جایگزین مصرف نوشابه‌های گازدار، قهوه، و نوشیدنی‌های دیگر کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

مکمل‌های غذایی

اگر رژیم غذایی شما مواد مورد نیاز بدنتان را کاملاً تأمین نمی‌کند بهتر است روزانه از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید. با یک متخصص تغذیه یا هومیوپاتی مشورت کنید تا مکمل‌های مورد نیاز شما را تجویز کند. بدون نظر پزشک اقدام به مصرف مکمل‌ها نکنید. مصرف بیش از حد مکمل‌ها هم می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.