وهابیت در مصر
وهابیت در مصر
وهابیت در مصر
مردم مصر اگر چه سنی مذهب هستند، ولی به دلیل حضور تاریخی اهل بیت (ع)و یا سلسله های شیعی حاکم بر این کشور در ادوار گذشته و تاثیر عمیقی که بر آداب و رفتار و عقاید مردم گذاشته اند، به شدت به اهل بیت (ع) علاقه مندند و گاهی اوقات این تعبیر را بکار می برند که "ما سنی المذهب و شیعی الهوی " هستیم. همچنین نقش اجتماعی دو گروه صوفیه و اشراف (سادات ) را در این کشور نباید نادیده انگاشت. زیرا وهابیون از هر دوگروه بیزارند و در نوشته های خود رسماً صوفیه را منحرف می نامند.
سلفیون در مصر زیادند و سلفی گری هم درجات مختلفی در این کشور دارد. برخی، سلفی ها را با وهابیون اشتباه می گیرند. باید توجه داشت که وهابیون شاخه ای از سلفیون هستند و گاهی به دلیل تفاوت افکار و عقاید میان آنها، یکدیگر را بر نمی تابند.
بنابه گزارش دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره "جماعه انصار السنه المحمدیه" و "الجمعیه الشرعیه" از این دسته هستند که اگر چه اعلام نمی کنند، ولی مروج افکار وهابی در مصر می باشند. قابل ذکر است کلیه کتابهایی که علیه شیعه و انقلاب اسلامی در مصر انتشار می یابد با هزینه وهابی ها چاپ می شود. عناوین مراکز انتشاراتی که این کتابها را چاپ می کنند، غالباً دروغین هستند. به عنوان مثال باید از انتشارات دارالرضا للنشر و التوزیع قاهره نام برد که کتاب مهم 3 جلدی اصول مذهب شیعه، نوشته ناصر بن عبدالله القفاری را در مصر منتشر کرده است، در حالی که این مرکز انتشاراتی، وجود خارجی ندارد.در خصوص اقدامات وهابیت در مصر، باید یادآور شد که اهم فعالیت های آنها کارهای خدماتی است به همین دلیل چهرة فرهنگیشان برای مردم، تقریباً مغفول مانده است.
جماعه انصار السنه المحمدیه
این جماعت در سال 1926 توسط شیخ محمد حامد الفقی و با هدف مبارزه با بدعت ها و کارهای جدید و خرافات ایجاد شد. در آغاز سردمداران این جماعت در قهوه خانه "علی قاسم " قاهره دور هم جمع می شدند. بعدها مکانی را تهیه کردند و آن را " دار انصار السنه المحمدیه " نامیدند. بعد از وفات شیخ الفقی، شیخ عبدالرازق عفیفی جانشین او شد و بعد از او شیخ عبدالرحمان الوکیل ریاست این گروه را عهده دار گردید. در دوران عبدالناصر این گروه با الجمعیه الشرعیه ادغام شدند و در سال 1972 مجدداً از یکدیگر جدا شدند و گروه انصار السنه المحمدیه، مرکز فعلی را که در آن مستقر است خریداری کرد که عبارت است از یک ویلای قدیمی و تعدادی مغازه و … کم کم فعالیت این جمعیت بالا گرفت و اکنون دارای 10 شعبه و 1500 مسجد در سراسر مصر می باشد. سال گذشته دکتر صفوت نور الدین رئیس این جمعیت وفات کرد، بسیاری بر این گمانند که رئیس بعدی جمعیت دکتر جمال المراکبی خواهد بود که مدت دو سال است نائب رئیس جمعیت می باشد. برخی از اعتقادات آنها به قرار زیر است :
ــ آنها خود را وهابی نمی نامند، اگر چه عبدالوهاب را از اصلاحگران دانسته و از او تقدیر می کنند.
ــ بخش اندکی از شیعه را کافر نمی شمارند، ولی آنها را هم گمراه می دانند.
ــ صوفیه را بطور کلی قبول ندارند.
این گروه با الجمعیه الشرعیه از دیر باز بر سر مساله اثبات یا تاویل (قرآن ) مشکل دارند و تلاششان بر این است به شکل صوری هم که شده با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند، زیرا هر دوی آنها از یک آبشخور سرچشمه می گیرند. پیروان این گروه ریش بلند می گذارند و لباس کوتاه می پوشند و آنرا سنت پیامبر می دانند.این گروه ماهنامه التوحید را منتشر می کند. همچنین با اعتراف به دریافت کمک از عربستان، کویت و امارات، آنها را تبرعاتی می دانند که صرف امور خیریه و اتیام می کنند. التوحید ماهنامه ایست اسلامی ـ فرهنگی که از سوی جماعه انصار السنه المحمدیه، مدت 31 سال است در 74 صفحه و به قیمت یک جنیه، در قطع وزیری در مصر و سایر کشورهای عربی، منتشر می شود. رئیس هیات مدیره این نشریه محمد صفوت نور الدین و سردبیرش جمال سعد حاتم است.این نشریه آگهی تجارت چاپ نمی کند، تیراژ آن معلوم نیست و دارای صفحه آرایی زیبایی است. در مرکز این جمعیت هر شب بعد از نماز مغرب سخنرانی دینی برگزار می شود.هدف این جمعیت تبلیغ اسلام از طریق سلفی گری در مصر است. محتوای مقالات موجود در نشریه نیز بیانگر نزدیکی ایشان به وهابیون است اگر چه به صراحت چیزی در این باره نگفته اند. عنوان یکی از مقالات این شماره (ش 7 سال 31، رجب 1422 ) التوسل بین اهل السنه و مخالفیهم می باشد که در ضمن آن توسل به غیر خدا را مصداق شرکت و بدعت دانسته است.
الجمعیه الشرعیه
این جمعیت در محرم سال 1331 برابر با 1912 میلادی توسط شیخ محمود خطاب السبکی در قاهره تاسیس شد. این جمعیت اکنون در دو بخش نظری و عملی فعالیت دارد. بخش نظری آن شامل اعزام مبلغ و هفته های تبلیغی، برنامه های وعظ و خطابه و تعلیم و تحفیظ قرآن می باشد. بخش عملی شامل طرح های احسان و نیکوکاری (سرپرستی اطفال یتیم، ایجاد تسهیلات و جهیزیه برای ازدواج دختران یتیم، سرپرستی مسلمانان معلول، درمان بیماران کلیوی نیازمند و دفن و کفن مسلمانان بی بضاعت )، تربیت اسلامی، طرح اشتغال زنان یتیم دار و مراکز آموزش حرفه ای برای ایتام می باشد.
جمعیه الشرعیه ادعا می کند که درسراسر مصر بیش از 5000 مسجد و حدود 500 مدرسه، مؤسسه خیریه و درمانگاه در اختیار دارد. این جمعیت نشریه التبیان را با سردبیری دکتر محمد المختار المهدی امام جمعیت یاد شده منتشر می کند.صفحه آرایی، کاغذ و چاپ این گاهنامه رنگی خوب است. آگهی تجاری چاپ نمی کند و تیراژ و قیمت آن معلوم نیست و تاکنون 15 شماره از آن منتشر شده است.تقریباً نوشته های این نشریه خالی از مسائل سیاسی است و کاملاً دینی و تا اندازه ای رنگ سلفی دارد. عناوین برخی از مقالات این شماره به قرار زیر است:
ــ من اسباب غضب الله علی الیهود.
ــ الامام البخاری و کتابه الادب المفرد.
ـــ ظاهره الهدایه، دلالتها علی الخالق و اثرها علی المخلوق.
ــ مقاصد الطهاره.
ــ من فتاوی الائمه.
ــ الاستنساخ بین العلم …. و الشرع … و الخیال.
ــ هجرة عزة و دعوة و رجولة.
ــ البطاله بین داء الواقع ودواء الاسلام.
ــ من بطولات الهجره.
ــ براءة الله من التجار المحتکرین.
ــ موسی بن نصیر.
ــ اسماء بنت عمیس.
ــ القضیه العراقیه بین المؤامره و الخیانه.
منبع:خبرگزاری فارس
/خ
سلفیون در مصر زیادند و سلفی گری هم درجات مختلفی در این کشور دارد. برخی، سلفی ها را با وهابیون اشتباه می گیرند. باید توجه داشت که وهابیون شاخه ای از سلفیون هستند و گاهی به دلیل تفاوت افکار و عقاید میان آنها، یکدیگر را بر نمی تابند.
بنابه گزارش دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره "جماعه انصار السنه المحمدیه" و "الجمعیه الشرعیه" از این دسته هستند که اگر چه اعلام نمی کنند، ولی مروج افکار وهابی در مصر می باشند. قابل ذکر است کلیه کتابهایی که علیه شیعه و انقلاب اسلامی در مصر انتشار می یابد با هزینه وهابی ها چاپ می شود. عناوین مراکز انتشاراتی که این کتابها را چاپ می کنند، غالباً دروغین هستند. به عنوان مثال باید از انتشارات دارالرضا للنشر و التوزیع قاهره نام برد که کتاب مهم 3 جلدی اصول مذهب شیعه، نوشته ناصر بن عبدالله القفاری را در مصر منتشر کرده است، در حالی که این مرکز انتشاراتی، وجود خارجی ندارد.در خصوص اقدامات وهابیت در مصر، باید یادآور شد که اهم فعالیت های آنها کارهای خدماتی است به همین دلیل چهرة فرهنگیشان برای مردم، تقریباً مغفول مانده است.
جماعه انصار السنه المحمدیه
این جماعت در سال 1926 توسط شیخ محمد حامد الفقی و با هدف مبارزه با بدعت ها و کارهای جدید و خرافات ایجاد شد. در آغاز سردمداران این جماعت در قهوه خانه "علی قاسم " قاهره دور هم جمع می شدند. بعدها مکانی را تهیه کردند و آن را " دار انصار السنه المحمدیه " نامیدند. بعد از وفات شیخ الفقی، شیخ عبدالرازق عفیفی جانشین او شد و بعد از او شیخ عبدالرحمان الوکیل ریاست این گروه را عهده دار گردید. در دوران عبدالناصر این گروه با الجمعیه الشرعیه ادغام شدند و در سال 1972 مجدداً از یکدیگر جدا شدند و گروه انصار السنه المحمدیه، مرکز فعلی را که در آن مستقر است خریداری کرد که عبارت است از یک ویلای قدیمی و تعدادی مغازه و … کم کم فعالیت این جمعیت بالا گرفت و اکنون دارای 10 شعبه و 1500 مسجد در سراسر مصر می باشد. سال گذشته دکتر صفوت نور الدین رئیس این جمعیت وفات کرد، بسیاری بر این گمانند که رئیس بعدی جمعیت دکتر جمال المراکبی خواهد بود که مدت دو سال است نائب رئیس جمعیت می باشد. برخی از اعتقادات آنها به قرار زیر است :
ــ آنها خود را وهابی نمی نامند، اگر چه عبدالوهاب را از اصلاحگران دانسته و از او تقدیر می کنند.
ــ بخش اندکی از شیعه را کافر نمی شمارند، ولی آنها را هم گمراه می دانند.
ــ صوفیه را بطور کلی قبول ندارند.
این گروه با الجمعیه الشرعیه از دیر باز بر سر مساله اثبات یا تاویل (قرآن ) مشکل دارند و تلاششان بر این است به شکل صوری هم که شده با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند، زیرا هر دوی آنها از یک آبشخور سرچشمه می گیرند. پیروان این گروه ریش بلند می گذارند و لباس کوتاه می پوشند و آنرا سنت پیامبر می دانند.این گروه ماهنامه التوحید را منتشر می کند. همچنین با اعتراف به دریافت کمک از عربستان، کویت و امارات، آنها را تبرعاتی می دانند که صرف امور خیریه و اتیام می کنند. التوحید ماهنامه ایست اسلامی ـ فرهنگی که از سوی جماعه انصار السنه المحمدیه، مدت 31 سال است در 74 صفحه و به قیمت یک جنیه، در قطع وزیری در مصر و سایر کشورهای عربی، منتشر می شود. رئیس هیات مدیره این نشریه محمد صفوت نور الدین و سردبیرش جمال سعد حاتم است.این نشریه آگهی تجارت چاپ نمی کند، تیراژ آن معلوم نیست و دارای صفحه آرایی زیبایی است. در مرکز این جمعیت هر شب بعد از نماز مغرب سخنرانی دینی برگزار می شود.هدف این جمعیت تبلیغ اسلام از طریق سلفی گری در مصر است. محتوای مقالات موجود در نشریه نیز بیانگر نزدیکی ایشان به وهابیون است اگر چه به صراحت چیزی در این باره نگفته اند. عنوان یکی از مقالات این شماره (ش 7 سال 31، رجب 1422 ) التوسل بین اهل السنه و مخالفیهم می باشد که در ضمن آن توسل به غیر خدا را مصداق شرکت و بدعت دانسته است.
الجمعیه الشرعیه
این جمعیت در محرم سال 1331 برابر با 1912 میلادی توسط شیخ محمود خطاب السبکی در قاهره تاسیس شد. این جمعیت اکنون در دو بخش نظری و عملی فعالیت دارد. بخش نظری آن شامل اعزام مبلغ و هفته های تبلیغی، برنامه های وعظ و خطابه و تعلیم و تحفیظ قرآن می باشد. بخش عملی شامل طرح های احسان و نیکوکاری (سرپرستی اطفال یتیم، ایجاد تسهیلات و جهیزیه برای ازدواج دختران یتیم، سرپرستی مسلمانان معلول، درمان بیماران کلیوی نیازمند و دفن و کفن مسلمانان بی بضاعت )، تربیت اسلامی، طرح اشتغال زنان یتیم دار و مراکز آموزش حرفه ای برای ایتام می باشد.
جمعیه الشرعیه ادعا می کند که درسراسر مصر بیش از 5000 مسجد و حدود 500 مدرسه، مؤسسه خیریه و درمانگاه در اختیار دارد. این جمعیت نشریه التبیان را با سردبیری دکتر محمد المختار المهدی امام جمعیت یاد شده منتشر می کند.صفحه آرایی، کاغذ و چاپ این گاهنامه رنگی خوب است. آگهی تجاری چاپ نمی کند و تیراژ و قیمت آن معلوم نیست و تاکنون 15 شماره از آن منتشر شده است.تقریباً نوشته های این نشریه خالی از مسائل سیاسی است و کاملاً دینی و تا اندازه ای رنگ سلفی دارد. عناوین برخی از مقالات این شماره به قرار زیر است:
ــ من اسباب غضب الله علی الیهود.
ــ الامام البخاری و کتابه الادب المفرد.
ـــ ظاهره الهدایه، دلالتها علی الخالق و اثرها علی المخلوق.
ــ مقاصد الطهاره.
ــ من فتاوی الائمه.
ــ الاستنساخ بین العلم …. و الشرع … و الخیال.
ــ هجرة عزة و دعوة و رجولة.
ــ البطاله بین داء الواقع ودواء الاسلام.
ــ من بطولات الهجره.
ــ براءة الله من التجار المحتکرین.
ــ موسی بن نصیر.
ــ اسماء بنت عمیس.
ــ القضیه العراقیه بین المؤامره و الخیانه.
منبع:خبرگزاری فارس
/خ
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}