سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

خفقان سر هنگامی که بافت‌ها و عروق خونی راه‌های هوایی بینی به دلیل وجود خلط بیش از حد متورم می‌شوند، رخ می‌دهد. این موضوع باعث شده تا هنگام تنفس صدای زیادی احساس شود. اجازه دهید که در این مقاله علائم خفقان سر را مورد بررسی قرار دهیم.

چشم‌ها

در طول خفقان سر، درد در اطراف کاسه‌ی چشم تجربه می‌شود. این موضوع به دلیل مسدود شدن سینوس‌های اطراف کاسه‌ی چشم رخ می‌دهد. این موضوع منجر به آبریزش چشم‌ها همراه با درد نیز می‌شود.

گوش‌ها

خفقان سر باعث درد در ناحیه‌ی گوش شده و شنوایی را با مشکل مواجه می‌سازد. این موضوع منجر به فشار عمیق قسمت داخلی گوش و در نتیجه سرگیجه می‌شود.

بینی

بینی دچار گرفتگی شده و بیمار قادر به تنفس درست نخواهد بود. به دلیل سینوس‌های مسدود شده احساس درد در ناحیه‌ی بینی ایجاد می‌شود. هنگامی‌که فرد سعی می‌کند که سینوس‌ها را به سمت جلو یا عقب فشار دهد نیز احساس درد خواهد داشت.

گلو

این گونه افراد ممکن است از گلو درد و همچنین خفقان گلو رنج ببرند. یک عفونت باکتریایی ثانویه می‌تواند منجر به گلو درد شود. ممکن است به علت ناراحتی گلو برای چند روز صدای خشنی احساس می‌شود.

سرفه

سینوزیت‌هایی که منجر به خفقان صدا می‌شوند نیز باعث سرفه همراه با آبریزش بینی می‌شوند. این سرفه در شب بدتر شده و باعث می‌شود تا هنگام سرفه، مخاط از گلو خارج شود. این مورد یکی از علائم احتمالی خفقان قفسه‌ی سینه و سر نیز می‌باشد.

سر درد

خفقان سر معمولا همراه با سردرد می‌باشد. این سردرد ممکن است در یک یا هر دو طرف سر اطراف شقیقه‌ها رخ دهد. سردرد به دلیل سرفه و عطسه‌ی مداوم و یا بروز مشکلات تنفسی تشدید می‌شود.

صورت

خفقان سر منجر به درد صورت در اطراف فک‌های بالایی، بینی، گونه‌ها و پیشانی می‌گردد. این موضوع به دلیل فشار سینوس متورم در حفره‌های صورت رخ می‌دهد و باعث تورم و پف کردن صورت می‌گردد.

قفسه‌ی سینه

یکی دیگر از علائم خفقان قفسه‌ی سینه و سر شامل درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه می‌باشد. این موضوع به واسطه‌ی ساخت بیش از حد خلط در ریه‌ها رخ می‌دهد. سرفه و عطسه باعث ایجاد فشار بر روی دیواره‌های قفسه‌ی سینه شده که این موضوع منجر به درد در این ناحیه می‌شود.

روش‌های احتمالی درمان خفقان سر

روش‌های درمان طبیعی شامل نوشیدن مقدار زیادی مایعات می‌باشد. این کار به نرم شدن مخاط و خروج مواد سمی و عوامل عفونت‌زای ایجاد کننده‌ی عفونت کمک می‌کند. مصرف سوپ جوجه و عصاره‌های تازه نیز بهترین راه حل درمانی می‌باشد. حتی می‌توانید از چای‌های گیاهی مانند چای زنجبیل و غیره را نیز به منظور کمک به کاهش علائم خفقان سر استفاده کنید. از بخار داغ نیز به منظور کمک به نرم شدن مخاط و باز شدن مجراهای سینوس مسدود شده استفاده کنید. داروهای بدون نسخه مانند مواد کاهش دهنده‌ی خفقان نیز ممکن است به کاهش تورم مجراهای بینی کمک کند. از اسپری‌های بینی نیز جهت شفاف کردن مجراهای بینی کمک بگیرید. مصرف رژیم غذایی غنی از ویتامین C نیز به مبارزه با عفونت سرما خوردگی و کاهش خفقان سر کمک می‌کند. از مرطوب کننده‌ها در اطراف رختخواب خود استفاده کنید. این مرطوب کننده‌ها به تصفیه‌ی هوا، نرم شدن خلط‌ها و کاهش خفقان سر، قفسه‌ی سینه و بینی کمک می‌کند.
ثابت شده که استراحت و خواب کافی به منظور کاهش علائم درد خفقان سر مفید می‌باشد. استنشاق بخار و دود کردن روغن اکالیپتوس نیز به تمیز کردن مجراهای بینی کمک می‌کند. در صورتی‌که علائم این بیماری برای بیش از 5 روز در بدن خود احساس کردید، به منظور پیشگیری از تشدید بیماری و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی شدید به پزشک مراجعه کنید.