مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

چگونگی رشد مو برای مردان یک موضوع مهم است که به‌طور گسترده توسط کارشناسان مورد بحث قرار گرفته است. در اینجا مقاله‌ای است که خلاصه روش‌های مختلفی که به رشد سریع مو کمک می‌کند را بیان می‌کند.
امروزه ریزش مو در مردان چیز جدیدی برای همه ما نیست. ریزش مو شدید در نهایت باعث طاسی می‌شود. به منظور رشد سریع مو، نیاز به شناسایی دلایل الگوی غیر معمول ریزش مو است. برخی از علل رایج ریزش مو عبارتند از: جریان ناکافی خون در پوست سر و عادت‌های ناسالم. در اینجا چند راه حل وجود دارد که می‌تواند به این سوال پاسخ دهد، که چگونه مردان به رشد موهای خود کمک کنند.

جراحی پیوند مو

این بهترین روش پس از تمام گزینه‌های درمان است. در این روش، موهای سالم از مناطق حاشیه‌ای مانند پشت و دو طرف سر برداشته می‌شوند و سپس در مناطقی که طاس هستند کاشته می‌شوند. عوارض جانبی مرتبط با روش ترمیم مو عبارتند از درد خفیف و ناراحتی که پس از چند روز به طور خودبه خود برطرف می‌شوند.

چگونگی رشد مو به‌طور طبیعی

رشد مو به‌طور طبیعی راه ارزانی برای غلبه بر علائم طاسی است. در بسیاری از موارد، استفاده از محصولات مو که دارای مواد شیمیایی خشن هستند باعث رشد کند مو می‌شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند و رشد مو را تسریع ‌کند.
ماساژ: گردش خون کم پوست سر و فولیکول مو منجر به ریزش مو می‌شود. ماساژ ملایم با روغن به مدت 5-10دقیقه در روز به‌طورکامل قادر به افزایش رشد مو است. بنابراین، افرادی که مایل به رشد سریع مو هستند، باید هر روز با دست پوست خود را ماساژ دهند تا نتایج مورد نظر را بدست آورند. اساسا، ماساژ دادن گردش خون را در پوست سر تحریک می‌کند، که برای رشد سریع موی طبیعی ضروری است.
تمرینات قلبی عروقی: راه دیگری برای افزایش جریان خون به پوست سر، شامل ورزش در طول روز است. به طور خاص، پزشکان تمرینات قلبی عروقی را توصیه می‌کنند که می‌تواند به رشد سریع مو کمک کند.
اجتناب از شانه زدن زیاد: بدون شک، شانه زدن باعث رشد مو می‌شود، اما شانه زدن بیش از حد می‌تواند باعث ریزش مو شود. همچنین از یک برس موی زبر برای جریان خون موثر در پوست سر استفاده کنید.
رژیم غذایی: تغذیه ضعیف اغلب عامل اصلی ریزش مو است. یکی از راهنمایی‌ها برای رشد سریع‌تر مو شامل تغییر در رژیم غذایی سالم است. چگونه می‌توان انتظار داشت با خوردن غذاهای ناسالم رشد مو سریع شود همان‌طور که همه ما می‌دانیم، مو از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین ضروری است که رژيم غذایی ما دارای مواد غذایی با پروتئین بالا باشند. غذاهای که حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند به شرح زیر است

آجیل

تخم‌مرغ
ماهی
مرغ
شستشو مو هر روز نیز توصیه نمی‌شود زیرا رشد مو را مختل می‌کند. شامپو کردن مو به طور روزانه، روغن های طبیعی پوست سر را که برای رشد مو مناسب است حذف می‌کند. در عوض، باید مو را 2-3 بار در هفته با استفاده از شامپو گیاهی که حاوی مواد شیمیایی مصنوعی نیست شستشو دهید. خرید محصولات مراقبت از مو طبیعی که حاوی آلوئه ورا، ججوبه و میوه های مرکبات هستند. بهترین گزینه برای مراقبت از مو هستند.
با استفاده از غذاهای سالم و مکمل‌های ویتامین ب می‌توانید موهای درخشان و براقی داشته باشید. عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و اشعه ماوراء‌بنفش نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. بنابراین، هنگام سفر در آفتاب سوزان، باید ازکلاه برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید این بهترین راه برای محافظت از مو از آسیب‌های محیطی است.
کاهش سطح دی‌هیدروتستوسترون: دی‌هیدروتستوسترون یک هورمون است که دشمن شماره یک موی سر شماست. دی‌هیدروتستوسترون زمانی تشکیل می‌شود که تستوسترون هورمون جنسی مردانه با آنزیم 5-آلفا ردوکتاز ترکیب شود. دی‌هیدروتستوسترون فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد و باعث ریزش مو در مردان و زنان می‌شود. دی‌هیدروتستوسترون با متوقف کردن جریان ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به فولیکول‌های مو آن‌ها را ضعیف می‌کند. این باعث ریزش بیش از حد مو در طول زمان می‌شود و مناطق طاس در پوست سربه‌وجود می‌آید. بنابراین، راه حل برای ریزش مو، کاهش تولید دی هیدروتستوسترون است. چگونه می‌توان سنتز دی هیدروتستوسترون را مهار کرد؟ که در زیر بحث شده است:
غذاهایی که می‌خورید نیز می‌تواند برسطح دی‌هیدروتستوسترون بدن شما تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز تولید دی‌هیدروتستوسترون را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، رژیم غذایی که بیشتر به خوردن سبزیجات و میوه ها متمرکز است و با غذاهای دریایی و محصولات مرغ افزوده می‌شود، می‌تواند تولید تستوسترون را کاهش دهد.کربوهیدرات‌‌های موجود در برنج، نان گندم و غلات نیز برای کاهش تولید دی‌هیدروتستوسترون مفید می‌باشد.
همچنین می‌توان از شامپوهایی استفاده کرد که به‌طور خاص بتواند تولید دی‌هیدروتستوسترون را مهار کند. این محصولات مو سعی در کاهش دی‌هیدروتستوسترون از پوست سر و ترویج رشد مو می‌کند. شامپوهای ضد ریزش مو سر دارای مواد تشکیل دهنده مانند مینوکسیدیل است که می‌تواند به کاهش طاسی کمک کند. حتی شامپوهای زینک پلاس می‌تواند باعث مهار دی‌هیدروتستوسترون از پوست شود.
همانطور که در بالا ذکر شد، مینوکسیدیل دارویی برای جلوگیری از ریزش مو است. مینوکسیدیل نیز در قالب یک محلول و فوم موجود است. این محلول حاوی 5٪ منوکسیدیل است که باعث تحریک رشد مو می‌شود. برای استفاده از آن، به آرامی پوست سر خشک خود را با محلول یا فوم طبق دستورالعمل پزشک ماساژ دهید، پس از اعمال، اجازه دهید پوست سر حداقل 4 تا 5 ساعت خشک شود. سپس موهای خود را کاملا با آب بشویید. برای نتیجه بهتر، از مینوکسیدیل دو بار در روز استفاده کنید.
در کل، رشد مو برای مردان دشوار نیست، اما با رعایت رژیم غذایی سالم با پروتئین بسیار راحتر است. ماساژ منظم پوستی با روغن نارگیل همراه با ورزش نیز برای رشد موهای براق ضروری است.