مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
ضربان، سرعتی که قلب شما در آن می‌تپد را نشان می دهد؛ بنابراین ضربان قلب طبیعی نشان می دهد که قلب شما به درستی کار می کند، که این نشانه ای از سلامتی است.
در رشته پزشکی، ضربان به عنوان انبساط و انقباضی یکنواخت از شریان های مربوط به هر ضربه از قلب تعریف شده است. به عبارت ساده، سرعتی که در آن قلب انسان می تپد. ضربان قلب یک فرد می تواند ارزیابی سریعی از سلامتی وی را تسهیل بخشد، بنابراین از آن به طور گسترده ای به عنوان ابزار تشخیصی توسط متخصصان پزشکی استفاده می-شود. زمانی که در حال استراحت به سر می برید، سرعت تپش قلبتان، ضربان قلب طبیعی شما به شمار می رود، و با هر ضربه در دقیقه اندازه گیری می گردد.
سرعت ضربان قلب برای بزرگسالان و کودکان
ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربه در هر دقیقه، به عنوان ضربان قلب طبیعی در نظر گرفته شده است، اما، باید چند مورد را در نظر داشت که در این قاعده استثناء هستند. در حالی که یک ورزشکار حرفه ای سرعت ضربان قلبی با 40 ضربه در هر دقیقه دارد، در یک نوزاد این مورد می تواند بالای 180 تا 190 ضربه در دقیقه باشد. ضربان قلب پایین در میزان قابل قبول، ضربان قلب ایده آل در نظر گرفته شده است، همانگونه که آن را به عنوان شاخص عملکرد صحیح قلب و تناسب قلبی و عروقی دانسته اند. در هر حال، افت پایین تر از حد نرمال می تواند دلیلی برای نگرانی باشد. وقتی ضربان قلب، کمتر از حد طبیعی باشد، وضعیت به برادی کاردی اشاره دارد، و زمانی که بیشتر از حد طبیعی باشد به تاکی کاردی اشاره دارد.
ضربان قلب یک فرد توسط چندین عامل تحت تأثیر قرار می گیرد؛ که برجسته ترین آن ها سن، جنسیت، وزن، احساسات، دارو و در نهایت سطح فعالیت می‌باشند. فعالیت هایی که فرد در آن ها زیاده روی می کند، می تواند ضربان قلب شخص را در مدت زمانی کوتاه تغییر دهد. این مورد می تواند زمانی که فرد خوابیده است، به 40 ضربه در هر دقیقه کاهش پیدا کند، و زمانی که فرد در حال ورزش کردن است یا در برخی از فعالیت های شدید فیزیکی زیاده روی می کند، می تواند به 150 تا 200 ضربه در دقیقه هم برسد.

زنان

مردان

80-72 ضربه در دقیقه

75-68 ضربه در دقیقه

به غیر از جنسیت، سن و وزن نیز نقش مهمی در تعیین ضربان قلب فرد ایفا می کنند. یک زن جوان در مقایسه با یک بانوی پیر، به احتمال زیاد دارای ضربان قلب بالاتری خواهد بود. به طور مشابه، یک فرد دارای اضافه وزن، به احتمال زیاد در مقایسه با یک فرد متوسط از ضربان قلب بالاتری برخوردار است.

نوزادان شیرخوار

نوزادان تازه متولد شده

160 80 ضربه در دقیقه

190 70 ضربه در دقیقه

3 4 ساله

1 2 ساله

120 80 ضربه در دقیقه

130 80 ضربه در دقیقه

7 9 ساله

5 6 ساله

110 70 ضربه در دقیقه

115 75 ضربه در دقیقه

10 ساله و بالاتر

 

100 60 ضربه در دقیقه

 

ضربان قلب بالا در کودکان را می توان به این حقیقت نسبت داد که از آن جا که آن ها در حالت رشد به سر می برند به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. همان طور که آن ها رشد می کنند، این ضربان شروع به کاهش می کند، تا زمانی که به سن 10 سالگی برسند و با میانگین ضربان قلبی حدود 80 – 68 ضربه در دقیقه به جرگه ی بزرگسالان بپیوندند.

چگونه می توانید ضربان قلبتان را بررسی کنید؟

می توانید ضربان قلب خود را این گونه بررسی کنید که انگشت اشاره، وسط و یا انگشت حلقه خود را بر روی یکی از جاهایی که شریان در جهت مخالف استخوان فشرده شده است، قرار داده و به آرامی فشار دهید. ضربان خون را زیر انگشت خود احساس خواهید کرد. اگر در پیدا کردن محل نبض خود مشکل دارید فقط می توانید نوک انگشت خود را در اطراف آن محدوده حرکت دهید تا آن محل را بیابید. مکان های خاصی در بدن وجود دارد که می توان آسانتر ضربان را پیدا کرد این مکان ها عبارتند از: مج دست و گردن که بهترین مثال برای این مورد می باشند.
بررسی کردن ضربان در مچ بررسی کردن ضربان در گردن
 مچ یا شریان رادیال
 گردن یا شریان کاروتید
 داخل آرنج یا شریان براکیال
 پشت زانو یا شریان پوپلیتال
 مفصل مچ پا یا شریان تیبیال خلفی
یک راه مناسب برای تشخیص ضربان قلب در هر دقیقه این است که به مدت 10 ثانیه ضربان را بشمارید، و آن را در 6 ضرب کنید. اگر عدد 12 ضربه در 10 ثانیه را به دست آوردید، باید عدد 12 را در 6 ضرب کنید. در این مورد، ضربان قلب شما 72 ضربه در دقیقه خـواهد بود. اگر نمی خواهید از این طریق عمل کنید، یک راه ساده تر این است که یک پالس متر الکترونیکی بخرید. این دستگاه به سادگی به دور مچ دست بسته می شود، و ضربان نبض شما بر روی صفحه نمایش دیجیتالی نمایش داده خواهد شد.
وقتی فردی در حالت استراحت به سر می برد، ضربان قلب بیش از 95 ضربه در دقیقه، غیر عادی محسوب می شود. این مورد می تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد که این موارد عبارتند از: تب بالا و اضطراب. این می تواند نشانه ای از چند مشکل در سلامتی فرد باشد، و در نتیجه نباید سرسری گرفته شود؛ به خصوص اگر با علائمی مانند استفراغ یا سردردهای مکرر توأم باشد.
در حالی که بررسی ضربان قلب یک فرد می تواند در تشخیص مشکلات خاصی در سلامتی وی مؤثر باشد، اما به هیچ وجه نباید به تنهایی معیار تشخیص در نظر گرفته شود. یک فرد باید بداند که این تنها روش اولیه است که تنها می-تواند در طول تشخیص های اولیه در دسترس قرار گیرد.