خشونت در عصر ظهور
خشونت در عصر ظهور
خشونت در عصر ظهور
نويسنده:خلیل منتظر قائم
با توجه به روايتهايي كه در زمينه جنگها و نبردهاي عصر ظهور و برخورد قاطعانه امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)با ستمكاران و گردنكشان دوران وارد شده است، اين پرسش يا ابهام در ذهن برخي به وجود آمده كه چگونه قيامي كه با هدف عدالت گستري آغاز شده است، ميتواند همراه با خشونت و خونريزي باشد؟
براي پاسخ به اين پرسش، لازم است نكاتي را به عنوان مقدمه يادآور شويم.
1. شبيهترين مردم به رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)
در روايات متعددي بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدي(علیه السلام)، شبيهترين مردم به رسول خدا(ص) چه از نظر چهره و شمايل ظاهري و چه از نظر خلق و خو و رفتار است. از جمله در روايتي كه از پيامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم)نقل شده است، ميخوانيم:
نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين(علیه السلام)) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدي است. او شبيهترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است1...
در روايت ديگري، وقتي راوي از امام محمدباقر (علیه السلام)ميپرسد: «وقتي قائم به پا خيزد، با مردم چگونه رفتار ميكند؟» آن حضرت پاسخ ميدهد: «آنگونه كه رسول خدا ـ كه درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ رفتار ميكردند تا زماني اسلام آشكار و فراگير شود». راوي دوباره ميپرسد: «سيره رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)چگونه بود؟» و امام پاسخ ميدهد:
آنچه مربوط به جاهليت بود نابود ساخت و با عدالت به مردم روي نمود....2
امام حسن عسكري(علیه السلام)نيز فرزند خود را شبيهترين مردم به رسول خدا(ص) معرفي ميكند:
خدا را سپاس ميگويم كه مرا از دنيا نبرد تا اينكه جانشينم را به من نشان داد. او شبيهترين مردم به رسول خدا ـ درود خدا بر او و خاندانش باد ـ است....3
همه ما ميدانيم كه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)چنان مهربان بود كه حتي حاضر نشد دشمنان خود را نفرين كند. اين ويژگي رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)در قرآن كريم نيز ستايش شده است و خداوند ميفرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها چنين خوشخوي و مهربان هستي. اگر تندخو و سخت دل بودي، از گرد تو پراكنده ميشدند.4
در جاي ديگر نيز ميفرمايد:
هر آينه پيامبري از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج ميدهد، بر او گران ميآيد. سخت به شما دل بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.5
بنا براين، نسبت دادن خشونت و سنگدلي به شبيهترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمةللعالمين(صلی الله علیه وآله وسلم)هرگز شايسته نيست.
2. قاطعيت لازمة گسترش عدالت
چنان كه ميدانيم، امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)با هدف گسترش ايمان، عدالت و معنويت و از بين بردن همه مظاهر كفر، ستم و فساد، قيام جهاني خود را آغاز ميكند. طبيعي است نهضتي كه با اين اهداف آغاز شود، با مقاومت و مانعتراشي سران كفر و ستم و مروجان فرهنگ فساد و تباهي روبهرو ميشود. بنا براين، امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)براي پيشبرد اهداف خود چارهاي جز جنگيدن و درگير شدن با سران جبهه كفر و استكبار و برخورد قاطع با كساني كه مانع قيام عدالت گستر ايشان هستند، ندارد. با اين حال، آن حضرت در نبردهاي خود هرگز خون بي گناهي را بر زمين نميريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت ميگيرد كه: مسلماني را دشنام ندهند؛ خون كسي را به ناحق نريزند؛ به آبروي كسي آسيب نزنند؛ به خانه كسي آسيب نزنند؛ به خانه كسي هجوم نبرند؛ كسي را به ناحق نزنند و... .6
به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات ميخوانيم پس از ظهور، همه ساكنان زمين از امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)خشنودند و به او عشق ميورزند: شما را به مهدي، مردي از قريش بشارت ميدهم كه ساكنان آسمان و زمين از خلافت و فرمانروايي او خشنودند.7
براي پاسخ به اين پرسش، لازم است نكاتي را به عنوان مقدمه يادآور شويم.
1. شبيهترين مردم به رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)
در روايات متعددي بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدي(علیه السلام)، شبيهترين مردم به رسول خدا(ص) چه از نظر چهره و شمايل ظاهري و چه از نظر خلق و خو و رفتار است. از جمله در روايتي كه از پيامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم)نقل شده است، ميخوانيم:
نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين(علیه السلام)) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدي است. او شبيهترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است1...
در روايت ديگري، وقتي راوي از امام محمدباقر (علیه السلام)ميپرسد: «وقتي قائم به پا خيزد، با مردم چگونه رفتار ميكند؟» آن حضرت پاسخ ميدهد: «آنگونه كه رسول خدا ـ كه درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ رفتار ميكردند تا زماني اسلام آشكار و فراگير شود». راوي دوباره ميپرسد: «سيره رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)چگونه بود؟» و امام پاسخ ميدهد:
آنچه مربوط به جاهليت بود نابود ساخت و با عدالت به مردم روي نمود....2
امام حسن عسكري(علیه السلام)نيز فرزند خود را شبيهترين مردم به رسول خدا(ص) معرفي ميكند:
خدا را سپاس ميگويم كه مرا از دنيا نبرد تا اينكه جانشينم را به من نشان داد. او شبيهترين مردم به رسول خدا ـ درود خدا بر او و خاندانش باد ـ است....3
همه ما ميدانيم كه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)چنان مهربان بود كه حتي حاضر نشد دشمنان خود را نفرين كند. اين ويژگي رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)در قرآن كريم نيز ستايش شده است و خداوند ميفرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها چنين خوشخوي و مهربان هستي. اگر تندخو و سخت دل بودي، از گرد تو پراكنده ميشدند.4
در جاي ديگر نيز ميفرمايد:
هر آينه پيامبري از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج ميدهد، بر او گران ميآيد. سخت به شما دل بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.5
بنا براين، نسبت دادن خشونت و سنگدلي به شبيهترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمةللعالمين(صلی الله علیه وآله وسلم)هرگز شايسته نيست.
2. قاطعيت لازمة گسترش عدالت
چنان كه ميدانيم، امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)با هدف گسترش ايمان، عدالت و معنويت و از بين بردن همه مظاهر كفر، ستم و فساد، قيام جهاني خود را آغاز ميكند. طبيعي است نهضتي كه با اين اهداف آغاز شود، با مقاومت و مانعتراشي سران كفر و ستم و مروجان فرهنگ فساد و تباهي روبهرو ميشود. بنا براين، امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)براي پيشبرد اهداف خود چارهاي جز جنگيدن و درگير شدن با سران جبهه كفر و استكبار و برخورد قاطع با كساني كه مانع قيام عدالت گستر ايشان هستند، ندارد. با اين حال، آن حضرت در نبردهاي خود هرگز خون بي گناهي را بر زمين نميريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت ميگيرد كه: مسلماني را دشنام ندهند؛ خون كسي را به ناحق نريزند؛ به آبروي كسي آسيب نزنند؛ به خانه كسي آسيب نزنند؛ به خانه كسي هجوم نبرند؛ كسي را به ناحق نزنند و... .6
به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات ميخوانيم پس از ظهور، همه ساكنان زمين از امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)خشنودند و به او عشق ميورزند: شما را به مهدي، مردي از قريش بشارت ميدهم كه ساكنان آسمان و زمين از خلافت و فرمانروايي او خشنودند.7
پينوشتها:
1. بحارالأنوار، ج 52، ص 379.
2. همان، ج 52، ص 381، ح 192.
3. همان، ج 51، ص 161، ح 9.
4. سوره آل عمران (3)، آيه 159.
5. سوره توبه (9)، آيه 128.
6. لطف الله صافي گلپايگاني، منتخب الأثر، ص 469.
7. شيخ حرّ عاملي، إثبات الهداة، ج 2، ص 524.
منبع: ماهنامه موعود شماره 90 الف
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}