ترجمه نهج البلاغه


نهج البلاغه حاوي سخنان زيباي اميرمؤمنان علي عليه السلام است که به حق فراتر از سخن انسان و فروتر از سخن خدا معرفي مي شود
نهج البلاغه از مشهورترين و معتبرترين منابع حديث شيعه است كه به كوشش سيّد رضى (359 ـ 406 ه* ق) گردآورى و تدوين گرديده است.
تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگيز است، معارف بلند توحيدى ارزشهاى والاى الهى، پند و اندرز و موعظه، بيان و تحليل حوادث سياسى و اجتماعى، دستور کار حکمرانان و توبيخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است.
مؤلّف پس از مقدمه اى کوتاه سخنان اميرمؤمنان عليه السلام را در سه بخشِ خطبه ها (سخنرانيها)، کتب (نامه ها و رساله ها) وقصار الحکم (حکمت هاى کوتاه) تنظيم نموده و در لابلاى سخنان آن حضرت ـ هر جا که لازم بوده ـ توضيحات کوتاه و مفيدى آورده است.
نهج البلاغه درلغت به معناى راه رسا و بليغ سخن گفتن است. سيّد رضى کوشيده است از ميان احاديث منقول از امام على عليه السلام، بليغترين و زيباترين آنها را گزينش و در اين مجموعه گرد آورد. همين ويژگى راز ماندگارى و جاودانگى اين کتاب در حوادث سهمگين و تلخ گذشته تاريخ و موجب شهرت آن در ميان گروههاى مختلف مسلمانان و شخصيّت هاى برجسته غيرمسلمان گشته است.
برخى از پژوهشگران بيش از 370 اثر را در شرح و تفسير و ترجمه و... نهج البلاغه بر شمرده اند وتاکنون چندین ترجمه از نهج البلاغه به چاپ رسيده است.اين مسأله اهميت و ارزش اين کتاب را در ميان مسلمين تا حدودى روشن مى نمايد.ترجمه هاى بسيارى از نهج البلاغه به فارسى در دست است واین کتاب ترجمه نهج البلاغه توسط آیت الله ناصر مکارم شیرازی می باشد که در دسترس شما عزیزان قرار دارد
متن کتاب "ترجمه نهج البلاغه"