مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

رسانه چگونه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ آیا رسانه تفکرات ما را تغییر می‌دهد؟ آیا رسانه سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد؟ خوب، رسانه آگاهی ما را افزایش می‌دهد، ما را به روز نگه می‌دارد و ابزار مؤثری برای ما فراهم می‌کند تا خود را نشان دهیم. در اینجا نگاهی به تأثیرات مثبت رسانه خواهیم داشت.
پرسانه می‌تواند هم تأثیرات مثبت و هم تأثیرات منفی در جامعه داشته باشد. اگرچه رسانه می‌تواند منجر به تقلید کورکورانه شود ولی، همچنین می‌تواند یک منبع الهام آمیز باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رسانه می‌تواند باعث بار اضافی اطلاعات شود ولی، استفاده درست از آن منجر به تبادل جهانی اطلاعات خواهد شد. انتخاب‌های نادرست ممکن است تأثیر منفی در جامعه خصوصاً روی کودکان و نوجوانان داشته باشد. رسانه پایگاهی برای ما ایجاد می‌کند تا درباره مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار نظر کنیم. رسانه به لطف دسترس پذیری آسان خود منجر به افزایش آگاهی عمومی می‌شود. رسانه بهترین منبع اطلاعات، تفریح و سرگرمی و الهام بخش است. رسانه ابزار مؤثری برای برقراری ارتباط فراهم می‌کند که دنیا را تبدیل به محل کوچک‌تری می‌کند. توسعه فناوری‌های پیشرفته نیز در این بین باعث افزایش چند برابری تأثیرات رسانه شده است.

تأثیرات مثبت رسانه

افزایش آگاهی

قرار گرفتن در معرض اشکال مختلف رسانه منجر به افزایش آگاهی درباره اتفاقاتی که در جهان اتفاق می‌افتد می‌شود. روزنامه‌ها، پورتال‌های وب و برنامه‌های تلفن همراه منجر به گسترش سریع اطلاعات می‌شود. به لطف رسانه جدید‌ترین اطلاعات در هر حوزه‌ای چه تفریح و سرگرمی باشد، چه ورزش باشد، چه سیاست باشد و چه هر حوزه‌ دیگر به سرعت گسترش پیدا می‌کند. رسانه باعث می‌شود نه تنها از تغییرات اجتماعی یا سیاسی در کشور خود بلکه از تغییرات کل جهان آگاه شویم. تغییرات اقتصادی، انتظار افزایش یا کاهش قیمت کالاها، پیش بینی‌ها درباره رشد یا کاهش اشتغال، مطالعات آماری در حوزه‌های مختلف، پیش بینی افزایش یا کاهش دما و غیره در رسانه اخبار گزارش داده می‌شود. در مورد بیماری‌های واگیردار، بلایای طبیعی و یا بلایای انسانی، رسانه باعث افزایش آگاهی درباره خطرات و اقدامات ایمنی مربوطه که باید اتخاذ کرد می‌شود. سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مختلف می‌تواند از رسانه‌های اجتماعی و اشکال دیگر آن برای انتشار پیام خود استفاده کند و بدین ترتیب منجر به افزایش آگاهی اجتماعی و هوشیاری زیست محیطی مردم می‌‌شود.

دسترسی آسان و سریع

به خاطر گسترش سریع رسانه به همه قسمت‌های دنیا، دسترسی به اطلاعات راحت و سریع است. به لطف فناوری وب، تقریباً همه می‌توانند از هر جایی در دنیا به اطلاعات دسترسی داشته باشند. به لطف توسعه‌های فناورانه، رسانه محدود به شهرهای بزرگ نیست و به دورترین نقاط دنیا رسیده است که بدین ترتیب باعث افزایش دسترس پذیری اطلاعات شده است. زندگی را بدون تلویزیون یا اینترنت تصور کنید. به نظر دشوار می‌رسد، درسته؟ با وجود تلویزیون در هر خانه‌ای، دسترسی به منابع اطلاعات و سرگرمی افزایش یافته است. سرعت و سهولت دسترسی با گسترش فناوری اینترنت بیشتر افزایش یافته است. به لطف رسانه‌های ارتباطی مدرن مانند تلفن‌های همراه و پست الکترونیکی می‌توان در عرض چند ثانیه به افراد در موقعیت‌های دور دسترسی پیدا کرد. با افزایش دسترسی به رسانه، ارائه دهندگان خدمات اشتیاق بیشتری برای تبلیغ کردن خود از طریق این کانال‌ها پیدا می‌کنند. این به نوبه خود دسترسی مخاطبان به محصولات و خدمات مختلف افزایش می‌دهد و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب کردن فراهم می‌کند.

رسانه به عنوان یک پایگاه

رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای اظهار نظرات ما در دنیا بوده است. وبلاگ‌ها راهکار عالی برای همه مردم است تا ایده‌های خود را بیان کنند. گفتگو‌ها در قابل کامنت در پُست‌های شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها و بحث‌ در فروم‌های آنلاین می‌تواند به تبادل اطلاعات یا به اشتراک گذاری دیدگاه‌ها کمک کند. رسانه اغلب به عنوان رابطی بین افراد ماهر و افرادی که در جستجوی آن مهار‌ت‌ها هستند عمل می‌کند. این روز‌ها، نمایش‌های استعداد زیادی در رادیو و تلویزیون وجود دارد که برای هنرمندان جوان پایگاهی برای نشان دادن استعداد خود فراهم می‌کند. همچنین، وب سایت‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا هنر خود را به نمایش بگذارید. شما می‌توانید هنر خود را به نمایش بگذارید، ویدئو بسازید، آن را روی وب سایت‌ها پُست کنید، در نمایه اجتماعی خود نشان دهید و غیره. وب، تلویزیون و رسانه‌های چاپی نیز برخی از مشهورترین پایگاه‌های تبلیغاتی هستند. کسب و کارها از این‌ها برای بازاریابی محصولات خود و افزایش دسترسی آن‌ها استفاده می‌کنند.

منبع الهام

فیلم‌ها، مستند‌ها و کتاب‌ها که زندگی افراد بزرگ را به تصویر می‌کشد الهام بخش خیلی‌ها می‌شود. داستان‌های واقعی طوری گفته می‌شود که خواننده/مخاطب را جذب می‌کند. الهام بخش بودن فیلم‌هایی مانند گاندی و لینکلن ثابت شده است. کتاب‌هایی مانند راز و کیمیاگر نیز به الهام بخش بودن شناخته شده است. مستند‌ها، تله فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی که داستان مبارزه با مشکلات زندگی را روایت می‌کند، تأثیر مشابهی روی مخاطب دارد. رسانه همچنین با گسترش هر چه بیشتر ایده‌ها یا پیام‌های کوتاه به مردم الهام می‌بخشد که متحد شوند. درخواست کمک می‌تواند به گوش انبوهی از مردم برسد و همچنین آن‌ها را ترغیب به مشارکت کند. کانال‌های تلویزیونی با چنین افراد موفقی مصاحبه می‌کند. آگاهی از دستاورد‌ها و تلاش‌های آن‌ها برای افراد زیادی الهام بخش است.

صنعت رسانه

صنعت رسانه فرصت‌های زیادی برای حرفه‌های مختلف ایجاد کرده است و منجر به رشد بسیاری حرفه‌های دیگر شده است. خبرنگاران، نویسندگان، نوازندگان، طراحان، توسعه دهندگان، انیماتورها، فیلمبرداران، طراحان لباس، مهندسان و غیره؛ صنعت رسانه به همه آن‌ها نیاز دارد. با توجه به تخصص‌های لازم در صنعت رسانه و با در نظر گرفتن رشد این صنعت، تقاضا برای این حرفه‌ها تنها افزایش خواهد یافت. با افزایش کانال‌های رسانه، افزایش تقاضا برای حرفه‌های تبلیغات و بازاریابی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
بدیهی است که رسانه زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محتویات رسانه در تغییر ارزش‌های جامعه نقش دارد. رسانه می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات در باور‌ها، نگرش‌ها و شخصیت ما شود. رسانه می‌تواند تفکر ما را تحت تأثیر قرار داده و تغییر دهد. ماهیت مجاب کننده رسانه، برای مثال تبلیغات، می‌تواند افکار و رفتار ما را تحت تأثیر خود قرار دهد. رسانه ما را در معرض دنیایی جدید قرار می‌دهد. غلط نیست اگر بگوییم جامعه با رسانه‌های جمعی شکل می‌گیرد. اما همچنین درست است که رسانه انعکاسی از جامعه است.