مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

در طب سنتی یا گیاهی، از سیر جهت رفع عفونت سینوس به عنوان یک روش درمانی قابل اعتماد تعریف زیادی می‌شود. در حالی که استفاده از سیر خام بهترین نتایج را به همراه دارد، پودر سیر و آب آن نیز می‌توانند جهت درمان عفونت سینوسی و علائم مرتبط با آن بکار برده شوند.
عفونت سینوس‌های پارانازال یا سینوزیت عمدتاً ناشی از باکتری بوده بطوریکه منجر به بروز التهاب، گرفتگی، سردرد و فشار می‌شود. اما علائم التهاب سینوس به دلیل عفونت ویروسی، عفونت قارچی و آلرژی نیز آشکار می‌شوند. شیوه‌ی درمانی متداول سینوزیت مصرف آنتی بیوتیک است. مسئله‌ی نگران کننده در خصوص این شیوه‌ی درمانی ضد باکتریایی، افزایش خطر ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک است. بخواهیم خوشبینانه به این موضوع بنگریم بایستی بگوییم که پیروی از درمانهای خانگی و استفاده از سیر جهت رفع عفونت سینوسی، راه‌های مؤثر درمان سینوزیت به حساب می‌آیند.
همگی ما با چگونگی استفاده از سیر در آشپزی و طب سنتی آشنایی داریم. در واقع استفاده از سیر خام اغلب به عنوان بهترین درمان خانگی عفونت سینوسی مورد استناد قرار می‌گیرد. سیر به صورت خام و به شکل خمیر یا رب، آبِ سیر، پودر و یا کپسول در دسترس ما قرار دارد. سیر علائم التهابی را به حداقل رسانده، سیستم ایمنی را تقویت ساخته و عفونت را بدون ایجاد عوارض جانبی از بین می‌برد. این خواص درمانی به مواد فعال موجود در سیر نسبت داده می‌شود. پیش از آنکه در خصوص استفاده از سیر جهت رفع سینوزیت صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا عمل درمانی این گیاه پیازی را مورد بررسی قرار دهیم.

خواص درمانی سیر

این حبه‌های سفید رنگ با بوی تند از خواص ضد باکتریایی قوی برخوردارند. طبق مطالعات صورت گرفته بر روی فوائد سیر در سلامت، مشخص شده است که سیر حاوی آلین، اسکوردینین و سایر ترکیبات فعالی بوده که این حبه‌ی تند را به یک گیاه درمانی چندین بیماری بدل ساخته است. آلین، فرم مشتق شده از ترکیب سولفور یعنی آلیسین است که بوی خاص سیر را به آن می‌بخشد. این ماده به مبارزه علیه باکتریها و قارچهایی که مسبب بروز عفونت سینوس هستند، کمک می‌کند. از سوی دیگر، اسکوردینین سیستم ایمنی را تقویت ساخته و از رشد غیر طبیعی سلول جلوگیری می‌کند.
استفاده از سیر جهت درمان عفونت سینوسی
بنابراین چه میزان سیر بایستی جهت درمان سینوزیت مورد استفاده قرار گیرد؟ اطلاعات مشخصی در خصوص میزان توصیه شده از سیر جهت درمان عفونت سینوسی وجود ندارد. اما مصرف 3 تا 5 حبه سیر در روز و تا 10 روز بی ضرر بوده و اشکالی ندارد. به منظور استفاده از سیر جهت اهداف درمانی، آن را پس از پوست کندن، به شکل خام استفاده می‌کنند. جهت افزایش طعم آن می‌توانید حبه‌های تازه پوست کنده شده را له کرده و چند قطره روغن زیتون و مقدار کمی نمک به آن بیافزایید. یا غیر از آن حبه‌های خرد یا آسیاب شده‌ی سیر را به شکل خمیر یا رب درآورده و با غذای معمول خود میل کنید. این کار زمان بهبودی عفونت سینوس را سرعت می‌بخشد.
شیوه‌ی دیگر استفاده از سیر خام افزودن آن به آب داغ و استنشاق بخار برخاسته از آن است. برای این منظور، ابتدا حبه‌های (تازه پوست کنده شده) را خرد کرده و سپس آنها را درون کاسه آب داغ به مدت چند دقیقه بریزید. آنگاه شعله‌ی زیر کاسه را کم کرده و سعی کنید با تنفس عمیق، بخار آن را استنشاق کنید. عملکرد بخار داغ باز کردن سینوسهای مسدود شده و تخلیه‌ی مخاط است، در حالی که سیر به از بین بردن عفونتهای باکتریایی و قارچی کمک می‌کند. برای بدست آوردن نتایج فوری، استنشاق بخار سیر بایستی 2 تا 3 مرتبه در روز انجام شود.
نوشیدن آب سیر نیز نکته‌ی مؤثر جهت مبارزه با علائم عفونت سینوسی به حساب می‌آید. برای کسانی که قادر به تحمل بوی قوی سیر نیستند، استفاده از کپسولهای ژلی بدون بو تهیه شده از عصاره سیر پیشنهاد خوبی خواهد بود. این کپسولها جهت فرونشاندن سینوزیت، بیماریهای دستگاه تنفس و مشکلات قلبی عروقی تنظیم و فرموله شده‌اند.‌ اطمینان حاصل کنید که کپسول‌ها را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید. میزان و دوز پیشنهادی دو کپسول در روز است و تا زمان از بین رفتن کامل عفونت موجود در سینوسها، آن را ادامه دهید. با این حال سعی کنید تا آنجا که امکان دارد حبه‌های سیر خام را جهت درمان سینوزیت مورد استفاده قرار دهید.
علاوه بر مصرف سیر، درمانهای طبیعی مؤثر جهت رفع عفونت سینوس، نوشیدن مقدار زیادی آب، استفاده از سرکه سیب و درمان از طریق استنشاق بخار را شامل می‌شوند. به خاطر داشته باشید که استفاده از سیر به عنوان درمان خانگی عفونت سینوس مناسب افرادی است که نسبت به سیر آلرژی ندارند. در حالی که بروز پاسخهای آلرژیک نسبت به سیر بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد، اما از هر 1500 نفر آمریکایی یک نفر دچار این واکنشهای آلرژیک می‌شود. در صورتی که سابقه‌ی پزشکی شما نشان می‌دهد که نسبت به سیر دارای آلرژی هستید، با پزشک خود مشورت کرده و درمانهای جایگزین را جهت رفع عفونتهای سینوس امتحان کنید.