مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

شرح مختصری از مکملهای سیلیکا یا سیلیس، فوائد و حقایق مرتبط با آن در این مقاله ارائه شده است که به درک اهمیت این عنصر (سیلیکون) از نظر تغذیه کمک می‌کند.
سیلیکون در میان عناصر فراوان موجود در پوسته زمین است. از نظر فراوانی بعد از اکسیژن در مقام دوم قرار دارد. ترکیب دی اکسید سیلیکون همان سیلیکا است. این ماده شیمیایی نقش مهمی در تغذیه و سلامت کلی بدن ایفاء می‌کند. این ماده عمدتاً در استخوان، ناخن، مو و بافت همبند بدن یافت می‌شود. مقدار کلی آن در بدن انسان به طور متوسط حدود 7 گرم است. خاکستر بافتهای حیوانی و گیاهی حاوی مقادیر کمی از این ماده شیمیایی است. این ماده، استحکام پوست، استخوان و تاندونها را حفظ می‌کند. پرولی‌هیدروکسیلاز آنزیمی است که نقش مهمی در تشکیل کلاژن داشته و وجود این ماده شیمیایی جهت سنتز این آنزیم ضروری است. کلاژن جزء ساختاری استخوان‌ها، غضروف، الاستین و بافتهای همبند است. بنابراین، دیده می‌شود که مکملهای سیلیکا از نظر دریافت این عنصر حیاتی و مغذی نگاه داشتن بدن دارای اهمیت می‌باشند.

مکمل‌های سیلیکا

در خصوص مقدار توصیه شده و مجاز روزانه این ترکیب برای بدن بایستی گفت که هیچ مقدار خاصی از این ترکیب در نظر گرفته نشده است. با این حال مصرف 5 تا 20 میلی‌گرم از منظر حفظ سلامت بدنی توصیه می‌شود. برخی از منابع میزان مصرف روزانه 22 تا 23 میلی‌گرم را توصیه می‌کنند. همچنین چند منبعی وجود داشته که میزان 100 تا 1000 میلی‌گرم را مناسب می‌دانند. در ادامه برخی از مکملهایی که فرد می‌تواند جهت اطمینان از دریافت میزان مورد نیاز بدن مصرف کند را معرفی می‌کنیم.
سیلیکا کامپلکس وجترین (Silica Complex Vegetarian‎): ماده تشکیل دهنده اصلی این محصول اکستره یا عصاره‌ای است که از 100٪ گیاه دم اسب (horsetail) خالص به دست می‌آید. علاوه بر اکستره دم اسب، مواد تشکیل دهنده‌ی دیگری در این ترکیب وجود دارند که از آن ترکیب خوبی از مواد مغذی می‌سازد. این ترکیب حاوی تخم مرغ، مخمر، شیر، شکر، گلوتن، گندم و از این دست مواد نمی‌باشد. در نتیجه کاملاً گیاهی و مناسب رژیم گیاهخواری می‌باشد. یک بسته از آن حاوی 90 قرص می‌باشد.
کمپلکس سوپر سیلیکا (Super Silica Complex‎): مصرف آن جهت حفظ سلامتی بدن و خصوصاً استخوانها، مو، ناخن و غیره توصیه می‌شود. اکستره بدست آمده از دم اسب (علف مار)، سیلیکا را فراهم می‌سازد. مواد تشکیل دهنده‌ای همچون عصاره برگ دم اسب، کلسیم، روی، منیزیم، بور و بتین هیدروکلراید با هم بدن را تغذیه می‌کنند. سایر مواد تشکیل دهنده موجود در آن دی کلسیوم فسفات، اسید استئاریک، سلولز و سیترات منیزیم را شامل می‌شود. یک بطری حاوی 60 قرص از آن می‌باشد.
سیلیکا پاور (Silica Power): یک محصول مبتنی بر سبزی بوده که حاوی سیلیکون برای تغذیه بدن است. مواد مختلف آن غیر از سیلیکوزیس اسید شامل ژلاتین، روغن رزماری، ویتامین E و آب تصفیه شده می‌باشد. 1 کپسول از آن 2 مرتبه در روز توصیه می‌شود. یک بسته از آن حاوی 60 قرص است.

اثرات جانبی

مصرف منظم آن در مقادیر کم توصیه می‌شود. با این حال، اوردوز یا مصرف بیش از حد این ماده معدنی می‌تواند برای بدن مضر باشد. مصرف بیش از نیاز بدن موجب افزایش ادرار می‌شود. افراد مبتلا به اِدم این علائم را از خود نشان می‌دهند. به منظور پیشگیری از عوارض جوانبی (به عنوان مثال کم شدن آب بدن) فرد بایستی به مقدار کافی آب بنوشد.
مصرف طولانی مدت آن می‌تواند به مشکلاتی در عملکرد مناسب کلیه منجر شود. مصرف بیش از حد آن همچنین می‌تواند موجب ایجاد سنگ کلیه شود. بیماری کلیوی یکی از خطراتی است که در صورت مصرف بیش از حد این ماده بوجود می‌آید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.