نویسنده: غلامرضا معصومی
در اساطیر یونان باستان نام آئتولوس (Aetolus) برای چهار تن ذکر شده که عبارتند از:
1- پدر پالائمون (1) (Palaemon) که یکی از آرگونوت‌ها (Argonauts) به شمار می‌رود.
2- پادشاه شهر الیس (Elis)، پسر اندیمیون (Endymion) از یک نیمف (Nymph) که اپیوس (Epeius)، پائون (Paeon)، اوریسیدا (Eurycyda)، ناکسوس (Naxos) و پیسوس (Pisus) برادران و خواهران وی بودند. اندیمیون برای آنکه جانشینی برای خود تعیین نماید، به پسران خویش تکلیف کرد تا در یک مسابقه‌ی دو شرکت نموده و هر کدام که برنده شود پس از پدر بر تخت سلطنت می‌نشیند. این مسابقه در المپ برگزار شده و اپیوس سربلند از مسابقه بیرون آمد. پس پائون به مقدونیه گریخته و آئتولوس در پلوپونز (Peloponnesus) ماند و پس از مرگ اپیوس، جانشین وی گردید. اما به علت اینکه اپیوس را کشته بود، از طرف پسران او مجبور به ترک وطن گردید. آئتولوس به شمال خلیج کورینت (Corinth) در مصبِّ رودخانه‌ی آخلوس (Achelous) رفته و در آنجا پسران آپولو (Apollo) و فتا (2) (Phthia) او را به مهمانی پذیرفتند. اما آئتولوس آنها را نیز کشته و پس از اخراج کورت‌ها (curetes) از آنجا، به سلطنت آن ناحیه رسید. به این ترتیب بود که آن ناحیه به اتولی (Etolie) معروف گردید. وی با پرونوئه (2) (Peronoe) دختر فورباس (phorbas) ازدواج کرده و از این وصلت، پلئورون (Pleuron) و کالیدون (Calydon) به دنیا آمدند.
3- پسر اوکسیلوس (2) (Oxylus) و پیئریا (2) (Pieria) که قبل از والدینش از دنیا رفت. والدین وی نیز او را در مقبره‌ای نزدیک دروازه‌ی المپی (Olympia) به خاک سپردند. زیرا یک پیشگو از اینکه نعش وی را داخل یا خارج شهر بگذارند، ممنوع کرده بود.
4- پسر زئوس (Zeus) و پروتوژنیا (1) (Protogenia).
منبع مقاله :
منبع مقاله: معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول.