مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

میوه‌ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات مختلف دیگری هستند که به انجام صحیح عملکرد بدن کمک می‌کنند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد انواع میوه‌های مغذی فراهم ساخته است.
مواد غذایی سرشار از چربی‌های بد، قند و مواد شیمیایی، به طور مستقیم با بسیاری از احساسات و عواطف منفی در ارتباطند، در حالی که مواد غذایی طبیعی سرشار از مواد مغذی می‌باشند؛ مواد غذایی همچون میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات به بیشتر شدن انرژی و احساسات مثبت کمک می‌کنند ـ ماریلو هِنِر
میوه‌ها سرشار از ویتامین A، C، آنتی اکسیدان و مواد معدنی مختلف می‌باشند. آنها به جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی مختلف، کنترل فشار خون بالا، و انوع مختلف سرطان کمک می‌کنند. میوه را می‌توان به شکل سالاد، دسر، و حتی به صورت پخته مصرف نمود. تمام میوه‌ها برای سلامتی مفید بوده و مصرف آنها خطر بروز بسیاری از بیماریها را کاهش می‌دهد.
فوائد سلامتی بخش 10 میوه‌ی مغذی برتر
* جداولی که در ادامه آورده شده‌اند ارزش غذایی 100 گرم میوه را نشان می‌دهند. این اطلاعات بر اساس داده‌های ارائه شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (USDA) تدوین شده است.

آوکادو

آوکادو میوه‌ی بومی مکزیک و جنوب آمریکا بوده و به عنوان یکی از مغذی‌ترین میوه‌های جهان در نظر گرفته می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین B، E، و K است. و دارای محتوای پروتئینی بالایی است بطوریکه آن را به جایگزین مناسب گوشت در رژیمهای گیاهخواری محض بدل ساخته، اما بایستی در حد اعتدال مصرف شود. این میوه به پایین آوردن سطوح کلسترول کمک کرده و از بدن در برابر ابتلاء به بیماریهای قلبی محافظت می‌کند.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

240

8ر12 گرم

22 گرم

727 میلی‌گرم

انار

یک لیوان آب انار 16% نیاز روزانه ویتامین C یک فرد بالغ را تأمین می‌سازد. همچنین منبع خوبی از ویتامین B و پتاسیم است. این میوه به پایین آوردن فشار خون کمک کرده، سلامت دندان و دهان را حفظ کرده و از شدت اسهال می‌کاهد.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

83

70ر18 گرم

17ر1 گرم

236 میلی‌گرم

گواوا (Guava)

گواوا میوه‌ی بسیار مغذی است که سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین A و C، منگنز، فولیک اسید و پتاسیم می‌باشد. یک عدد گواوا حاوی حدوداً چهار برابر ویتامین C بیشتر نسبت به پرتقال است. این میوه برای پوست مفید بوده و دارای خواص ضد باکتریایی است و به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می‌کند.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

70

16 گرم

1 گرم

460 میلی‌گرم

کیوی

کیوی به خاطر ظاهر غیر عادی و طعم شیرین و در عین حال تند خود از سایر میوه‌ها متمایز است. این میوه منبعی عالی از ویتامین C و E بوده و پوست قابل خوردن آن منبع خوبی از فیبرهای خوراکی به شمار می‌رود. کیوی به عنوان رقیق کننده خون عمل کرده و به آسم کمک می‌کند. این میوه خصوصاً برای کودکان کم سن سلامتی بخش است.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

61

66ر14 گرم

52ر0 گرم

312 میلی‌گرم

گریپ فروت

گریپ فروت به عنوان عضوی از خانواده مرکبات، خواص درمانی مختلفی را دارا می‌باشد. این میوه به دلیل کمک به کاهش وزن و پایین آوردن سطح کلسترول در بدن ما شناخته شده است. گریپ فروت سرشار از فولیک اسید و پتاسیم بوده که از قلب شما محافظت کرده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. این میوه سرشار از فیبر بوده و از محتوای کالری پایینی برخوردار است.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

32

8 گرم

0 گرم

139 میلی‌گرم

هندوانه

هندوانه منبعی غنی از لیکوپن بوده، که موجب کاهش خطر ابتلاء به انواع سرطان می‌شود. این میوه منبع خوبی از ویتامین B، A و C همچنین فیبر است. و عاری از چربی و کلسترول می‌باشد.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

30

70ر818 گرم

2ر0 گرم

112 میلی‌گرم

توت فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از ویتامین C وE ، پتاسیم، و لوتئین است که بینایی را بهبود می‌بخشد. انواع توت همچنین معروف بوده که به جلوگیری از بروز سرطان و عفونتهای مثانه کمک می‌کنند. آنها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان می‌باشند.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

33

8 گرم

3ر0 گرم

153 میلی‌گرم

بلوبری

بلوبری منبع غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. یک فنجان از این میوه حدود 14٪ میزان فیبر مصرفی توصیه شده روزانه را فراهم می‌سازد. این میوه همچنین منبع خوبی از منگنز بوده که به تکامل استخوان و تبدیل کربوهیدرات و چربی به انرژی کمک می‌کند.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

57

14 گرم

3ر0 گرم

77 میلی‌گرم

انبه

انبه که پادشاه میوه‌ها می‌باشد حاوی ویتامین A، B، C، E، K و مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است. وجود اسید گالیک در انبه از این میوه پاک کننده‌ی خون بزرگی می‌سازد. انبه همچنین انرژی را تجدید ساخته و برای پوست مفید است.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

60

15 گرم

4ر0 گرم

168 میلی‌گرم

سیب

سیب به کنترل قند خون کمک کرده و به عنوان داروی خوب ضد افسردگی عمل می‌کند. این میوه سطح کلسترول را کاهش داده، از اینرو در کاهش وزن مفید است. همچنین خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد. پوست این میوه حاوی کوئرستین بوده که از ما در برابر ابتلاء به بیماری آلزایمر محافظت می‌کند.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

52

14 گرم

2ر0 گرم

107 میلی‌گرم

پاپایا

میوه‌ی پاپایا به عمل هضم کمک کرده و بنابراین در کاهش وزن مفید است. این میوه منبع طبیعی از مواد مغذی همچون ویتامین A، C، E و پتاسیم است. پاپایا به بهبود بینایی کمک می‌کند. افراد سیگاری بایستی این میوه را وارد رژیم غذایی خود سازند، به این دلیل که کشیدن سیگار موجب کمبود ویتامین A شده و پاپایا به تجدید آن کمک می‌کند.

کالری

کربوهیدرات

چربی و اسیدهای چرب

پتاسیم

43

11 گرم

3ر0 گرم

182 میلی‌گرم

میوه راهی مفرح و خوشایند جهت وارد نمودن مواد مغذی به رژیم غذایی کودک است به این دلیل که اکثر کودکان خوردن میوه را به سبزیجات ترجیح می‌دهند. تمامی میوه‌ها مغذی بوده بنابراین انواع زیادی از آنها را خورده و تنها به یک نوع بسنده نکنید. همچنین سعی کرده یک هفته در میان یک میوه‌ی جدید مصرف کنید، به این دلیل که هر میوه از فوائد سلامتی بخش متفاوتی برخوردار است. برای تنوع، سعی کنید سالاد میوه تهیه کنید. میوه‌ی خرد شده، پوست کنده و یا به طور کامل آب نباتی طبیعی به حساب آمده که سرشار از مواد مغذی می‌باشد.