مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

پوست موز منبعی غنی از مواد مغذی است. بنابراین، مرتبه‌ی بعد که موز می‌خورید، از دور ریختن پوست آن خودداری کنید. این مقاله فهرستی از کاربردهای پوست موز را در اختیارتان قرار می‌دهد.
موز و موز سبز متعلق به Musa یعنی از جنسی است که 70 گونه را شامل می‌شود. موز سرشار از مواد مغذی است. طبق گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا، 100 گرم موز، 91ر74 گرم آب، 89 کیلوکاری انرژی، 09ر1 گرم پروتئین، 33ر0 گرم چربی، 84ر22 گرم کربوهیدرات، 6ر2 گرم مجموع فیبر خوراکی، و 23ر12 گرم قند را تأمین می‌سازد. موز منبعی بسیار غنی از پتاسیم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم، فسفر، فولات، ویتامین A و ویتامین C است. موز نه تنها میوه‌ای مغذی است، حتی پوست آن که به دور می‌اندازیم حاوی فیتونوترینت یا مواد مغذی گیاهی است.

موارد استفاده‌ی پوست موز

 پوست موز حاوی اسیدهای چرب بوده که در واقع جداسازی شده و در لوسیونی تحت عنوان (لوسیون اکسورکس Exorex) بکار رفته است و استفاده از آن به نوبه‌ خود جهت درمان اگزما و پسوریازیس توصیه می‌شود. اعتقاد بر این است که مالیدن پوست موز بر روی ناحیه‌‌‌ی متأثر مفید فایده است. با این حال، بهتر است که پیش از امتحان این درمان با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید.
 پوست موز حاوی نوعی اسید آمینه بنام تریپتوفان است که توسط بدن جهت سنتز سروتونین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که خلق و خوی، اشتها، خواب، و حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برخی کشورها، پوست موز در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان این گونه استنباط نمود که مصرف پوست موز ممکن است موجب بهبود خلق و خوی شما گردد. با این حال، توصیه می‌شود که پیش از انجام این کار با پزشک خود مشورت نمایید.
 این اعتقاد وجود دارد که آرام مالیدن قسمت داخلی پوست موز بر روی پوست متأثر از آکنه ممکن است مفید باشد. بهتر آن است که این کار را در شب و پیش از رفتن به رختخواب انجام دهید.
 علائمی مانند خارش، قرمزی و التهاب ناشی از تماس با پیچک سمی، ممکن است با استفاده از داخل پوست موز بر روی آن ناحیه از پوست رفع شود.
 گروهی بر این باورند که مالیدن هر شب قسمت داخلی پوست بر روی زگیل به مدت 7 تا 10 روز می‌تواند مفید باشد.
 به منظور داشتن پوستی زیبا و نرم، درون پوست موز را پیش از رفتن به رختخواب بر روی صورت بمالید. یک شب بر روی پوست نگه داشته و صبح روز بعد با آب گرم آن را بشویید.
 چنانچه دچار خارش پوست شده‌اید، در این صورت پوست موز را بر روی ناحیه‌ی متأثر نوار پیچ کرده و یک شب آن را گذاشته بماند. مواد شیمیایی موجود در پوست به رفع احساس خارش کمک خواهند کرد.
 بعضی افراد مدعی بوده که مالیدن مرتب داخل پوست موز بر روی دندان به مدت حداقل دو هفته می‌تواند به سفید شدن آن کمک کند. پوست را بایستی به صورت حرکات دورانی بر روی دندانها مالید.
 چنانچه پوستتان به دلیل نیش پشه دچار سوزش و تحریک شده است، قسمت داخلی پوست موز را بر روی آن ناحیه بمالید.
 پوست موز همچنین می‌تواند به منظور در آوردن تراشه موجود در پوست بکار رود. پوست موز (قسمت داخلی) را بر روی ناحیه‌ی مورد نظر بپیچید. این کار به رفع احساس وجود جسمی تیز در پوست کمک خواهد کرد و یا آن را بیرون می‌آورد.
 بجای استفاده از محصولات مبتنی بر مواد شیمیایی جهت براق ساختن ظروف نقره، از پوست موز بر روی آنها استفاده کنید. هرچند بهتر است پیش از این کار قسمت کوچکی از ظرف را با این روش امتحان کنید.
 پوست موز سرشار از پتاسیم و فسفر بوده و می‌تواند به منظور کود گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.
در پایان این نتیجه حاصل می‌شود که پوست موز را به دور نیاندازید. اگر نمی‌خواهید آن را بر روی پوست خود استفاده کنید، حداقل می‌توانید آن را به کود اضافه کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.