نكاتی درباره نگهداری مرباهای خانگی





هنوز هم خیلی از خانمها ترجیح می دهند به جای خریدن "مربا"های آماده از مغازه ها و سوپر ماركتها، خودشان در منزل با استفاده از انواع میوه های فصل اقدام به تهیه مربا كنند. به همین دلیل نیز آنها با صرف وقت و زحمت و تلاش فراوان به پختن مرباهای مختلفی نظیر آلبالو، گیلاس، زردآلو، توت فرنگی، شاه توت، انجیر، سیب، به، هویج، كیوی و...
می پردازند. تهیه مربا در منزل نه تنها به علت عدم استفاده از مواد افزودنی سالمتر است بلكه از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه تر می باشد، به خصوص كه بعضی از خانواده ها در منزل مسكونی یا باغچه خود درخت میوه دارند و نیازی به خرید میوه ندارند، لذا تهیه مربا از به هدر رفتن میوه های درختانشان هم جلوگیری می كند.

استفاده از میوه های سالم

آنچه در طبخ مربا باید مورد توجه قرار گیرد، سالم بودن میوه است چون از میوه كپك زده، پوسیده و یا له شده مربای مرغوبی به دست نمی آید. با این حال خیلی از خانمها از اینكه پس از مدت كوتاهی مربای تولیدی كپك یا شكرك می زند، گله مندند. یكی از دلایل این مسأله به انتخاب نوع ظرف و بسته نشدن دقیق آن برمی گردد. دلیل بعدی می تواند مربوط به غلیظ بودن بیش از حد شیره مربا یا زیاد و یا كم غلظت بودن شیره باشد (یعنی مربا قوام پیدا نكرده یا جانیفتاده است.) در هر صورت باید دقت كرد كه بعد از پركردن ظرف مربا حتماً روی مواد تا نزدیك در ظرف شیره داشته باشد تا از خشك شدن و یا فساد مواد مربا جلوگیری به عمل آید.
ظروف مناسب كدامند؟ نكته قابل توجه دیگر اینكه ظرف مناسب برای نگهداری مربا باید از جنس شیشه ای یا پیركس باشد. بعضی از خانمها مربا را برای مدت طولانی در ظروف پلاستیكی نگهداری می كنند كه این امر هم می تواند در فساد مربا مؤثر باشد، زیرا ظروف پلاستیك هر چند كاملاً تمیز شسته شوند باز هم در خود آثاری از مواد قبلی را كه در آنها نگهداری شده است، حفظ می كنند و این امر بر كیفیت و طعم مربا اثر می گذارد. توجه داشته باشید كه قبل از ریختن مربا در درون شیشه ها باید از تمیز و خشك بودن آنها اطمینان حاصل كرد. در شیشه ها نیز باید سالم بوده، محكم بسته شوند تا هوا به داخل ظرف نرود. استفاده از كاغذ آلومینیوم یا شمعی
یكی از روشهای مطلوب برای بستن در شیشه های مربا استفاده از كاغذ آلومینیوم (فویل) موجود در بازار است؛ البته كاغذ شمعی هم برای پوشاندن در شیشه مربا مناسب است. برای درست كردن كاغذ شمعی می توانید، كاغذ معمولی تمیزی را درون مقداری شیر فرو ببرید، سپس بگذارید خشك شود بعد آن را به اندازه مناسب در شیشه مربا ببرید و بعد روی آن در شیشه مربا را بگذارید و محكم كنید.
گذاشتن فویل آلومینیوم یا كاغذ شمعی این مزیت را نیز دارد كه علاوه بر جلوگیری از نفوذ هوا، از نفوذ آب یا زنگ زدگی در فلزی بعضی از شیشه ها و یا بوی موجود در برخی از درهای پلاستیكی به مربا جلوگیری می كند. نكته آخر اینكه اگر كاغذ آلومینیومی در اختیار شما نباشد می توانید از بسته های آلومینیومی آب میوه مصرف شده استفاده كنید، به این ترتیب كه بسته را از یك طرف قیچی كنید، سپس آن را خوب بشویید و خشك كنید، سپس به اندازه دور در شیشه مربا ببرید (كمی بزرگتر ببرید تا بتوانید در شیشه آن را محكم كنید.)
منبع: روزنامه قدس