مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چای سبز امروزه دستاورد بزرگی برای اکثر افرادی محسوب می‌شود که مراقب سلامتی خود هستند. مفید یا غیر مفید بودن این چای تنها از طریق بررسی خواص سلامتی بخش درونی آن به اثبات می‌رسد.
چای سبز از زمان های قدیم توسط چینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما دیگر افراد جهان به تازگی به خواص سلامتی بخش این چای پی برده‌اند. تعدادی از محققین سعی در اثبات مفید بودن آن داشته‌اند. پس از یک دهه تحقیق بر روی چای سبز و فوائد سلامتی و درمانی آن، فهرستی از فوائد فراوان این چای تهیه شده است.

مواد تشکیل دهنده‌ی چای سبز

فوائد سلامتی بخش مختلف چای سبز را می‌توان به مواد تشکیل دهنده آن نسبت داد. مهمترین ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی این چای یک ماده‌ی گیاهی تحت عنوان پلی‌فنول است. این مواد شیمیایی که همچنین تحت عنوان فیتوکمیکال‌ها شناخته می‌شوند منبعی غنی از آنتی اکسیدان به حساب می‌آیند. همچنین حاوی شش نوع پلی‌فنول تحت عنوان کاتچین می‌باشند. یکی از این کاتچین‌ها، به عنوان اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) یکی از انواع بسیار فعال و مفید است. همچنین حاوی آلکالوئیدهایی مانند کافئین بوده که به هنگام مصرف در مقادیر کم برای سلامتی مفید می‌باشند. مواد تشکیل دهنده‌ی دیگر این چای، ویتامینهای A، B1، B12، K، E، C، U و P، تانین (فلاونول)، منیزیم، تئوفیلین، تیانین، تئوبرومین، چربی، موم، ساپونین، روغن‌های عصاره‌ای، کاروتن، ویتامین C، فلوراید، آهن، روی، کلسیم، استرانتیوم، سلنیوم، مس و نیکل را تشکیل می‌دهد. همچنین حاوی اسید گالیک، اسید کوئینیک، فیبر خوارکی محلول، و مقادیری کربوهیدرات و سایر مواد معدنی است.

فوائد سلامتی بخش ناشی از نوشیدن چای سبز

این واقعیت که چای سبز دارای خواص سلامتی بخش متعددی در مقایسه با چای یا قهوه است، جای بحث نیست. اجازه دهید دریابیم که این فوائد دقیقاً چه می‌باشند.
حفظ فشار خون: آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز، اثرات مضر چربی‌ها و روغن‌های مصرف شده را کاهش می‌دهند. این چای کلسترول را پایین آورده و به حفظ سطوح طبیعی فشار خون کمک می‌کند. سطوح کلسترول مفید (HDL) را نسبت به کلسترول مضر (LDL) افزایش می‌دهد.
پیشگیری از بروز سرطان: چای سبز دارای خواص پیشگیری کننده از سرطان بوده که در برابر بوجود آمدن سلولهای سرطانی عمل می‌کنند.
کمک به کاهش وزن: چای سبز تا حد زیادی می‌تواند به روند کاهش وزن به دلیل خواص مختلفی که دارا می‌باشد، کمک نماید. همچنین در حفظ وزن مطلوب و کنترل افزایش بیش از حد وزن مفید است.
مفید برای سیستم ایمنی بدن: این چای سیستم ایمنی بدن را تقویت ساخته و نیز به رفع اختلال سیستم ایمنی کمک می‌کند. حتی با آلرژی‌های موجود در بدن فرد مبارزه می‌کند.
بهبود دستگاه گوارش: چای سبز برای سیستم گوارش بسیار مفید بوده و از بروز انواع اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند. این چای به ویژه در رفع یبوست مفید است.
افزایش سلامت قلب: این چای به جلوگیری از بروز اختلالات مرتبط با قلب مانند حملات قلبی و انسداد رگهای خونی و عروق قلب کمک می‌کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد و باعث کاهش لخته شدن خون می‌شود.
عمل به عنوان عامل ضد باکتری: چای سبز باکتری‌های مضر روده‌ها را از بین برده و تعداد باکتریهای خوب را افزایش داده در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را حفظ می‌کند.
جلوگیری از بروز دیابت: چای سبز به کنترل سطوح قند خون کمک کرده و در نتیجه از بروز دیابت جلوگیری می‌کند.
تضمین سلامت روان: این چای هوشیاری روانی را افزایش می‌دهد و مانع از بروز اختلالات شناختی می‌شود. چای سبز به رفع استرس کمک کرده و آرامش و تمدد اعصاب را ایجاد می‌کند.
مبارزه در برابر بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون: آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز به پروتئینی سمی تحت عنوان فیبریل‌های آمیلوئید که منجر به بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون می‌شود، اجازه‌ی تشکیل شدن نمی‌دهند.
عمل به عنوان یک داروی ضد افسردگی: مصرف چای سبز همانند یک داروی ضد افسردگی با کاهش سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است، عمل می‌کند. همچنین بر سرعت انتقال دهنده‌های عصبی افزوده که به افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی کمک می‌کنند. این امر به رفع افسردگی کمک می‌کند.
افزایش زیبایی: چای سبز همچنین موجب زیبا و سالم شدن مو و پوست سبب می‌شود. این چای چهره‌ای عاری از چین و چروک را با آهسته ساختن فرایند پیری به ما می‌بخشد.
محافظت از سلامت دهان و دندان: این چای به جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماریهای لثوی و سایر اختلالات مختلف دندانی کمک می‌کند. همچنین به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌نماید.
بازسازی DNA: چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی (کاتچین) است که به دنبال رادیکالهای آزاد در سلولها گشته و آنها را از آسیب رساندن به DNA بازمی‌دارند.
جلوگیری از بروز آرتریت روماتوئید: ترکیب EGCG موجود در چای سبز درد و آسیب وارد شده به مفاصل را با متوقف ساختن واکنشی شیمیایی که منجر به بروز آرتریت روماتوئید می‌شود، کاهش می‌دهد.
جدای از این، چای سبز همچنین به جلوگیری از بروز ترومبوز، سکته مغزی، بی خوابی، بوی بد دهان، و خستگی کمک کرده و به حفظ شور و نشاط کمک می‌نماید.

چه کسانی نبایستی چای سبز مصرف کند

اگرچه چای سبز دارای خواص درمانی بسیاری است، اما از مقادیر قابل توجهی کافئین برخوردار می‌باشد. چای سبز همچنین می‌تواند بر روی تأثیر برخی داروها به شدت اثر گذارد. از اینرو، بعضی از محققان امر پزشکی عنوان می‌کنند که چنانچه مبتلا به هریک از عوارض ذیل می‌باشید، آنگاه مصرف چای سبز توصیه نمی‌شود.
• بیماریهای مرتبط با کلیه
• هر نوع مشکلات قلبی پیچیده
• مشکلات لخته شدن خون شدید
• آلرژی به گیاهان، رنگ، مواد غذایی و غیره
• اختلالات اضطرابی
• در صورت بارداری و یا در صورت قصد فرزند دار شدن
• در صورت شیردهی
• پرکاری تیروئید
• مشکل آب سیاه
• مشکلات کبد
چای سبز را می‌توان حدود سه مرتبه در روز به صورت داغ و یا به شکل آیس تی (یخ) مصرف کرد. بهتر است با کمی عسل آن را مصرف نمایید تا طعم تلخ آن از بین برود. همانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، بایستی آن را در حد اعتدال مصرف نمود به این دلیل که مصرف زیاد این چای ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.