سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

شما هرگز نباید هر بار که قفسه‌ی سینه‌ی شما دچار سرما خوردگی می‌شود، به داروخانه‌های محلی مراجعه کنید. روش‌های خانگی وجود دارد که ممکن است به شما در جهت مدیریت علائم این بیماری و کاهش درد کمک کند. اجازه دهید برخی از این روش‌های درمان خانگی را به شما معرفی کنیم.
انقباض این لوله‌ها که هوا را به ریه‌ها حمل می‌کنند، همراه با تولید موکوس می‌تواند منجر به درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، خس خس سینه، سرفه، سردرد خفیف، درد در ناحیه‌ی عضلات، گلودرد، تب و خستگی مفرط گردد.
سرماخوردگی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه اغلب توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود. این موضوع به این دلیل است که کاربرد بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها در سرماخوردگی قفسه‌ی سینه و حتی سر موثر نیستند. دست زدن به یک سطح آلوده و یا قرار گرفتن در معرض ویروس‌های موجود در قطرات آب هنگامی‌که در نزدیکی یک فرد آلوده قرار می‌گیریم، می‌تواند منجر به تشکیل این عفونت در بدن گردد. برخی از مواد خاص مانند استنشاق دود سیگار یا قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و گرد و غبار ممکن است منجر به تحریک و التهاب لوله‌های نای گردد. در موارد نادر، عفونت‌های باکتریایی نیز می‌توانند منجر به بروز سرماخوردگی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه گردند.

روش‌های درمانی سرما خوردگی قفسه‌ی سینه

استنشاق بخار

تنفس در بخار یک بخار ساز یا مرطوب کننده، دوش آب گرم با حتی یک قاشق آب جوش ممکن است به کاهش خلط در گلو و ریه‌ها کمک کند. این کار حداقل باید دو بار در روز و هر بار حدود سی دقیقه انجام شود. هوای گرم مرطوب حاصل از رطوبت کننده‌ها باعث پاکسازی مخاط می‌گردد و مواد آلوده را به راحتی از مخاط‌ها پاک می‌کند. علاوه بر این، افزودن 3 تا 4 قطره اسانس گیاهان معطر و دارویی مانند اسانس اکالیپتوس باعث تسکین فوری درد می‌شود. یک بسته‌ی داغ بر روی قفسه‌ی سینه قرار دهید تا تراکم و فشار موجود بر روی قفسه‌ی سینه کاهش یابد. در صورتی‌که بسته ی داغ در اختیار ندارید، یک حوله یا پارچه را در آب گرم غوطه‌ور ساخته، سپس تمام آب آن را گرفته و پارچه را بر روی قفسه‌ی سینه و گلوی خود قرار دهید.
احتیاط: مرطوب کننده‌ها و بخار سازها می‌توانند پناهگاهی برای باکتری‌ها باشند. بنابراین ضروری است که این دستگاه‌ها را به صورت منظم تمیز کنید.

افزایش مصرف مایعات

همه‌ی ما می‌دانیم که نوشیدن مقدار زیادی آب برای تسکین سرماخوردگی بسیار خوب می‌باشد. بنابراین، هنگامی‌که مبتلا به درد قفسه‌ی سینه هستید، مقدار فراونی آب بنوشید. از آن‌جا که منافذ بینی به دلیل التهاب و تورم خشک می‌شوند، بهتر است مقدار فراوانی آب، عصاره‌های میوه، آب جوش، آب لیمو با عسل مصرف کنید. این کار می‌تواند توسط جلوگیری از خشک شدن منافذ بینی و نای به کاهش درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه کمک کند.
خوردن غذاهای غنی از آب مانند خیار و هندوانه می‌تواند به حفظ آب بدن و جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. از نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه نیز استفاده کنید.
احتیاط: مصرف نوشیدنی‌هایی مانند کافئین و الکل و دیگر نوشیدنی‌های قندی را قطع کنید، چون منجر به آب از دست دهی بدن می‌گردد.

غرغره آب نمک

یکی از شایع‌ترین روش‌های درمانی گلو درد ناشی از سرما خوردگی قفسه‌ی سینه، غرغره‌ی آب نمک می‌باشد. غرغره کردن با مصرف آب گرم در دهان و سپس چرخش سر به عقب، به طوری‌که آب وارد شده به منطقه‌ی گلو برسد، انجام می‌شود. هنگامی‌که هوا از طریق ریه‌ها خارج می‌شود، آب در گلو به صورت حباب درآمده و صدای غرغره می‌دهد. برای ایجاد غرغره‌ی آب نمک، نصف قاشق چای خوری نمک را در 8 اونس آب گرم حل کرده و آن را برای غرغره استفاده کنید.
آب نمک باعث کاهش خارش گلو می‌شود. این کار هر سه تا 5 ساعت به منظور کاهش گلو درد انجام دهید. بهتر است توجه داشته باشید که غرغره با آب نمک تنها می‌تواند به تسکین موقت گلو درد کمک کند.
کاهش فشار بر روی قفسه‌ی سینه با کاربرد حباب بخار نعناع خشک بر روی آن انجام می‌شود. این حباب بخار به آسانی در همه‌ی داروخانه‌های محلی موجود می‌باشد. علاوه بر این، حباب بخار در خانه با استفاده از اسانس اکالیپتوس، اسانس آویشن و روغن زیتون نیز تهیه می‌شود. 1 اونس روغن زیتون را با نصف قاشق چای‌خوری موم در یک ظرف مخلوط کرده و آن را بر روی حرارت پایین قرار دهید. قبل از برداشتن این ترکیب از روی بخار، اجازه دهید که موم ذوب شود و چند قطره اسانس اکالیپتوس و آویشن را به آن اضافه کنید. آن‌ها را به طور کامل با هم مخلوط کرده و اجازه دهید تا ترکیب خنک شود. حباب این بخار را قبل از رفتن به رختخواب به منظور کاهش علائم سرما خوردگی و سرفه بر روی سینه‌ی خود بمالید.
احتیاط: حباب بخار می‌تواند باعث بروز برخی حساسیت‌های پوستی در افراد دارای پوست حساس گردد. در صورتی‌که هر گونه خارش و یا احساس ناراحتی دیگری را مشاهده کردید، از حباب بخار استفاده نکنید.

چای‌های گیاهی

گیاهانی مانند آویشن و بابونه برای درمان سرماخوردگی قفسه‌ی سینه عالی می‌باشند. دو قاشق غذا خوری آویشن تازه را درون یک فنجان کوچک آب جوش قرار دهید، اجازه دهید تا برای حدود 4 دقیقه در حالی که سر آن را پوشش داده‌اید، به جوش آید. هنگامی‌که این کار انجام شد، تا زمانی‌که چای گیاهی گرم است آن را میل بفرمائید. چای آویشن یک روش درمانی قوی بوده که به ایجاد احساس راحتی در ریه‌ها و ترویج صاف شدن مخاط کمک می‌کند. برخی افراد ترجیح می دهند تا از چای اکیناسه به منظور کاهش گلودرد و تقویت توانایی بدن به منظور مبارزه بر علیه عفونت‌ها استفاده کنند. چند قطره از شربت اکیناسه را به منظور درمان سریع‌تر سرما خوردگی قفسه‌ی سینه در چای بریزید.
احتیاط: قبل از استفاده از هر گونه مکمل گیاهی، و به خصوص زمانی‌که از داروهای دیگر نیز استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
صورت خود را با دست‌های کثیف لمس نکنید، چون می‌تواند منجر به انتشار آلودگی شود.
از خوردن غذاهای آلرژیک که می‌تواند باعث افزایش مخاط شود، اجتناب ورزید. اعتقاد بر این است که برخی غذاهای خاص مانند خشکبار، تخم مرغ، پاستای سفید، غذاهای پرس شده و نگهداری شده باعث تشدید تولید مخاط می‌شوند.
از داروهای متوقف کننده‌ی صرفه برای کودکان و نوزادان خودداری کنید.
توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها باعث تخریب باکتری شده و عملا به پیشگیری از بروز سرماخوردگی قفسه‌ی سینه ناشی از ویروس‌ها کمکی نمی‌کند. برای سرفه‌های مداوم که حتی بعد از سه هفته همراه با تب، مشکلات تنفسی و علائم خون در سرفه وجود دارد، بهتر است در نزدیک‌ترین زمان ممکن با پزشک مشورت کنید. عوارض جانبی سرما خوردگی قفسه‌ی سینه مانند سینه پهلو ممکن است خطری جدی برای زندگی بیمار به همراه داشته باشد.
سرما خوردگی‌های جزئی می تواند بسیار تحریک کننده بوده و بهترین روش کاهش پیشرفت بیماری استراحت کافی بیمار می‌باشد. اگرچه سرما خوردگی قفسه‌ی سینه باعث ایجاد خسگی مفرط در بدن می‌گردد. از این‌رو، همراه با روش‌های درمانی طبیعی ذکر شده در بالا، اطمینان حاصل کنید که بدن شما استراحت کافی را دریافت کرده، به طوری‌که سیستم بدن شما هیچ گونه تنشی را دریافت نکند.